Tour frame of race frame+achteruittraprem of freewheel?
Staalwol zal de aluminiumoxidelaag (huid) van aluminium weghalen, indien je niet precies te werk gaat. Wordt lelijk. klein fijn schuurpapier gebruiken en daarna vaseline.
Indien het wiel recht en rond is: afblijven. Iemand nog een andere methode?
Indien het wiel recht en rond is: afblijven. Iemand nog een andere methode?
Ja, gewoon een ander velgje kopen:
http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... s_id=12925
Hoewel hij ondertussen wel klaar zal zijn met poetsen
http://www.cnc-bike.de/product_info.php ... s_id=12925
Hoewel hij ondertussen wel klaar zal zijn met poetsen
Laat ik beginnen met wat foto's. Kaal frame, net na het spuiten enz.. Wilde eerst frame laten stralen en spuiten maar het blijft toch een hobby project, dus dan is het wel zo leuk om toch alles zelf te doen! En ben best wel tevreden over de lak! Gewoon met spuitbussen van de action.. Frame heeft dus niet veel geld gekost, alleen veel tijd:)
Alleen het laatste waar ik nu mee zit voordat ik de fiets kan afbouwen is de vertandig achter.
Ik zou het voorste blad aan de binnenkant kunnen zetten en een freewheel op de achternaaf schroeven, dan ben ik in principe klaar. Ik vind alleen dat niet de meest mooie oplossing. Heb het blad liever aan de buitenkant. Ik zie wel eens in berichten staan dat je ook spacers kunt gebruiken voor de achternaaf. Werkt dit echter ook bij een schroefnaaf? Zo ja, wat voor spacers moet ik dan hebben? En dan schroef ik daar het freewheel op? Of kan mijn idee niet? Hoor het graag! Dan kan ik het project eens gaan afronden haha! Wordt wel eens tijd.
Alleen het laatste waar ik nu mee zit voordat ik de fiets kan afbouwen is de vertandig achter.
Ik zou het voorste blad aan de binnenkant kunnen zetten en een freewheel op de achternaaf schroeven, dan ben ik in principe klaar. Ik vind alleen dat niet de meest mooie oplossing. Heb het blad liever aan de buitenkant. Ik zie wel eens in berichten staan dat je ook spacers kunt gebruiken voor de achternaaf. Werkt dit echter ook bij een schroefnaaf? Zo ja, wat voor spacers moet ik dan hebben? En dan schroef ik daar het freewheel op? Of kan mijn idee niet? Hoor het graag! Dan kan ik het project eens gaan afronden haha! Wordt wel eens tijd.
Je achterwiel moet je uitspaceren.
Mooi woord voor iets dat iets met spacers te maken heeft, maar ook met spaken.
Het komt er op neer dat je de as uit de naaf haalt en dan terugplaatst met de spacer(s) op een andere plek.
Daardoor komt je achtertandwiel op de juiste plek, bijv 50mm uit het midden.
Hoeveel precies moet je aan je voorblad meten. Voorblad op de gewenste positie (je wilde de plek vh buitenblad) en dan meten vanaf het hart vd zitbuis. (of tot de zitbuis + 1/2 diameter vd zitbuis).
Dit is je kettinglijn.
Dan plaats je je kransje op je achternaaf (handvast)
De truc is nu om het kransje achter op precies dezelfde lijn in je frame te krijgen, hier begint het uitspaceren.
spacers en ringen verplaatsen van L naar R, net zo lang totdat het kransje op de goede plek in je frame zit.
Doe je dat niet, dan verslijt je kettingen bij het leven.
Vaak zijn de originele spacers niet bruikbaar, net te breed of te smal, dus roep de hulp in van je fietsenmaker, die heeft nog wel een bak met rommel.
http://www.m-gineering.nl/fixie_bouwen4.htm
Mooi woord voor iets dat iets met spacers te maken heeft, maar ook met spaken.
Het komt er op neer dat je de as uit de naaf haalt en dan terugplaatst met de spacer(s) op een andere plek.
Daardoor komt je achtertandwiel op de juiste plek, bijv 50mm uit het midden.
Hoeveel precies moet je aan je voorblad meten. Voorblad op de gewenste positie (je wilde de plek vh buitenblad) en dan meten vanaf het hart vd zitbuis. (of tot de zitbuis + 1/2 diameter vd zitbuis).
Dit is je kettinglijn.
Dan plaats je je kransje op je achternaaf (handvast)
De truc is nu om het kransje achter op precies dezelfde lijn in je frame te krijgen, hier begint het uitspaceren.
spacers en ringen verplaatsen van L naar R, net zo lang totdat het kransje op de goede plek in je frame zit.
Doe je dat niet, dan verslijt je kettingen bij het leven.
Vaak zijn de originele spacers niet bruikbaar, net te breed of te smal, dus roep de hulp in van je fietsenmaker, die heeft nog wel een bak met rommel.
http://www.m-gineering.nl/fixie_bouwen4.htm
M-gineering schreef:Kun je zo'n oude 5-speed freewheelnaaf gebruiken?
