Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Giant Propel Advanced 2

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 mei 2016 17:55

Je bedoeld M/L ?
precies, zal de auto correctie van mijn telefoon eens uit zetten :mrgreen: (die heett ondertussen ook een juiste maat funktie...., L is voor de gemidelde rijder het advies tenzij je jong bent, een sterke rug hebt en veel wedstrijden rijdt, dan zou ik m/l overwegen.
Zelf heb ik ook nog getwijfeld over een TCR (zelfde geometrie als Propel), maar vond dat ik echt wel teveel tussen een L en XL in zou zitten. Ik ben zelf 1.89m met een bbl van 93. Een L zou voor mij te sportief worden, en een XL veel te groot. Ben inmiddels ook al weer 38 jr. en niet meer zo flexibel.
En het antwoord heet defy, die had in L prima gepast. Overigens ben ik inmiddels 50 Even lang en zit als gegoten op een TCR/Propel in L dus het had gewoon gekund.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 mei 2016 19:22

En ik bedoelde ook de L.
Campagnolo Ultra Dork

bruh
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2016 22:42

bruh 26 mei 2016 20:46

Dus om het samen te vatten:

Kun je diep zitten en hou je het vol: M/L (hogere zadelpen, ziet er mooier uit vind ik persoonlijk)
Kun je dat niet: L (hogere stack, maar zit rechterop ivm grootte frame)

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 26 mei 2016 21:13

nee, zit met een L niet rechtop maar meer gestrekt (met dezelfde stand zadel en zelfde lengte stuurpen) omdat de bovenbuis langer wordt.
Als je zadelpen te kort dreigt te worden met een L kun je beter naar een TCR uitwijken aangezien deze meer sloping is en je zadelpen dus ook langer.

bruh
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2016 22:42

bruh 26 mei 2016 21:54

sharkman113 schreef:nee, zit met een L niet rechtop maar meer gestrekt (met dezelfde stand zadel en zelfde lengte stuurpen) omdat de bovenbuis langer wordt.
Als je zadelpen te kort dreigt te worden met een L kun je beter naar een TCR uitwijken aangezien deze meer sloping is en je zadelpen dus ook langer.
Ik heb vandaag op een propel M/L gezeten. Ik zit persoonlijk graag hoog met ZEER gestrekt been en RECHT BOVEN de trappers. In deze houding kan ik persoonlijk het beste mijn kracht kwijt.

Om dit gestrekte been te behalen moest het zadel een aardig stukje omhoog..
Echter hierdoor ontstond een nieuw probleem: Omdat de zadelpen schuin loopt kwam ik ACHTER de trappers te zitten, zelfs nadat ik mijn zadel maximaal naar voren had geschoven zat ik nog achter de trappers en dus voor mijn gevoel naar voren te trappen.

Zou dit probleem opgelost kunnen worden door misschien naar een M te gaan, zodat ik meer boven de trappers kom te zitten? De zadelpen is toch lang genoeg, aan dat ding komt echt geen einde :lol: .

Ik had helaas niet de mogelijkheid om een M te proberen :dislike:

Gebruikersavatar
Infinito GB
Forum-lid
Berichten: 1436
Lid geworden op: 09 apr 2015 00:23
Locatie: Schagen

Gebruikersavatar Infinito GB 26 mei 2016 22:05

Als de zitbuis dezelfde hoek heeft als de M/L kom je op hetzelfde punt uit ten opzichte van de crank. Alleen de verhouding in lengte tussen zitbuis en zadelpen veranderd. Je kan een zadelpen zonder setback proberen.

bruh
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2016 22:42

bruh 26 mei 2016 22:08

G.B. Lux Dream schreef:Als de zitbuis dezelfde hoek heeft als de M/L kom je op hetzelfde punt uit ten opzichte van de crank. Alleen de verhouding in lengte tussen zitbuis en zadelpen veranderd. Je kan een zadelpen zonder setback proberen.
Hmm ja oke, ik dacht even dat misschien omdat het frame algeheel kleiner is en dus ook de reach/bovenbuis korter is, ik daardoor meer boven de trappers kom te zitten op dezelfde hoogte.

