Is best interessant, ben benieuwd of dit vervolg gaat krijgen.
http://velonews.competitor.com/2016/05/ ... frd_406510
Nieuwe ontwikkeling baanfiets
Kun jij uitleggen wat er met "yaw" bedoeld wordt?fietsernl schreef:Is best interessant, ben benieuwd of dit vervolg gaat krijgen.
http://velonews.competitor.com/2016/05/ ... frd_406510
Onder een hoek, gieren om de verticale as. Schijnt dus te helpen bij schuin door de bocht, minder weerstand, wat op de baan nogal veel voor komt.klimmer schreef:Kun jij uitleggen wat er met "yaw" bedoeld wordt?fietsernl schreef:Is best interessant, ben benieuwd of dit vervolg gaat krijgen.
http://velonews.competitor.com/2016/05/ ... frd_406510
De horizontale as, dan? Om de verticale as is om een bocht sturen.
- Sha Kokken
- Forum-lid
- Berichten: 519
- Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
- Locatie: Hooglanderveen
Met yaw wordt de hoek bedoeld waarmee de wind de fiets raakt. Bij buiten rijden en hoge wielen voer voor discussies, op de baan is het uitgangspunt altijd geweest (bij fietsontwerp) dat de yaw angle 0% zou zijn (allen rijwind). Kennelijk hebben ze bij Felt vastgesteld dat de yaw op de baan toch een beetje op links zit en daarnaast dat je aan de drive side een aerodynamisch voordeel hebt door het kettingblad. Conclusie drive side naar links.
Maar ik kan op Havana lijken
Maar ik kan op Havana lijken
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Domme vraag van mij, maar op de baan rijd je tegen de klok in. Nu heb je de crank ook aan de linker kant zou dan de lucht daar niet alsware meer op botsen? Aan de rechterkant zit het frame in de weg.
Maak joe woar
Nee, kennelijk is de kant waar de crank zit juist aerodynamischer (zie artikel)
Dit is geen nattevingeraerodynamica meer trouwens. Aan de voorkant (stuur, vork, voorwiel, armen, helm) snijdt een fiets door 'schone' lucht en kom je met logisch nadenken al een redelijk eind als je de boel aerodynamischer wilt maken. Meer naar achteren en rond het bracket heb je te maken met 'vuile lucht' met allerlei wervelingen en is het veel moeilijker om winst te boeken. Daar is dit een voorbeeld van.
Dit is geen nattevingeraerodynamica meer trouwens. Aan de voorkant (stuur, vork, voorwiel, armen, helm) snijdt een fiets door 'schone' lucht en kom je met logisch nadenken al een redelijk eind als je de boel aerodynamischer wilt maken. Meer naar achteren en rond het bracket heb je te maken met 'vuile lucht' met allerlei wervelingen en is het veel moeilijker om winst te boeken. Daar is dit een voorbeeld van.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"