Technisch wel, als je eventueel een langere as monteert en flink met afstandsbussen stoeit om een rechte kettinglijn te krijgen. Wel moet je er op verdacht zijn dat de flenzen van zo'n naaf dicht bij elkaar staan, en met een enkelvoudig freewheel komt de linker flens misschien dichter bij het midden dan de rechterflens. Je hebt dan weer een niet -symmetrisch wiel, maar nu met de paraplu aan de verkeerde kant!
Oke bedankt voor de tips! Ik heb het echter toch anders gedaan haha! Zie foto's.
http://postimg.org/image/js6xhjzi1/
http://postimg.org/image/to80h75a1/
http://postimg.org/image/ll9u5vkop/
http://postimg.org/image/kx5l0obcp/
Heb een soort van adapter gekocht die je op het wiel schroeft. Hier kan je dan weer het freewheel op monteren. Op de foto lijkt er een rare knik in te zitten. Dit is met het blote oog echter niet zo! Zal wel aan de camera liggen.. Het enige wat ik nu nog wil, is de snelspanner op het voorwiel vervangen door een gewone moer. Zo wordt de fiets wat stadsvriendelijker als ik hem ergens neerzet. Ik hoorde dat je dan een andere as moet monteren? Wat voor as is dat dan of is er ook een andere oplossing? Hoor het graag! Hij fietst trouwens erg lekker! Had verwacht dat de overbrenging veel te zwaar zou zijn, maar eigenlijk is 52 -19 perfect!
http://postimg.org/image/js6xhjzi1/
http://postimg.org/image/to80h75a1/
http://postimg.org/image/ll9u5vkop/
http://postimg.org/image/kx5l0obcp/
Heb een soort van adapter gekocht die je op het wiel schroeft. Hier kan je dan weer het freewheel op monteren. Op de foto lijkt er een rare knik in te zitten. Dit is met het blote oog echter niet zo! Zal wel aan de camera liggen.. Het enige wat ik nu nog wil, is de snelspanner op het voorwiel vervangen door een gewone moer. Zo wordt de fiets wat stadsvriendelijker als ik hem ergens neerzet. Ik hoorde dat je dan een andere as moet monteren? Wat voor as is dat dan of is er ook een andere oplossing? Hoor het graag! Hij fietst trouwens erg lekker! Had verwacht dat de overbrenging veel te zwaar zou zijn, maar eigenlijk is 52 -19 perfect!
Kun je ons ook vertellen waar je die adapter vandaan hebt en wat het effect op de kettinglijn bedraagt? Een voornaaf kun je niet ombouwen. Wel kun je van Pitlock spanners kopen die je allleen met meegeleverd sleuteltje kunt openen:
https://www.bike-components.de/en/Pitlo ... ad-p29825/
https://www.bike-components.de/en/Pitlo ... ad-p29825/
Het is de fixiemag converter:
Specificaties
Draad: 1.375″ x 24tpi
Maten: De rand van je freewheel wordt 15,5mm verder naar buiten gebracht. Afhankelijk van je freewheel wordt je ketting lijn ongeveer 20 mm naar buiten gebracht. Bekijk de technische tekening in onze winkel voor details.
Fixiemag Singlespeed Converter 19.95
http://www.fixiemag.com/doityourself/fi ... convertor/
Prima ding dus!
Specificaties
Draad: 1.375″ x 24tpi
Maten: De rand van je freewheel wordt 15,5mm verder naar buiten gebracht. Afhankelijk van je freewheel wordt je ketting lijn ongeveer 20 mm naar buiten gebracht. Bekijk de technische tekening in onze winkel voor details.
Fixiemag Singlespeed Converter 19.95
http://www.fixiemag.com/doityourself/fi ... convertor/
Prima ding dus!
Omdat het wiel wat ik nu gebruik met de freewheel converter een enorme (onherstelbare) hoogteslag heeft, ga ik er een ander wiel inzetten. Ik dacht eerst, lekker makkelijk freewheel bij de ene eraf, en bij de andere er weer op, klaar! Maar dat andere wiel is dus een ander systeem.. Geen schroefpignon dus maar een cassette systeem.. Alleen dan niet zoals de moderne naven met een lockring, maar met schroefdraad aan het einde. Daarom vroeg ik me af wat ik nou precies moet bestellen om hier een singlespeed naaf van te maken?
