Ketting al schoonmaken?
Hoi,
Ben sinds drie weken in het bezit van een canondale caad 12, heb nu helaas nog maar ongeveer 100-150km gefietst en vroeg me af waneer het tijd word dat de ketting maar ook de fiets en de onderdelen een schoonmaak beurt krijgen.
Ik heb nog niks qua olie(op siliconen na maar dat is niet goed omdat het droge olie is had ik begrepen) of schoonmaak middelen. Wat voor olie zal ik aan moeten schaffen? Die olie waarvan ik even de naam kwijt van ben met die bolletjes er in(teflon) of een andere?
Ik kan de ketting schoonmaken in een sopje van dreft en de fiets schoonmaken met autoshampo?
Ben sinds drie weken in het bezit van een canondale caad 12, heb nu helaas nog maar ongeveer 100-150km gefietst en vroeg me af waneer het tijd word dat de ketting maar ook de fiets en de onderdelen een schoonmaak beurt krijgen.
Ik heb nog niks qua olie(op siliconen na maar dat is niet goed omdat het droge olie is had ik begrepen) of schoonmaak middelen. Wat voor olie zal ik aan moeten schaffen? Die olie waarvan ik even de naam kwijt van ben met die bolletjes er in(teflon) of een andere?
Ik kan de ketting schoonmaken in een sopje van dreft en de fiets schoonmaken met autoshampo?
- robbebopper
- Forum-lid HC
Met een sopje van Dreft kun je de fiets zeker schoonmaken, maar de ketting moet je daarmee zeker niet behandelen. Aangezien het een vrijwel nieuwe fiets/ketting betreft, is het gebruik van een oude katoenen poetsdoek mee dan voldoende om alles schoon te maken.
Pas als je er veel mee (in slecht weer) gefietst hebt, hoef je de ketting pas te smeren. Hiervoor moet je hem ook niet met zeep reinigen, maar weer met een poetsdoek.
Pas als je er veel mee (in slecht weer) gefietst hebt, hoef je de ketting pas te smeren. Hiervoor moet je hem ook niet met zeep reinigen, maar weer met een poetsdoek.
Zie ook dit topic http://www.fiets.nl/forum/viewtopic.php ... j#p1022969
Ik maak na elke rit altijd de ketting schoon met een doekje en doe er wat druppels boeshield op. Na een regenrit spoel ik dan eerst het grove vuil er af met water. Om de 300/400 km maak ik de ketting wat grondiger schoon met ontvetter (bionet).
Ik maak na elke rit altijd de ketting schoon met een doekje en doe er wat druppels boeshield op. Na een regenrit spoel ik dan eerst het grove vuil er af met water. Om de 300/400 km maak ik de ketting wat grondiger schoon met ontvetter (bionet).
o'7o
Lampenolie in z'n kettingreiniger machientje goed droog maken daarna en alle schakels drupje dunne olie daarna pluisvrije doek 1x langs de ketting.
Dit wanneer de ketting dus smerig is en je cassette tandwielen derrie wieltjes.
Dit wanneer de ketting dus smerig is en je cassette tandwielen derrie wieltjes.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
- Sha Kokken
- Forum-lid
Dat is nog wel een verschil Bionet of lampolie: de eerste is vijf keer zo duur
Maar goed Dreft in de kettingpoetsmachine is dus geen goed plan?
Maar goed Dreft in de kettingpoetsmachine is dus geen goed plan?
Fiets en onderdelen schoonmaken kan altijd natuurlijk, ik haal overal na elke rit even een doekje langs, dat is zo gepiept en de boel blijft netjes.
Je ketting al schoonmaken is na een 100-150km ietwat overdreven, een druppeltje olie kan nooit geen kwaad, zeker als je tijdens het fietsen de ketting en tandwielen meer gaat horen.
Je ketting al schoonmaken is na een 100-150km ietwat overdreven, een druppeltje olie kan nooit geen kwaad, zeker als je tijdens het fietsen de ketting en tandwielen meer gaat horen.
Ik heb van de winter een nieuwe ketting gemonteerd en het originele vet laten zitten, helaas hecht hier veel zand aan en na een regenachtig ritje knarsde de ketting van het zand. Ketting er weer af gehaald en goed schoon gemaakt met ontvetter. Ketting invetten met Dry lube of wax en pas weer gaan smeren als het gaat piepen.
Hier heb ik tot nu toe prima ervaring mee. Spul blijft mooi schoon en stil.
Hier heb ik tot nu toe prima ervaring mee. Spul blijft mooi schoon en stil.
-
- Forum-lid
Precies zo doe ik het ook al decennia lang met dit kleine verschil: geen potje wetlube maar een druppelflesje gevuld met goedkope motorolie.sloeren schreef:Smeren als je ketting lawaaiiger wordt is zinnig. Potje wetlube kopen. Op elk schakeltje een druppel. Ketting droog vegen voor je weer op de fiets klimt.
Gebruik ontvettingsdoekjes van Action in een oranje bus. Haal deze regelmatig over de ketting. Klein drupje olie er weer over en gaan...
P.s. bij echt goed schoonmaken missing link los met latex handschoentjes van de Action....en in de lampenolie leggen.....ook van de Action... (heb geen aandelen af zo)
P.s. bij echt goed schoonmaken missing link los met latex handschoentjes van de Action....en in de lampenolie leggen.....ook van de Action... (heb geen aandelen af zo)
Geef graag toe als ik ongelijk heb, maar dat komt eigenlijk nooit voor.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
precies zo inderdaad (maar lampenolie verkopen ze ook gewoon bij de Appie )ceon schreef:Gebruik ontvettingsdoekjes van Action in een oranje bus. Haal deze regelmatig over de ketting. Klein drupje olie er weer over en gaan...