Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Eerste (tweedehands) fiets kopen

jasmijndebree
Forum-lid

jasmijndebree 24 mei 2016 14:01

Ik ben een beginnende fietser en wil een racefiets kopen voor recreatief gebruik. Aangezien ik geen ervaring heb en de kosten graag wil drukken, denk ik aan een tweedehands fiets. Nu heb ik me ingelezen en het een en ander aan informatie verzameld, maar vraag me toch af waar ik precies op moet letten.

Over de afmontage hoor ik enerzijds dat je eigenlijk lager dan 105 niet moet willen, terwijl ik van anderen begrijp ik dat een tiagra of zelfs een sora groep voor beginners nog te doen is. Mijn vraag is wat hier nu precies valt aan te raden, en in hoeverre de leeftijd van de fiets dan van belang is. Ook begreep ik dat een triple cranckstel wel aan te raden is, zeker wanneer je in heuvelig gebied gaat rijden. Is dit nodig?

Voor de volledigheid: ik ben 1.60 m, BBL 75 cm. Andere tips zijn ook welkom.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 24 mei 2016 14:14

Er zijn een paar graden van verstandig. Voor 500€ kan je een prima fiets vinden maar dat kost moeite, tijd en ingebouwd risico op dingen die toch versleten of kapot blijken te zijn. Voor 1200€ koop je een nieuwe fiets. Dat kost minder tijd en is een klein beetje minder risicovol.
Als je erg recreatief bent ingesteld is een triple fijn. Met een compact of dubbel kom je over het algemeen ook prima uit de voeten.
Ik zou eerst verzinnen wat het budget is. Je hebt gangbare lichaamsverhoudingen.

klimski
Forum-lid

klimski 24 mei 2016 18:04

Sloeren zit weer vop wijsheid. Over de groepen (105, Tiagra, Veloce, etc) wil ik toevoegen: tweedehands geldt: beter Sora in topstaat dan versleten 105. Klinkt logisch toch? Is het ook. Ik rij ook recreatief, naar volle tevredenheid op een 8spd Campa Mirage (hun low budget set) was bij aanschaf echt zgan.

Stap 1 is inderdaad budget bepalen!
Koga Granlux 1995 Campa Mirage.

mvl
Forum-lid

mvl 24 mei 2016 20:24

Ik heb destijds als beginfiets een tweedehands Merida (met Sora) aangeschaft en daar heb ik eigenlijk nooit spijt van gehad. Alles werkte nog perfect en in je beginjaar/jaren merk je daar waarschijnlijk weinig van. Wel heb ik met opzet voor een triple gekozen, op aanraden van de verkoper. Als je echt vanaf nul begint en je denkt erover om af en toe eens naar een gebied te gaan met ferme klimmetjes, is dat geen overbodige luxe.

Het is sowieso een lastige keuze. Als ik toen had geweten dat ik zo verslingerd zou raken aan het fietsen had ik meteen een duurder/beter model aangeschaft, maar dat is precies de moeilijkheid. Dat kun je natuurlijk nooit vooraf inschatten. Heb je dat idee echter al wel, dan zou ik meteen voor iets beters gaan.

jasmijndebree
Forum-lid

jasmijndebree 25 mei 2016 10:57

Bedankt voor de goede adviezen! Mijn budget ligt rond de 400,- in totaal. Dit lijkt mij realistisch, of mik ik dan te laag? Nu kan ik een heel goede fiets kopen voor 600,-, Ultegra afgemonteerd, amper gebruikt. Maar ik vraag me af in hoeverre ik daar goed aan doe, aangezien ik het zo te horen met een kwalitatief iets minder zware fiets ook wel moet aankunnen.

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 25 mei 2016 11:23

Hou met je budget ook vooral rekening met de bijkomende kosten. Een broek, shirt, schoenen, sokken, helm, bril, pedalen, bidons, fietscomputer etc. zijn ook allemaal zaken die je vrij snel aan wil schaffen.

De staat van onderhoud is doorslaggevend bij een tweedehands, let dan vooral op staat van banden, ketting, cassette, kabels, remblokken en speling/smering van de naven, balhoofd, trapaslagers.