Volgens dit plaatje is de zitbuishoek ook 'rechter' bij de M (en kleiner):
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 26 mei 2016 23:17

Als we voor het gemak even aannemen dat wat jij wenst daadwerkelijk klopt moet je een fiets hebben met een normale, ronde zadelpen. Dan kun je er een monteren zonder setback en kom je dus mooi naar voren te zitten. De Propel heeft ook een redelijk luie zitbuishoek en is geen echt sloping frame dus is nie bedoeld om een ver uitstekende zadelpen te hebben. Je zou dus kunnen stellen dat de Propel een mooie fiets is maar totaal niet bij jou past.

De kanttekening die ik daar bij plaats is dat je geen al te grote hoek aankunt tussen je benen en je rug om al je kracht te kunnen gebruiken. Eigenlijk zit je dus te diep op je fiets en je compenseert dit door extreem ver naar voren te gaan zitten. Het voordeel hiervan is dat je de hoek beperkt met behoud van aerodynamica. De nadelen zijn een slechte gewichtsverdeling en dat een racefiets eigenlijk niet gebouwd is om zo te gebruiken. Je hebt dus wat kunstgrepen nodig zoals de eerder aangehaalde zadelpen zonder setback, een lange stuurpen en een lang frame om rug te ontlasten. Het ontlasten van de onderrug kan ook gebeuren door het zadel wat hoger te zetten. Het zou dus kunnen dat die extreem hoge zadelstand onbewust een gevolg is van te kort zitten.

Misschien is het niet onverstandig om eens iemand naar je zithouding te laten kijken en eventueel vanaf square one te beginnen met de positionering.

Ik ben wel benieuwd naar de fiets die je nu hebt, welke maar en hoe die is afgesteld.
Campagnolo Ultra Dork

sharkman113
Forum-lid HC
Berichten: 5374
Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15

sharkman113 27 mei 2016 07:13

Een propel heeft een zadelpen met zowel setback als non setback. Als je door een te lange zadelpen op een m/l te ver achter je bracket komt zou je naar een l kunnen niet naar een m

bruh
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2016 22:42

bruh 27 mei 2016 07:34

sharkman113 schreef:Een propel heeft een zadelpen met zowel setback als non setback. Als je door een te lange zadelpen op een m/l te ver achter je bracket komt zou je naar een l kunnen niet naar een m
Bedankt voor je reactie. Kun je dit onderbouwen? Is de zadelpen hoek van de M juist niet rechter dan die van de M/L?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16763
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 27 mei 2016 13:27

Die is rechter maar om nu een frame alleen op een 1/2 graad zitbuishoek 2 maten te klein gaan kopen lijkt mij niet zo slim. Met de grote drop die je dan krijgt en het korte frame kom je zo ongeveer opgerold op je fiets te zitten. Ik vraag me zelfs af of de lengte van de zadelpen hiervoor voldoende is.

Ik zie inderdaad dat de Propel een zadelpen heeft met de keuze tussen -5 of 25 mm setback. Dat lijkt mij dan ideaal i.c.m. een L om zo ver naar voren te zitten.
Campagnolo Ultra Dork

bruh
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 25 mei 2016 22:42

bruh 27 mei 2016 13:53

Ernie C. schreef:Die is rechter maar om nu een frame alleen op een 1/2 graad zitbuishoek 2 maten te klein gaan kopen lijkt mij niet zo slim. Met de grote drop die je dan krijgt en het korte frame kom je zo ongeveer opgerold op je fiets te zitten. Ik vraag me zelfs af of de lengte van de zadelpen hiervoor voldoende is.

Ik zie inderdaad dat de Propel een zadelpen heeft met de keuze tussen -5 of 25 mm setback. Dat lijkt mij dan ideaal i.c.m. een L om zo ver naar voren te zitten.
setback is te veranderen dmv het plaatje onder je zadel om te draaien.
Zie: http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php?t=73584
De draaiknop dus achter ipv voor. Ik zal voor een L wel mijn stuur dichterbij moeten brengen want ik ben bang dat de bovenbuis lengte te lang wordt bij een L. (Lange benen, korte armen.)

Echter is dit verschil natuurlijk niet zo heel groot.

Plaats reactie