10 speed cassette met 6800 derailleur
De ketting is geen probleem, maar het schakelen van de cassette zal slecht functioneren.
Je kunt een shiftmate gebruiken. Dan hoef je alleen op je eigen wiel ook een 10 speed cassette te zetten en dan werkt alles prima. Je shifters en derailleurs hoef je dan niet te vervangen.
http://www.jtekengineering.com/resource ... atibility/
http://www.jtekengineering.com/resource ... atibility/
o'7o
" ALS ik in een koers lek rijd" : is dat zo geregeld vanuit een organisatie ? Zou juist verwachten dat in " koersen" men toch wel over is op 11speed ?Gunnar schreef:Ik heb een vraagje. Als ik in een koers lek rijd dan krijg ik een wiel met een 10 speed cassette. Is het mogelijk om door te rijden met een 10 speed wiel en een 11 speed derailleur en ketting (Ultegra 6800) of gaat dat helemaal fout?
Als je met zekerheid een 10-speed krijgt, is het wellicht handiger een speciale 10-speed koersfiets aan te houden : licht alu, relatief betaalbaar (2dehands) en net wat " bestendiger" dan carbon in "koersen" ??? [ of denk ik nu zo gek?)
Meer dan de helft van het peloton rijdt inmiddels wel met 11-speed. En echt niet alleen maar op overjarige fietsen. Ultegra is wel de norm.
Op mijn racer heb ik 11-speed SRAM Force en deze winter heb ik veel getraind op een oud wiel met 10-speed cassette. Dat schakelde beter dan ik had verwacht. Af en toe moet je een keertje extra schakelen.
Op mijn racer heb ik 11-speed SRAM Force en deze winter heb ik veel getraind op een oud wiel met 10-speed cassette. Dat schakelde beter dan ik had verwacht. Af en toe moet je een keertje extra schakelen.
Beste allemaal,
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb de vraag gesteld omdat ik zaterdag een (nieuwelingen) klassieker heb waarbij wij meedoen met een team van 3 renners.
Per team mogen er 2 reservewielen worden ingeleverd (een voorwiel en een achterwiel). Het achterwiel dat voor ons team wordt ingeleverd heeft een 10 speed cassette. Wij hebben alle 3 een verschillende cassette op onze fiets (9-speed, 10-speed en 11-speed cassette – wel alle 3 Shimano).
Ik begrijp uit de antwoorden dat er goed te fietsen valt met een wiel met een 10-speed cassette op een fiets met een 11 speed groep. Ik ga mij hier geen zorgen meer over maken.
Verder heb ik overigens een alu fiets met een ultegra groep. Tijdens de wedstrijden die ik rij (bij de nieuwelingen) zie ik goedkopere fietsen dan die van mij, maar voornamelijk duurdere (carbon) fietsen.
Groeten,
Bedankt voor de antwoorden.
Ik heb de vraag gesteld omdat ik zaterdag een (nieuwelingen) klassieker heb waarbij wij meedoen met een team van 3 renners.
Per team mogen er 2 reservewielen worden ingeleverd (een voorwiel en een achterwiel). Het achterwiel dat voor ons team wordt ingeleverd heeft een 10 speed cassette. Wij hebben alle 3 een verschillende cassette op onze fiets (9-speed, 10-speed en 11-speed cassette – wel alle 3 Shimano).
Ik begrijp uit de antwoorden dat er goed te fietsen valt met een wiel met een 10-speed cassette op een fiets met een 11 speed groep. Ik ga mij hier geen zorgen meer over maken.
Verder heb ik overigens een alu fiets met een ultegra groep. Tijdens de wedstrijden die ik rij (bij de nieuwelingen) zie ik goedkopere fietsen dan die van mij, maar voornamelijk duurdere (carbon) fietsen.
Groeten,
Volgens mij heeft er niemand gezegd dat je me een 10 speed cassette goed kan fietsen op een 11 speed groep. De agstand tussen de kransjes wijkt af dus dit zal zeker niet soepel schakelen.Gunnar schreef:Beste allemaal,
Ik begrijp uit de antwoorden dat er goed te fietsen valt met een wiel met een 10-speed cassette op een fiets met een 11 speed groep. Ik ga mij hier geen zorgen meer over maken.
,
o'7o
Ik denk dat je het "goed" in ieder geval wel weg kunt laten. Ik vraag me ook af of het zin heeft de wedstrijd uit te rijden als je niet alle zwaardere versnellingen kunt gebruiken, Eerst maar eens uittesten dus. Daar heb je meer aan dan om het hier te vragen.
Ik zou er voor kiezen om het reservewiel aan te passen aan de sterkste renner. Een halfslachtige oplossing voor iedereen klinkt misschien aardig maar is imho niet de essentie van een team.
Ik zou er voor kiezen om het reservewiel aan te passen aan de sterkste renner. Een halfslachtige oplossing voor iedereen klinkt misschien aardig maar is imho niet de essentie van een team.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
- Berichten: 800
- Lid geworden op: 11 jan 2007 09:59
Ik denk dat je gewoon de sti moet vervangen door een buiscommandeur. Een niet geindexeerde welteverstaan. Dan maakt het niet meer uit 6, 7, 8, 9, 10 of 11
- Vieux chnoque
- Forum-lid
- Berichten: 613
- Lid geworden op: 25 jan 2014 10:23
- Locatie: STEYL
Maar de nokjes voor buiscommandeurs zijn al lang verdwenen
Vieux Chnoque
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Evite de ramasser une gamelle!
et en cas de crampe: tire la
Heb zelf een aantal keer in de volgwagen gezeten bij wedstrijden van beloften/elite z.c. Het ene team is daarbij beter gestoffeerd dan het andere team. Uit ervaring weet ik echter dat zeker bij de 'mindere' teams er nog vrij veel wielen met 10 speed cassettes in de volgwagen liggen. Het schakelt uiteraard niet optimaal, maar ik heb toch al voldoende renners zien finishen met een dergelijk wiel in hun 11 speed setup.Ernie C. schreef:Ik denk dat je het "goed" in ieder geval wel weg kunt laten. Ik vraag me ook af of het zin heeft de wedstrijd uit te rijden als je niet alle zwaardere versnellingen kunt gebruiken, Eerst maar eens uittesten dus.
.
Ik weet niet of de topicstarter van plan is deel te nemen aan criteriums of wedstrijden in lijn. Indien het laatste dan zou ik me eerder zorgen maken om op tijd een wiel te krijgen en terug te keren in het peloton, dan over het reservewiel dat je gestoken krijgt.
Gazelle Team TVM \'99