Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant Propel Advanced 2

bruh
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2016 22:42

bruh 25 mei 2016 22:45

Hallo allemaal,

Ik wil een Giant propel advanced 2 aanschaffen. Ik ben zelf 1.85m lang met een binnenbeen lengte van ong 84,5/85cm.

Op de site van Giant een mooi tabel gevonden maar ik word er niet veel wijzer van:
Afbeelding
Kan ik nu beter voor de M/L of de L gaan?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mei 2016 23:01

Dan zit je net op de grens van een M/L en een L (precies tussen de kolom van 83,5 en 86 en in de rij van 185). Heb je de binnenbeenlengte goed gemeten? Ik vind dit erg kort.

Als het gewoon klopt neem je de M/L voor een sportievere houding en de L voor iets meer comfort. zijn je benen toch iets langer dan sowieso een L.
Campagnolo Ultra Dork

bruh
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2016 22:42

bruh 25 mei 2016 23:05

Ernie C. schreef:Dan zit je net op de grens van een M/L en een L (precies tussen de kolom van 83,5 en 86 en in de rij van 185). Heb je de binnenbeenlengte goed gemeten? Ik vind dit erg kort.

Als het gewoon klopt neem je de M/L voor een sportievere houding en de L voor iets meer comfort. zijn je benen toch iets langer dan sowieso een L.
Bedankt voor je reactie! Voor de meting heb ik het volgende filmpje gebruikt:
Ik kom dan uit op:

85 x 0.68 = 57.8
Dit is de informatie van de Giant website mbt het frame:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door bruh op 25 mei 2016 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 25 mei 2016 23:12

Dit is niet de juiste methode. Je kunt beter een waterpas of een boek pakken, tegen de muur of deur gaan staan met je voeten uit elkaar zoals in het filmpje en het voorwerp zo hard naar boven drukken dat er ongeveer dezelfde druk ontstaat als je op een zadel gaat zitten. Even een streepje zetten op de muur of deur en dan opmeten. Veel mensen ie de eerste keer meten durven niet hard genoeg te drukken. Hett gaat uiteraard een stuk handiger als je assistentie van iemand krijgt.

Ik verwacht een cm of 5 extra.
Campagnolo Ultra Dork

bruh
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2016 22:42

bruh 26 mei 2016 08:04

Ernie C. schreef:Dit is niet de juiste methode. Je kunt beter een waterpas of een boek pakken, tegen de muur of deur gaan staan met je voeten uit elkaar zoals in het filmpje en het voorwerp zo hard naar boven drukken dat er ongeveer dezelfde druk ontstaat als je op een zadel gaat zitten. Even een streepje zetten op de muur of deur en dan opmeten. Veel mensen ie de eerste keer meten durven niet hard genoeg te drukken. Hett gaat uiteraard een stuk handiger als je assistentie van iemand krijgt.

Ik verwacht een cm of 5 extra.
Heb nogmaals gemeten (met hulp van een maatje) en dan kom ik MET schoenen aan op 93.
Ik denk dat ik voor de zekerheid maar een fietsmeting laat doen bij een wielerzaak. Ik neig nu wel erg richting een L.

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 mei 2016 08:51

kun je diep zitten dan is een L een optie ander wordt het een L (wat minder diepe maar wel gestrekte zit)

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 16442
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 26 mei 2016 12:17

sharkman113 schreef:kun je diep zitten dan is een L een optie ander wordt het een L (wat minder diepe maar wel gestrekte zit)
Hier maak je een (zeldzaam) foutje :)
Moet het nu een L of een L zijn?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 mei 2016 13:22

Op zich is het niet fout want ik denk dat de L hier de enige juiste optie is. Daar kom je dan wel erg sportief op te zitten maar dat is ook de bedoeling van het model. Is dit niet wat je wilt (of kunt) dan zul je op zoek moeten naar een ander model. Niet kopen zonder goede proefrit in ieder geval.
Campagnolo Ultra Dork

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 26 mei 2016 13:34

Wat maakt, naast de geometrie, een zit nou sportief of niet? Je hoort bijvoorbeeld wel eens dat de profs een maatje kleiner nemen. Betekent dit dan automatisch dat wij als niet prof beter een maatje groter kunnen nemen als je tussen 2 maten inzit? Een te kleine fiets betekent waarschijnlijk dat je flexibeler moet zijn om onder de beugel te kunnen zitten, maar een maar groter en je zit weer verder gestrekt lijkt me.