In ieder geval een nieuw 19 tands kransje (maar dan dus met schroefdraad toch?) Ik heb het voorblad vrij ver naar buiten staan omdat hij op het tweede blad zit. Dus achteraan zit het tandwiel ook erg aan de buitenkant. .Dus wel op het schroefdraad gedeelte..
https://www.giga-bikes.nl/94195-vwp-tan ... -1-8-inch/
Heb ik uberhaupt een kit zoals hieronder nodig? Ik kan die lockring toch niet gebruiken.. Of moet ik gewoon nog wat meer losse spacers hebben? Waar zou ik die kunnen bestellen? En dan gewoon spacers, baankransje op schroefdraad en klaar? Of moet er nog iets tussen? Hoor het graag!
http://singlespeedparts.nl/review/produ ... gory/1386/
In ieder geval een nieuw 19 tands kransje (maar dan dus met schroefdraad toch?) Ik heb het voorblad vrij ver naar buiten staan omdat hij op het tweede blad zit. Dus achteraan zit het tandwiel ook erg aan de buitenkant. .Dus wel op het schroefdraad gedeelte..
https://www.giga-bikes.nl/94195-vwp-tan ... -1-8-inch/
Heb ik uberhaupt een kit zoals hieronder nodig? Ik kan die lockring toch niet gebruiken.. Of moet ik gewoon nog wat meer losse spacers hebben? Waar zou ik die kunnen bestellen? En dan gewoon spacers, baankransje op schroefdraad en klaar? Of moet er nog iets tussen? Hoor het graag!
http://singlespeedparts.nl/review/produ ... gory/1386/
Bezin voor je begint! Waarom koop (?) je zo'n wiel met zo'n naaf? Ik zou hier niet verder in investeren. Een tandwiel voor deze schroefdraad is al een zeldzaamheid en in 19t bestaat die zeker niet. Voor de spacers: de ss-webshops.
Het voorblad kan naar de binnenpositie. Scheelt 8mm.
Het voorblad kan naar de binnenpositie. Scheelt 8mm.
Bedankt voor je reactie. Ik heb dit wiel niet gekocht maar van een oud fietsje afgehaald wat hier ongebruikt in de kelder lag:)
Heb je de link gezien met het tandwiel? Waarom zou dat niet passen? De diameter klopt wel ook.. Waar zijn die tandwielen dan wel voor geschikt??
Ik weet zo niet welke site je bedoelt.. Heb je een hele link? Dankje!
Ja kan inderdaad, maar is niet mooi;) haha! Als ik een praktische fiets wil pak ik wel mijn nieuwe racefiets:)
Heb je de link gezien met het tandwiel? Waarom zou dat niet passen? De diameter klopt wel ook.. Waar zijn die tandwielen dan wel voor geschikt??
Ik weet zo niet welke site je bedoelt.. Heb je een hele link? Dankje!
Ja kan inderdaad, maar is niet mooi;) haha! Als ik een praktische fiets wil pak ik wel mijn nieuwe racefiets:)
Ok, gelukkig dan. Dat tandwiel schroef je op een versnellingsnaaf of remnaaf met schroefdraad voor het tandwiel. Komt nog weinig voor trouwens. Diameter mag ongeveer goed lijken, maar de schroefdraad? De spacers had je al gevonden, toch? Dan nog een los kransje van een cassette ertussen en klaar is kees, maar dan op gewone cassettenaaf met sluitring.
Dan is deze ss shop er ook nog: http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=35_28 Deze over Body transplantation is ook heel leerzaam. Misschien kun je er toch nog verder mee. http://www.sheldonbrown.com/k7.html#transplant
Dan is deze ss shop er ook nog: http://www.singlespeed.nl/catalog/index.php?cPath=35_28 Deze over Body transplantation is ook heel leerzaam. Misschien kun je er toch nog verder mee. http://www.sheldonbrown.com/k7.html#transplant
Goede link, die Engelse site! Nu weet ik in ieder geval wat voor vlees ik in de kuip heb:P
Blijkbaar dus een shimano uniglide cassette systeem.. En als ik dit stukje lees zou een baankraansje dus moeten passen op de schroefdraad..
....... or use a 3/32" track sprocket -- the threading is the same, though you may have to grind down the flange or install the sprocket backward and use a spacer.
Wat inderdaad ook nog een optie is is om er een nieuwer cassettesysteem op de zetten. Dan passen de gewone spacer kits met lockring wel.. Maar denk dat ik eerst de (hopelijk) goedkoopste versie ga onderzoeken. Heb de spacers nog niet.. Maar moet die dus ergens vandaan toveren en een baankraansje in 19tands.. Dan kan ik verder gaan kijken of dit kan! Bedankt!
Blijkbaar dus een shimano uniglide cassette systeem.. En als ik dit stukje lees zou een baankraansje dus moeten passen op de schroefdraad..
....... or use a 3/32" track sprocket -- the threading is the same, though you may have to grind down the flange or install the sprocket backward and use a spacer.
Wat inderdaad ook nog een optie is is om er een nieuwer cassettesysteem op de zetten. Dan passen de gewone spacer kits met lockring wel.. Maar denk dat ik eerst de (hopelijk) goedkoopste versie ga onderzoeken. Heb de spacers nog niet.. Maar moet die dus ergens vandaan toveren en een baankraansje in 19tands.. Dan kan ik verder gaan kijken of dit kan! Bedankt!