Oude stalen racefiets als beginnersfiets?
- JoeTheLion
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03 mei 2016 21:36
Dag allemaal,
Bij voorbaat mijn excuses voor wat vast een typisch beginnersbericht is. Ik wil al een hele tijd beginnen met wielrennen, maar omwille van budgettaire redenen (ik zit al een tijdje in een zware verbouwing) stel ik de start alsmaar uit. Ik weet ook niet of de sport mij zal liggen: ik fiets dagelijks, en ik heb al langere einden gefietst op mijn gammele oude stadsfiets (rond de 80 km aaneen) maar ik heb nog nooit op een racefiets gereden. Het lijkt mij een erg andere manier van fietsen.
Niettemin, nu het mooier weer wordt, begint het toch erg te kriebelen. Ik wil eigenlijk niet nog een jaar wachten om ermee te beginnen (wanneer die verbouwing hopelijk voorbij is). Ik zie op tweedehandswebsites veel van die vaak mooi oude fietsen passeren met stalen frames en versnellingen onderaan op het frame. Vaak kosten ze rond de 150 à 200 euro (nog net haalbaar binnen mijn eigenlijk onbestaande budget). Enkele voorbeelden:
- http://www.kapaza.be/nl/race-en-koersfi ... 251937.htm
- http://www.kapaza.be/nl/race-en-koersfi ... 320556.htm
- http://www.kapaza.be/nl/race-en-koersfi ... 310540.htm
- http://www.kapaza.be/nl/race-en-koersfi ... 285058.htm
Is het een erg slecht idee om met dit type fiets te starten? Ik mik op tochtjes van rond de 80 à 100 kilometer, zo om de paar weken. ik wil niet noodzakelijk topsnelheden fietsen, het gaat mij vooral om de ervaring.
Ik kan wel wat ongemak aan denk ik, maar het moet doenbaar zijn natuurlijk.
Jullie opinies?
Alvast bedankt!
Bij voorbaat mijn excuses voor wat vast een typisch beginnersbericht is. Ik wil al een hele tijd beginnen met wielrennen, maar omwille van budgettaire redenen (ik zit al een tijdje in een zware verbouwing) stel ik de start alsmaar uit. Ik weet ook niet of de sport mij zal liggen: ik fiets dagelijks, en ik heb al langere einden gefietst op mijn gammele oude stadsfiets (rond de 80 km aaneen) maar ik heb nog nooit op een racefiets gereden. Het lijkt mij een erg andere manier van fietsen.
Niettemin, nu het mooier weer wordt, begint het toch erg te kriebelen. Ik wil eigenlijk niet nog een jaar wachten om ermee te beginnen (wanneer die verbouwing hopelijk voorbij is). Ik zie op tweedehandswebsites veel van die vaak mooi oude fietsen passeren met stalen frames en versnellingen onderaan op het frame. Vaak kosten ze rond de 150 à 200 euro (nog net haalbaar binnen mijn eigenlijk onbestaande budget). Enkele voorbeelden:
- http://www.kapaza.be/nl/race-en-koersfi ... 251937.htm
- http://www.kapaza.be/nl/race-en-koersfi ... 320556.htm
- http://www.kapaza.be/nl/race-en-koersfi ... 310540.htm
- http://www.kapaza.be/nl/race-en-koersfi ... 285058.htm
Is het een erg slecht idee om met dit type fiets te starten? Ik mik op tochtjes van rond de 80 à 100 kilometer, zo om de paar weken. ik wil niet noodzakelijk topsnelheden fietsen, het gaat mij vooral om de ervaring.
Ik kan wel wat ongemak aan denk ik, maar het moet doenbaar zijn natuurlijk.
Jullie opinies?
Alvast bedankt!
Ja gewoon doen, wel zorgen dat je een passend exemplaar aanschaft!
Hoi Joe,
Een stalen fiets is een voorteffelijk begin. De laatste twee fietsen vind ik het meest aantrekkelijk. De één heeft campagnolo schakelwerk en de ander heeft spatborden. Ik zou de "zwarte koersfiets" kiezen, zo op het oog, maar er zijn belangrijker hordes te nemen. Je zult je echt even in je lichaamsverhoudingen moeten verdiepen. Als je een te grote of te kleine fiets koopt ben je in de aap gelogeerd.
Heb je het "eerste fiets kopen-topic" al doorgelezen?
Je binnenbeenlengte en totale lengte zijn voldoende..
Ik zou je in ieder geval willen aanraden iets met schakelen op het stuur te kiezen.. (de laatste twee dus..
Een stalen fiets is een voorteffelijk begin. De laatste twee fietsen vind ik het meest aantrekkelijk. De één heeft campagnolo schakelwerk en de ander heeft spatborden. Ik zou de "zwarte koersfiets" kiezen, zo op het oog, maar er zijn belangrijker hordes te nemen. Je zult je echt even in je lichaamsverhoudingen moeten verdiepen. Als je een te grote of te kleine fiets koopt ben je in de aap gelogeerd.