Ik vraag dit omdat ik zelf ook naar een Giant zit te kijken (Propel/TCR of Defy en in die volgorde) en met 1.86m en 91 bbl ook een beetje tussen 2 maten zit. Waarschijnlijk zal de L de betere keuze zijn. Het liefste koop ik een overjarig model en wil ik niet het risico lopen dat de FM verkoopt wat hij op voorraad heeft.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 mei 2016 14:03

De geometrie bepaald voor een groot gedeelte de zit, zeker als je het er ook nog een beetje normaal wilt laten uitzien. Je kunt ook een XL nemen met een heel kort stuurpennetje of een flinke spacertoren op de L plaatsen. Dan zit je ook comfortabel maar het zier er niet uit en het stuurt ook niet echt optimaal.

Profs nemen soms een maatje kleiner met een lange stuurpen of de "juiste" maat met een -17 graden stuurpen maar wij nemen het beste gewoon de juiste maat.
Je hebt wel fietsen die in een maatje groter nauwelijks langer zijn. Dan kun je makkelijk een maatje groter nemen om wat meer comfort te krijgen. Het enige wat je dan in de gaten moet houden is de standover hoogte.

De verschillende opvattingen over de juiste geometrie bij de fabrikanten zorgen ervoor dat je er geen algemene stelregel voor kan maken. Je moet gewoon de tabellen induiken.

Als je niet te diep wilt zitten op een Giant in deze maat ben je met een Defy in maat L beter af.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 26 mei 2016 14:54

bruh schreef:
Ernie C. schreef:Dit is niet de juiste methode. Je kunt beter een waterpas of een boek pakken, tegen de muur of deur gaan staan met je voeten uit elkaar zoals in het filmpje en het voorwerp zo hard naar boven drukken dat er ongeveer dezelfde druk ontstaat als je op een zadel gaat zitten. Even een streepje zetten op de muur of deur en dan opmeten. Veel mensen ie de eerste keer meten durven niet hard genoeg te drukken. Hett gaat uiteraard een stuk handiger als je assistentie van iemand krijgt.

Ik verwacht een cm of 5 extra.
Heb nogmaals gemeten (met hulp van een maatje) en dan kom ik MET schoenen aan op 93.
Ik denk dat ik voor de zekerheid maar een fietsmeting laat doen bij een wielerzaak. Ik neig nu wel erg richting een L.
Dit is nogal een groot verschil, van 85 naar 93 cm. 93cm bbl bij een lichaamslengte van 1.85 is ook wel extreem (wel mogelijk).
Zonder een echte goede meting is er weinig zinnigs over te zeggen.

Zelf heb ik ook nog getwijfeld over een TCR (zelfde geometrie als Propel), maar vond dat ik echt wel teveel tussen een L en XL in zou zitten. Ik ben zelf 1.89m met een bbl van 93. Een L zou voor mij te sportief worden, en een XL veel te groot. Ben inmiddels ook al weer 38 jr. en niet meer zo flexibel.
Uiteindelijk voor Bianchi gekozen. Nu wil ik je nergens heen sturen, maar alleen als advies meegeven dat je beter naar geometrie kunt kijken, dan naar merk.

bruh
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2016 22:42

bruh 26 mei 2016 17:39

sharkman113 schreef:kun je diep zitten dan is een L een optie ander wordt het een L (wat minder diepe maar wel gestrekte zit)
Je bedoeld M/L ?
Ernie C. schreef:Op zich is het niet fout want ik denk dat de L hier de enige juiste optie is. Daar kom je dan wel erg sportief op te zitten maar dat is ook de bedoeling van het model. Is dit niet wat je wilt (of kunt) dan zul je op zoek moeten naar een ander model. Niet kopen zonder goede proefrit in ieder geval.
Jij bedoeld ook M/L ?

Plaats reactie