Ik arme student en trotse bezitter van een Batavus Torino (waarschijnlijk uit de 80's) had laatst een platte achterband en heb meteen van de mogelijkheid gebruik gemaakt om een nieuw band erop te zetten. Hiervoor moest de versnelling, ketting etc los (tenminste dat was mijn conclusie).
Dit is niet de mijne maar is exact dezelfde fiets.
http://www.stegink-bike.nl/admin/images ... CN1722.JPG
Helaas is het kettingkje dat uit de naaf loopt aan de linkerkant van de fiets afgebroken. Geen probleem want ik hoef niet te schakelen, ik fiets meestal in de 3e versnelling. Echter hij staat nu in versnelling 5.
Is er een manier om de versnelling handmatig naar 3 te zetten (en er erna nooit meer aan te komen). Ik heb al geprobeerd aan het kettingkje naar de naaf te trekken (om te simuleren wat er gebeurt als ik schakel op het stuur) maar zonder het gewenste resultaat.
Ik heb geen idee wat er gebeurt in die naaf dus suggesties zijn zeer welkom.
grt de Funs
Batavus Torino versnellingsnaaf probleem
-
- Forum-lid
- Berichten: 924
- Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48
Een nieuw kettinkje kost een drol en is zo te vervangen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Nog goedkoper:
Met ijzerdraad het kettinkje in de stand 3 vastzetten.
Met ijzerdraad het kettinkje in de stand 3 vastzetten.
Goed idee Klimmer ware het niet dat het kettingkje aan de linkerkant vrijwel volledig is afgebroken. Er steekt nog een halve millimeter uit dus ik ga morgen een tang lenen en eraan trekken.klimmer schreef:Nog goedkoper:
Met ijzerdraad het kettinkje in de stand 3 vastzetten.
Toch even dit om te checken of ik het wel snap want ik ben niet zo thuis in de wereld van versnellingsnaven zoals jullie al door zullen hebben. Op het stuur heb je dat ding waarmee je schakelt hier lopen 2 kabels uit. Eentje gaat naar de linkerkant van het achterwiel de andere naar de rechterkant van het achterwiel. De kabels gaan via "het kettingkje" in de naaf.
Klopt het dat als ik rechts aan het kettingkje trek hij naar een hogere versnelling gaat? En wanneer ik aan de linkerkant aan het kettingkje(dat nu dus weg is) zou trekken dat hij naar een lagere versnelling zou moeten gaan?
BVD
Mijn ervaring met de SA 5 versnellingsnaaf is alweer van jaren geleden. Misschien heb je wel een ander merk. Geen mededeling hierover. Maar sowieso, dat ben ik vergeten. Kan ook andersom zijn. Moet je ook op youtube of via google kunnen vinden.
De rechterkant werkt net als een SA 3 naaf, zonder kettinkje de zwaarste versnelling en geheel uitgetrokken de lichtste.
Koop gewoon een kettinkje, kost echt niet veel.
Is het een Sachs naaf , werkt ook zo.
Koop gewoon een kettinkje, kost echt niet veel.
Is het een Sachs naaf , werkt ook zo.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Eerlijk gezegd weet ik niet welk soort naaf het hier betref Keezx. Ik denk trouwens dat dit het beruchte kettingkje is, ze noemen het hier een "controlestift versnelling" en die moet aan een "clickspanner" gekoppeld worden.Keezx schreef:De rechterkant werkt net als een SA 3 naaf, zonder kettinkje de zwaarste versnelling en geheel uitgetrokken de lichtste.
Koop gewoon een kettinkje, kost echt niet veel.
Is het een Sachs naaf , werkt ook zo.
http://hollandbikeshop.com/images/gazel ... ram-3v.jpg
Bij mij is de schroef en het kettingdeel helemaal afgebroken en alleen die pin is er nog, die moet er dan eerst uit en die zit in de as, ik heb maar een klein stukje om aan te trekken maar ik ga morgen een poging wagen.
edit: het is niet te geloven ik vind toevallig deze video die precies mijn probleem weer geeft
dus ik ga het wel redden denk ik.
http://ntracademie.nl/clips/clip/show/9 ... ellen.html
Bedankt voor jullie reacties.