Heb je het "eerste fiets kopen-topic" al doorgelezen?
Je binnenbeenlengte en totale lengte zijn voldoende..
Ik zou je in ieder geval willen aanraden iets met schakelen op het stuur te kiezen.. (de laatste twee dus..
Derde optie is de beste als tie past, het is een vrij groot frame voor berijders van minstens 1,85 m
Solide Campagnolo 8 speed spul, paar tientjes voor nieuwe ketting enzo en gaan met die banaan.
Solide Campagnolo 8 speed spul, paar tientjes voor nieuwe ketting enzo en gaan met die banaan.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik sluit me bij de anderen aan, niks mis met staal. Ik heb persoonlijk niet zo heel veel problemen met schakelaars op de schuine buis, zeker als je niet zo heel veel hoeft te schakelen, zoals op het vlakke, buiten wedstrijdverband. Bedenk ook wat je wil doen qua pedalen, schoenen. Ik denk dat je hier weinig mensen zult aantreffen die niet met klik-pedalen rijden. Dat betekent wel een extra investering voor pedalen en schoenen + plaatjes. Je zult voor een aangename ervaring toch ook wel wat moeten uitgeven aan een broek (en shirt). En misschien wil je ook wel met een helm rijden. Bidon is ook handig. Bij de Decathlon kan je voor niet al te veel geld voor deze zaken terecht.
- JoeTheLion
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03 mei 2016 21:36
Bedankt voor jullie reacties, ik ga voor een stalen fiets! De 'derde optie' was na navraag een frame van 56, te klein voor mij. Ik ben me er zeker van bewust dat ie moet 'passen', maar ik ben wel een beetje flexibel (een maatje kleiner of groter moet ook wel lukken denk ik). Ik kijk vooral naar fietsen met een frame vanaf maat 58 tot maat 60, helaas vermelden verkopers die maten niet altijd.
Toegegeven, klikpedalen lijken mij op het eerste zicht wat eng, maar ik merk inderdaad dat een beetje wielrenner enkel nog daarvoor kiest. Die kan ik eventueel vervangen. Ik hoop ook qua uitrusting en kledij een aantal zaken tweedehands te vinden, en anders is er inderdaad nog altijd Decathlon
Toegegeven, klikpedalen lijken mij op het eerste zicht wat eng, maar ik merk inderdaad dat een beetje wielrenner enkel nog daarvoor kiest. Die kan ik eventueel vervangen. Ik hoop ook qua uitrusting en kledij een aantal zaken tweedehands te vinden, en anders is er inderdaad nog altijd Decathlon
De derde link (Giacomelli met Campa 8 speed) is zeer zeker geen 56 (center-top, C-C zou kunnen) en een behoorlijk groot frame.JoeTheLion schreef:Bedankt voor jullie reacties, ik ga voor een stalen fiets! De 'derde optie' was na navraag een frame van 56, te klein voor mij. Ik ben me er zeker van bewust dat ie moet 'passen', maar ik ben wel een beetje flexibel (een maatje kleiner of groter moet ook wel lukken denk ik). Ik kijk vooral naar fietsen met een frame vanaf maat 58 tot maat 60, helaas vermelden verkopers die maten niet altijd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Eens met Keezx, frame lijkt me op het oog een 58. Maar heel verfrissend om weer eens iemand te zien die geen 1500€ eventjes stuk kan slaan voor z'n eerste racer. Ik kocht een z.g.a.n. stalen Koga met Campa 8 spd voor 225€. Heerlijke fiets!!
Overigens bouw je buiscommandeurs (schakelen op frame) makkelijk om naar een thumbie shifter op je stuur, scheelt weer bukken.
Overigens bouw je buiscommandeurs (schakelen op frame) makkelijk om naar een thumbie shifter op je stuur, scheelt weer bukken.
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.
- JoeTheLion
- Forum-lid
- Berichten: 3
- Lid geworden op: 03 mei 2016 21:36
Bedankt voor je reactie klimski, soms lijkt het inderdaad alsof iedereen die begint met wielrennen meteen een fortuin moet investeren. Niets op tegen als een gepassioneerde fietser dat doet hoor, maar het ook fijn om te weten dat je als beginner andere opties hebt.
Toen ik 6 jaar geleden weer begon was ik geen echte beginner, maar ik heb het gewoon opgebouwd met een frame van 100€ en een Campa 8 speed groep van 90€, daarmee ervaring opgedaan met modernere spullen van na 1980.
Je hoeft echt niet in te stappen met 1000 of 1500€, beetje sleutelvaardigheid is wel enorm bevorderlijk.
Je hoeft echt niet in te stappen met 1000 of 1500€, beetje sleutelvaardigheid is wel enorm bevorderlijk.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig