Hoe werkt dit dan? Ik heb zelf nauwelijks mtb ervaring, maar probeer er met gezond technisch verstand naar te kijken. En als ik in mijn racefiets een wiel terugzet, met QR, dan zit die toch ook altijd op dezelfde manier vast? de as maximaal in de dropouts (anders zit die nooit 100% recht) en aandraaien en klemmen. De dikte van de voorvork op de as is altijd hetzelfde, de inbouwbreedte van de naaf veranderd ook niet.tewstudent schreef:... Ook liep de rem vaak aan na het kuisen van de fiets. Ik haal het wiel er namelijk uit en bij QR is het moeilijker om het wiel op exact dezelfde plaats terug vast te zetten dan bij een steekas....
Het enige wat ik mij kan voorstellen ... eventueel.. is dat je met de QR de lagers strakker in je naaf drukt (minimaal verschil), en dat als je niet altijd met evenveel kracht doet, je een verschilletje kunt krijgen. Maar hierbij vraag ik mij af of je uberhaupt je QR dan zo strak moet vastzetten. En om hoeveelste deel van een mm dat dan gaat (zonder dat je lagers niet meer soepel lopen ook nog eens).En dan nog eens het feit dat je bij een QR toch altijd een bepaald gevoel van weerstand opzoekt voor je bepaald of je tevreden bent, dus de verschillen tussen de keren wiel terugplaatsen zullen nooit heel groot zijn.