Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Batavus Torino versnellingsnaaf probleem

de Funs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:51

de Funs 11 mei 2016 18:12

Ik arme student en trotse bezitter van een Batavus Torino (waarschijnlijk uit de 80's) had laatst een platte achterband en heb meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een nieuw band erop te zetten. Hiervoor moest de versnelling, ketting etc los (tenminste dat was mijn conclusie).

Dit is niet de mijne maar is exact dezelfde fiets.
http://www.stegink-bike.nl/admin/images ... CN1722.JPG

Helaas is het kettingkje dat uit de naaf loopt aan de linkerkant van de fiets afgebroken. Geen probleem want ik hoef niet te schakelen, ik fiets meestal in de 3e versnelling. Echter hij staat nu in versnelling 5.

Is er een manier om de versnelling handmatig naar 3 te zetten (en er erna nooit meer aan te komen). Ik heb al geprobeerd aan het kettingkje naar de naaf te trekken (om te simuleren wat er gebeurt als ik schakel op het stuur) maar zonder het gewenste resultaat.

Ik heb geen idee wat er gebeurt in die naaf dus suggesties zijn zeer welkom.

grt de Funs
Laatst gewijzigd door de Funs op 11 mei 2016 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 11 mei 2016 19:11

Een nieuw kettinkje kost een drol en is zo te vervangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7950
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 mei 2016 19:16

Nog goedkoper:
Met ijzerdraad het kettinkje in de stand 3 vastzetten.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17038
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 11 mei 2016 19:48

Als is het correct afstellen van een Torpedo 5 speed met twee kettinkjes wel een heel gepruts en is een stelmogelijkheid wel handig.
Campagnolo Ultra Dork

de Funs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:51

de Funs 11 mei 2016 20:40

klimmer schreef:Nog goedkoper:
Met ijzerdraad het kettinkje in de stand 3 vastzetten.
Goed idee Klimmer ware het niet dat het kettingkje aan de linkerkant vrijwel volledig is afgebroken. Er steekt nog een halve millimeter uit dus ik ga morgen een tang lenen en eraan trekken.

Toch even dit om te checken of ik het wel snap want ik ben niet zo thuis in de wereld van versnellingsnaven zoals jullie al door zullen hebben. Op het stuur heb je dat ding waarmee je schakelt hier lopen 2 kabels uit. Eentje gaat naar de linkerkant van het achterwiel de andere naar de rechterkant van het achterwiel. De kabels gaan via "het kettingkje" in de naaf.

Klopt het dat als ik rechts aan het kettingkje trek hij naar een hogere versnelling gaat? En wanneer ik aan de linkerkant aan het kettingkje(dat nu dus weg is) zou trekken dat hij naar een lagere versnelling zou moeten gaan?

BVD

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7950
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 11 mei 2016 20:56

Mijn ervaring met de SA 5 versnellingsnaaf is alweer van jaren geleden. Misschien heb je wel een ander merk. Geen mededeling hierover. Maar sowieso, dat ben ik vergeten. Kan ook andersom zijn. Moet je ook op youtube of via google kunnen vinden.

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 11 mei 2016 21:07

De rechterkant werkt net als een SA 3 naaf, zonder kettinkje de zwaarste versnelling en geheel uitgetrokken de lichtste.
Koop gewoon een kettinkje, kost echt niet veel.
Is het een Sachs naaf , werkt ook zo.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

de Funs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:51

de Funs 11 mei 2016 23:48

Keezx schreef:De rechterkant werkt net als een SA 3 naaf, zonder kettinkje de zwaarste versnelling en geheel uitgetrokken de lichtste.
Koop gewoon een kettinkje, kost echt niet veel.
Is het een Sachs naaf , werkt ook zo.
Eerlijk gezegd weet ik niet welk soort naaf het hier betref Keezx. Ik denk trouwens dat dit het beruchte kettingkje is, ze noemen het hier een "controlestift versnelling" en die moet aan een "clickspanner" gekoppeld worden.

http://hollandbikeshop.com/images/gazel ... ram-3v.jpg

Bij mij is de schroef en het kettingdeel helemaal afgebroken en alleen die pin is er nog, die moet er dan eerst uit en die zit in de as, ik heb maar een klein stukje om aan te trekken maar ik ga morgen een poging wagen.

edit: het is niet te geloven ik vind toevallig deze video die precies mijn probleem weer geeft
dus ik ga het wel redden denk ik.

http://ntracademie.nl/clips/clip/show/9 ... ellen.html
Bedankt voor jullie reacties. :winkthumb:

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 12 mei 2016 00:51

Stift/kettinkje er linksom uitdraaien.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 17038
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 12 mei 2016 20:14

En de shifter in z'n 4 zetten als je het nieuwe kettinkje monteert. De kettinkje moet dan niet te los maar nog niet aan de ketting trekken.
Campagnolo Ultra Dork

de Funs
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 11 mei 2016 17:51

de Funs 13 mei 2016 10:07

Het is gelukt, nieuwe controlestift gehaald bij Halfords en na een uur hannesen doen alle versnellingen het en dat is meer dan ik verwacht had. Hey, who needs a fietsenmaker !

Nogmaals dank voor jullie suggesties. :D

Plaats reactie