Fietstesten trekkingfietsen
Dag, ik ben op zoek naar testen van trekkingfietsen, maar kan die nergens ontdekken. Gewoon een goede fiets met derailleur waar je in de buurt mee kunt fietsen maar ook wanneer je op vakantie bent in bijv. Ardennen.
Met vriendelijke groeten, HuubR
Met vriendelijke groeten, HuubR
De oppad van de ANWB wil ook wel trekking fietsen testen. Op basis daarvan heb ik in 2001 mijn Snel Savanne gekocht. Een snelle google levert toevallig een test / review van oppad op.
http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-sn ... fiets-2012
http://www.oppad.nl/?uitrusting=test-sn ... fiets-2012
Tja, de automobilistenbond die fietsen test.
OMG wegen die fietsen nog steeds bijna 18 kg.
Dat woog mijn Vittorio 25 jaar geleden ook al. Toen was dat gewoon.
Opdracht aan Frank indertijd was, bouw mij een tank want de meeste randonneurs van toen waren slappe dweilen. Ding is gebouwd van de dikste oversized buizen toen beschikbaar, op gewicht is niet gelet.
Met een alu frame en slim onderdelen kiezen moet dat nu toch echt tussen de 14 en 16 kg uit kunnen komen. OW en 26" wielen, echt, hoe bedenk je het.
Niet voor niks dat in de wereld van de ATB 29" de 26" fietsen compleet verdrongen heeft.
OMG wegen die fietsen nog steeds bijna 18 kg.
Dat woog mijn Vittorio 25 jaar geleden ook al. Toen was dat gewoon.
Opdracht aan Frank indertijd was, bouw mij een tank want de meeste randonneurs van toen waren slappe dweilen. Ding is gebouwd van de dikste oversized buizen toen beschikbaar, op gewicht is niet gelet.
Met een alu frame en slim onderdelen kiezen moet dat nu toch echt tussen de 14 en 16 kg uit kunnen komen. OW en 26" wielen, echt, hoe bedenk je het.
Niet voor niks dat in de wereld van de ATB 29" de 26" fietsen compleet verdrongen heeft.
Mijn mening
Met 24 uurs koeriersdienst en vind ik dat een typisch argument van voor het internet.
Tegenwoordig kun je in noodgevallen zelf op de meest afgelegen plaatsen je spullen in laten vliegen.
Je kunt online even zoeken of er materiaal in een stad 'in de buurt' op voorraad is en bestellen maar.
Voor die tijd (pre 2000) kocht je inderdaad je onderdelen op basis van levensduur en of verkrijgbaarheid onderweg al voel dat in die tijd toch al niet mee. Was ook de reden waarom er veel staal werd en wordt gebruikt.
Dat kun je eventueel in de lokale smidse nog wel fixen waar alu of carbon gewoon niet repareerbaar zijn.
Alhoewel tiewraps, ducktape en katoenen stuurlint ook heel veel bij elkaar kunnen houden.
Mensen die lang weg waren lieten vaak spares vooruit versturen naar een postkantoor op de route,
Moet zeggen dat ik in de pak m beet 40k buitenland kilometers nooit meer stuk heb gehad dan een spaak of een band die compleet aan puin ging. Natuurlijk kan een frame ook breken maar als ik de reisverhalen lees dan denk ik, joh vind je het vreemd dat met jouw gedrag de boel stuk gaat, de pechvogel daargelaten.
Volgens mij kun je tegenwoordig over de hele wereld prima aan 26, 28 en zelfs 29 wielmateriaal komen.
26" heeft een voordeel op een technisch parcours zoals smalle slingerende zandpaadjes in Burkina Faso.
Als je op trektocht bent dan wil je vooral lekker afstanden weg kunnen draaien.
Brede banden zijn er genoeg in 28" en het loopt vele malen lichter en stuurt gewoon beter in vergelijking met 26".
Met 24 uurs koeriersdienst en vind ik dat een typisch argument van voor het internet.
Tegenwoordig kun je in noodgevallen zelf op de meest afgelegen plaatsen je spullen in laten vliegen.
Je kunt online even zoeken of er materiaal in een stad 'in de buurt' op voorraad is en bestellen maar.
Voor die tijd (pre 2000) kocht je inderdaad je onderdelen op basis van levensduur en of verkrijgbaarheid onderweg al voel dat in die tijd toch al niet mee. Was ook de reden waarom er veel staal werd en wordt gebruikt.
Dat kun je eventueel in de lokale smidse nog wel fixen waar alu of carbon gewoon niet repareerbaar zijn.
Alhoewel tiewraps, ducktape en katoenen stuurlint ook heel veel bij elkaar kunnen houden.
Mensen die lang weg waren lieten vaak spares vooruit versturen naar een postkantoor op de route,
Moet zeggen dat ik in de pak m beet 40k buitenland kilometers nooit meer stuk heb gehad dan een spaak of een band die compleet aan puin ging. Natuurlijk kan een frame ook breken maar als ik de reisverhalen lees dan denk ik, joh vind je het vreemd dat met jouw gedrag de boel stuk gaat, de pechvogel daargelaten.
Volgens mij kun je tegenwoordig over de hele wereld prima aan 26, 28 en zelfs 29 wielmateriaal komen.
26" heeft een voordeel op een technisch parcours zoals smalle slingerende zandpaadjes in Burkina Faso.
Als je op trektocht bent dan wil je vooral lekker afstanden weg kunnen draaien.
Brede banden zijn er genoeg in 28" en het loopt vele malen lichter en stuurt gewoon beter in vergelijking met 26".
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Zo lang het om een draagvermogen van 25 kg + rijder gaat kan die 2-4 kg mij niet zo heel veel schelen. Rij-eigenschappen en betrouwbaarheid gaan bij mij voorop (geen gebroken spaken, veelvoud lekke banden, slappe en scheve frames etc.). Die 2-4 kg spaar ik liever uit in de de bagage of buikstreek.NicoNB schreef:OMG wegen die fietsen nog steeds bijna 18 kg.
Laatst gewijzigd door DeletedUser02 op 25 mei 2016 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Nog sterker: buiten Europa en Noord-Amerika (sorry, ook Australië) zijn 622mm wielen/banden zo goed als onbekend en nog belangrijker: 559mm wielen zijn een stuk sterker dan grotere wielen.Benito schreef:Ik heb altijd begrepen dat 26 inch wielen handiger zijn, omdat het in Verwegistan eenvoudiger is om aan 26 inch reserve-onderdelen te komen dan voor andere maten.
Een levendige fantasie heb je!NicoNB schreef: Brede banden zijn er genoeg in 28" en het loopt vele malen lichter en stuurt gewoon beter in vergelijking met 26".
Ja klopt, aangevuld met een ruime hoeveelheid praktijkervaring en nog wat kennis van mechanica.klimmer schreef:Een levendige fantasie heb je!
Anyway, 26" loopt veel lichter, daarom gaan alle mountainbikers nu ook over van 29" naar 26", ow wacht. . . . .