Koop eventueel dit tootlje (even kijken waar hij het goedkoopste is incl verzending) voordat je gaat kijken en je weet binnen een seconde of je de ketting en/of cassette vervangen moet (indien ja zou ik de fiets sowieso laten staan). Een enkele reparatie kost misschien een paar euro, maar dit loopt snel uit de hand bij een matig onderhouden fiets.

Overigens ben ik een groot voorstander van 2e hands hoor. Misschien ken je iemand die al een paar jaar fietst en met je mee zou willen?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mei 2016 11:43

600 euro voor Ultegra klinkt leuk maar welke generatie Ultegra is het? 6500 9 speed wil je sowieso niet hebben dan kun je beter Tiagra of zelfs Sora hebben. Dat is al bijna spul voor de retro liefhebbers. Voor de eerste generatie 10 speed (6600) is het ook al aardig aan de prijs. Als het 6700 is, de maat is goed en hij is echt in goede staat lijkt het mij een prima deal. Echt goed onderhouden tweedehands fietsen zijn nu eenmaal schaars in deze tijd van het jaar.
Campagnolo Ultra Dork

jasmijndebree
Forum-lid

jasmijndebree 25 mei 2016 12:10

Bedankt voor de reacties weer, zijn heel nuttig. Degene van wie ik de fiets kan overkopen heeft ook haar schoenen en kleding en dergelijke niet meer nodig, dus die kan ik waarschijnlijk overkopen.
Ernie C. schreef:600 euro voor Ultegra klinkt leuk maar welke generatie Ultegra is het? 6500 9 speed wil je sowieso niet hebben dan kun je beter Tiagra of zelfs Sora hebben. Dat is al bijna spul voor de retro liefhebbers. Voor de eerste generatie 10 speed (6600) is het ook al aardig aan de prijs. Als het 6700 is, de maat is goed en hij is echt in goede staat lijkt het mij een prima deal. Echt goed onderhouden tweedehands fietsen zijn nu eenmaal schaars in deze tijd van het jaar.
Ik zal nog navragen welke generatie het precies is. Ik heb begrepen dat het een nieuwe fiets is en dat er amper op gereden is, dus het zal een relatief nieuwe generatie zijn. In hoeverre is het merk van de fiets nog van belang?

DeletedUser02
Forum-lid HC

DeletedUser02 25 mei 2016 12:22

Het enige verschil tussen de 'oude' generatie x600 (Bij Tiagra x=4xxx, 105 x=5xxx, Ultegra x=6xxx) en x700 is naar mijn weten dat de bekabeling buitenom of langs het stuur gaat?

Dus buitenlangs:
Afbeelding
of binnenlangs:
Afbeelding

Het tweede is uiteraard mooier, maar lijkt me niet per se beter. Wel zou ik zoals Ernie al aangeeft bij 10 speed blijven, 9 speed is al bijna retro voor een racefiets.

Wat betreft het merk, tussen alle aluminium frames van de A-merken (+/- 20-25 merken) zit kwalitatief nauwelijks verschil en zijn er eigenlijk geen slechte frames. Koop dus gewoon wat je mooi vindt, maar vooral wat enigszins goed onderhouden is. Voor €400,- zal het nooit perfect zijn, zo lang je er de eerste ~5.000km maar mee uit de voeten kan.

klimmer
Forum-lid HC

Gebruikersavatar klimmer 25 mei 2016 12:28

Pas je wel op die fiets, met je bescheiden lengte? Een fiets waar je niet lekker op zit, blijft in de schuur. Dat is echt geld weggooien.

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 25 mei 2016 12:30

Naar welke maat moet Jasmijn zoeken?

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mei 2016 12:44

Op zich is een 9 speed triple veelzijdiger dan 10 of 11 speed compact of dubbel, dat is het probleem niet zo. Het nadeel van 9 speed 105 en Ultegra is dat de remgreeprubbers en afdekkapjes nergens meer te krijgen zijn. Als je dus één keer onderuit gaat ben je veroordeeld de rest van de tijd op een sjofel uitziende fiets te rijden of flink de portemonnee te trekken.

Het verschil tussen 6600 en 6700 is inderdaad minimaal maar de handelsprijzen van fietsen met 6600 liggen nu eenmaal een beetje lager.

De maat zal de kleinste 28 inch fiets moeten zijn. Of die nu 48, 50, XS of S heet maakt niet zoveel uit. Het ligt er maar net aan hoe de betreffende fabrikant het noemt
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie