Alles over single speed, fixies en baanfietsen.

Nieuwe ontwikkeling baanfiets

fietsernl
Forum-lid
Berichten: 601
Lid geworden op: 29 apr 2004 13:35

fietsernl 20 mei 2016 20:00

Is best interessant, ben benieuwd of dit vervolg gaat krijgen.
http://velonews.competitor.com/2016/05/ ... frd_406510

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 mei 2016 19:44

fietsernl schreef:Is best interessant, ben benieuwd of dit vervolg gaat krijgen.
http://velonews.competitor.com/2016/05/ ... frd_406510
Kun jij uitleggen wat er met "yaw" bedoeld wordt?

DvanW
Forum-lid
Berichten: 402
Lid geworden op: 27 aug 2011 15:25
Locatie: Utrecht

DvanW 21 mei 2016 20:51

klimmer schreef:
fietsernl schreef:Is best interessant, ben benieuwd of dit vervolg gaat krijgen.
http://velonews.competitor.com/2016/05/ ... frd_406510
Kun jij uitleggen wat er met "yaw" bedoeld wordt?
Onder een hoek, gieren om de verticale as. Schijnt dus te helpen bij schuin door de bocht, minder weerstand, wat op de baan nogal veel voor komt.

Gebruikersavatar
klimmer
Forum-lid HC
Berichten: 7946
Lid geworden op: 14 apr 2004 20:52
Locatie: Geleen

Gebruikersavatar klimmer 21 mei 2016 20:58

De horizontale as, dan? Om de verticale as is om een bocht sturen.

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 21 mei 2016 21:46

Met yaw wordt de hoek bedoeld waarmee de wind de fiets raakt. Bij buiten rijden en hoge wielen voer voor discussies, op de baan is het uitgangspunt altijd geweest (bij fietsontwerp) dat de yaw angle 0% zou zijn (allen rijwind). Kennelijk hebben ze bij Felt vastgesteld dat de yaw op de baan toch een beetje op links zit en daarnaast dat je aan de drive side een aerodynamisch voordeel hebt door het kettingblad. Conclusie drive side naar links.

Maar ik kan op Havana lijken ;)

Fietsen?altijd
Forum-lid
Berichten: 2744
Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21

Fietsen?altijd 22 mei 2016 16:23

Domme vraag van mij, maar op de baan rijd je tegen de klok in. Nu heb je de crank ook aan de linker kant zou dan de lucht daar niet alsware meer op botsen? Aan de rechterkant zit het frame in de weg.
Maak joe woar

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 22 mei 2016 16:30

Nee, kennelijk is de kant waar de crank zit juist aerodynamischer (zie artikel)

Dit is geen nattevingeraerodynamica meer trouwens. Aan de voorkant (stuur, vork, voorwiel, armen, helm) snijdt een fiets door 'schone' lucht en kom je met logisch nadenken al een redelijk eind als je de boel aerodynamischer wilt maken. Meer naar achteren en rond het bracket heb je te maken met 'vuile lucht' met allerlei wervelingen en is het veel moeilijker om winst te boeken. Daar is dit een voorbeeld van.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie