Ik had een vraagje, ik heb shimano cassette met vijf versnellingen op mijn fiets zitten. Deze is eigenlijk nagenoeg helemaal versleten en wil er daarom een nieuwe cassette, derailleur en ketting op zetten. Ik vroeg mij af of ik er ook een cassette van 11 of 21 versnellingen op kan bouwen. En zo ja, waar moet ik dan allemaal rekening mee houden?
Bedankt,
Sjoerd Koning
Shimano cassette vervangen
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 01 mei 2016 12:15
(er vanuitgaande dat je dus een vrij oude fiets hebt met een te smal frame voor de huidige 11speed-inbouwbreedte) Dat moet je dermate veel "verbouwen/ombuigen/herspaken", dat een nieuwe fiets voordeliger is....
Als je nog een 5-cassette en passende ketting weet te vinden, zou IK het lekker daar bij laten.......
Maar het kan wel, maar diegenen die het kunnen zouden jouw vraag niet stellen
Als je nog een 5-cassette en passende ketting weet te vinden, zou IK het lekker daar bij laten.......
Maar het kan wel, maar diegenen die het kunnen zouden jouw vraag niet stellen
5 speed cassettes hebben nooit bestaan. Je hebt een schroefpignon. Vrijwel zeker past een 6 speed schroefpignon wel. Ze zijn gewoon te koop. Ook nieuwe ketting (7/8v) nemen. Aan de voorkant kun je wel degelijk een triple crankstel monteren, zoals op een hybride. Waarschijnlijk heb je andere trapas (€10) en andere voorderailleur nodig (nieuw €20). Met je commandeurs kun je dat makkelijk schakelen. Dan heb je 18 versnellingen. Op marktplaats worden veel triples aangeboden, ook met losse trapas. Dat is wat je nodig hebt. Omdat, zoals @ted038 al zei, je frame erg smal is voor het moderne materiaal en met een triple is het dan belangrijk de kettinglijn zo klein mogelijk te houden. Helpt je dat verder?
-
- Forum-lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 01 mei 2016 12:15
Beste Klimmer,
Zeker weten!! Hartstikke bedankt. Ik heb niet veel ervaring met het sleutelen aan fietsen, maar vind het erg leuk om te leren. Het frame is nog erg mooi (bianchi jaren zeventig) dat ik het zonde vind om de fiets weg te doen. Daarom besloten om er zelf maar aan te gaan sleutelen. Kan het altijd nog naar de fietsenmaker brengen als het echt niet lukt!
Zeker weten!! Hartstikke bedankt. Ik heb niet veel ervaring met het sleutelen aan fietsen, maar vind het erg leuk om te leren. Het frame is nog erg mooi (bianchi jaren zeventig) dat ik het zonde vind om de fiets weg te doen. Daarom besloten om er zelf maar aan te gaan sleutelen. Kan het altijd nog naar de fietsenmaker brengen als het echt niet lukt!
Als je dat laatste doet, wees dan voorbereid op: "gaat niet", "niet het geld waard", "weet je wel dat dat duurder is dan een goede tweedehands.." enz, enz.! Lees je vooral goed in en koop het belangrijkste gereedschap. Bianchi '70er jaren: wees voorbereid op ITA schroefdraad. Sheldon Brown helpt je! En begin met WD40 te kopen!
En als je het niet meer/niet precies weet, dan zijn er hier zeker leden die je verder kunnen helpen.
En als je het niet meer/niet precies weet, dan zijn er hier zeker leden die je verder kunnen helpen.
Jawel hoor. De eerste Shimano 600EX 'Arabesque' had ook een 5-speed cassette:klimmer schreef:5 speed cassettes hebben nooit bestaan.
http://www.velo-pages.com/main.php?g2_v ... temId=7011
Maar ik vermoed dat de spacing gelijk is aan 6-speed, dus als je het grootste kransje van een 6-speed Uniglide cassette weglaat heb je waarschijnlijk gewoon een 5-speed. Maar... deze Uniglide cassettes (met de schuine tandjes) zijn niet makkelijk meer te vinden. Duiken slechts sporadisch op op eBay of Marktplaats.
- Sha Kokken
- Forum-lid
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
- Locatie: Hooglanderveen
In 1989 had ik in de Ardennen wat moeite op mijn Batavus Course met 42-52 en achter 14-16-18-20-22. Een lokale fietsenmaker heeft toen voor luttele francs een pignon met liefst zes kransjes gemonteerd
De derrie moest iets worden bijgesteld maar verder werkte het als een tierelier met dezelfde ketting en glijcommandeurs.
Ik vloog daarna die muur van Huy op
De derrie moest iets worden bijgesteld maar verder werkte het als een tierelier met dezelfde ketting en glijcommandeurs.
Ik vloog daarna die muur van Huy op