Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 1000

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 10 mei 2016 15:24

faxe schreef:Heb nu een klein weekje een Edge 1000 als opvolger van de Edge 800. De 800 past wel op de stuurpen van mijn Specialized MTB. De 1000 niet. Die is net iets langer en past daardoor niet tussen de spacer van de voorvork en de voorkant van de stuurpen. Makkelijkste oplossing Is de Front Egde Mount van Garmin (of een ander Merk). Is deze stevig genoeg om te gebruiken op een MTB?

Afgaande op de verhalen hier was ik bang voor de beperkt accuduur van de 1000. In de praktijk valt dit mee bij mij. Met de schermverlichting uit en verder alle toeters en bellen maar wel met hartslagregistratie via ANT moet ik de 15 uur wel kunnen halen. Heb wel het idee dat de batterijduur behoorlijk beter is als je het apparaat voor gebruik loskoppelt van de lader.
Met de kortere MTB stuurpennen kan dat inderdaad een probleem zijn. Wat je op de MTB ook wel ziet is de front mount als back mount gebruiken dus naast je stuurpen.

Ik vind hem voor de stuurpen op de MTB wel heel ver weg zitten.

Accuduur, als de edge net 100% aangeeft en je hem nog een half uurtje op de lader houd zul je zien dat er het eerste half uur geen % af gaan. Zo kort mogelijk van te voren afkoppelen helpt inderdaad ook.

Schermverlichting gebruikt het meeste bij lange ritten uitzetten.

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 12 mei 2016 11:25

Heeft er al iemand via de Garmin de ftp test gedaan?
Zelf kreeg ik gisteren de melding na de rit nieuw ftp van 247 naar 252watt.Dus buiten de test om die je via je Garmin kan doen.
Klopt deze ook een beetje met de uitkomst van een inspanningstest?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

rielplayer
Forum-lid

Gebruikersavatar rielplayer 12 mei 2016 11:33

Waarschijnlijk neemt hij je beste gemiddelde vermogen over 20 minuten en haalt daar een % vanaf.

guiry
Forum-lid

guiry 12 mei 2016 11:41

Ik heb gisteren een ritje gemaakt van 4 uur en daarbij een route gereden. had alles uit en scherm helderheid op 0.
Maar moest laatste toch iets hoger zetten, wan ik zag het kruimelspoor niet zo heel duidelijk in zon en met zonnebril.
Eind vd rit 50% accu over. Blijf het waardeloos vinden. Voor komend lange fietsweekend ga ik weer terug naar oude vertrouwde Dakota. Een lomp geval maar doet iig wel wat beloofd wordt.

Wat betreft het plaatsen van gpx of tcx bestanden. Deze plaats ik direct in "new files" of via Basecamp.
Wat opvalt bij bestanden die sionds de laatste update ineens niet meer werken is dat de tijdsduur op 0 staan. Bestanden die wel goed weergeven geven een gereden tijd weer.

i-mac

i-mac 12 mei 2016 12:26

Dat is best vreemd. Ik zou toch eens aankloppen bij Garmin, of waar je je edge hebt aangekocht.

i-mac

i-mac 18 mei 2016 18:22

Ik heb gisteren voor het eerst eens een (naar mijn normen) serieuze test gedaan met de Edge 1000. Ik heb een MTB rit geïmporteerd om uitsluitend op de info van de rit op de kaart te fietsen. En ik mag zeggen dat het goed was. Nu had ik het meestal wel gemakkelijk, omdat het een uitgepijlde Bloso (Bloso is een initiatief van de Vlaamse gemeenschap op Vlamingen te doen sporten) rit was. Maar op sommige plaatsen is de Bloso rit intussen wat aangepast, en kon ik zodoende ook kijken hoe de 1000 zou reageren als uit koers zou gaan.

Wat energieverbruik betrof: hartslag, cadans, snelheidssensor aan. GPS aan, geen schermverlichting, geen Bluetooth. 6 uur gefietst en ik had nog 48% over. (Herbereken ook uit).

smaanders
Forum-lid

smaanders 21 mei 2016 07:33

Ik heb sinds gister mijn Edge1000 in gebruik.
Ik gebruik om te synchroniseren een Macbook.

Er zijn een aantal kaartupdates beschikbaar, maar bij het installeren van de kaart geeft Garmin Express telkens een foutmelding. Zijn er meer (Macbook)gebruikers met dit probleem?

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 21 mei 2016 08:47

Ik update de kaarten gewoon handmatig. Zet af en toe een nieuwe versie van OFM Benelux erop. File kun je hier downloaden. Het .IMG bestand in de map Garmin zetten en klaar ben je.

Standaard komt de Edge 1000 met OSM in 100 verschillende IMG files. Persoonlijk vind ik dat niet netjes. Ik heb liever één bestand. Daarom heb ik alle IMG bestanden verwijderd (behalve gmaptz.img, dat is de kaart voor de timezones).

Thans staan er dus 3 files op mijn Edge

- OFM.img > deze gebruik in in Nederland
- CNEurope.img > de laatste versie van CityNavigator. Deze gebruik ik buiten NL
- Gmaptz.img > de kaart voor de tijdszones

Mocht je de CNEurope willen hebben, stuur maar een PB. Ik heb ze in mijn Dropbox staan.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 21 mei 2016 09:15

havana schreef:Ik update de kaarten gewoon handmatig. Zet af en toe een nieuwe versie van OFM Benelux erop.
Zie je überhaupt verschil tussen bv die van 2 jaar geleden en de nieuwste? (En dan bedoel ik echt dat je al eens ergens hebt gefietst waar de oude niet juist was en de nieuwe wel)

Ik hernoem trouwens de extensie van de files die ik niet gebruik, die worden dan niet in het geheugen geladen (ook als ze in het menu uitstaan worden ze geladen) en de Edge is sneller en gebruikt (iets) minder stroom.

Regards From EP
Afbeelding

monsieurpinot
Forum-lid HC

Gebruikersavatar monsieurpinot 21 mei 2016 10:50

voor hen die een Edge 1000 willen aanschaffen, bij bike-components staat de bundel nu voor dezelfde prijs als de niet-bundel versie (€ 429,-):

https://www.bike-components.de/de/Garmi ... em-p39647/

Afbeelding

daniel1975
Forum-lid HC

Gebruikersavatar daniel1975 21 mei 2016 11:32

Mooie deal, maar ik zit eigenlijk te wachten op een opvolger. Het scherm is echt niet meer van deze tijd, dat moet toch mooier en gedetailleerder kunnen.
Less is bore

brutus
Forum-lid

brutus 21 mei 2016 21:18

Wil er zelf ook 1 aanschaffen, vraag me dus ook af of we snel een opvolger kunnen verwachten ?

Plaats reactie