Eens met Gastheerg dat dalen erg leuk is. Tenminste dat vind ik zelf. Voor mij is het belangrijk ontspannen op de fiets te zitten. Handen relaxt in de beugels. Altijd in de beugels! Twee vingers losjes bij de remhendels. Onderweg zing ik vaak een liedje om te checken of ik nog ontspannen genoeg ben. Dat doe ik overigens zachtjes, want ik wil niemand met mij zeer beperkte zangtalent lastig vallen

Maar als dat nog lukt weet ik dat ik lekker ontspannen bezig ben.
Verder rij ik gewoon voorzichtig naar beneden als de weg moeilijker is. Met technische afdalingen neem ik geen overbodige risico's. Zoals Gastheerg al aangeeft is dat vooral een kwestie van ervaring.
Bovendien rij ik nooit achter iemand aan die sneller is als ik daardoor het gevoel heb boven mijn macht af te dalen.
Auto's inhalen is ook zo'n ding. Dat kan als daar genoeg ruimte voor is, maar NOOIT ten koste van alles. Dan maar even wachten.
Altijd op de rechter weghelft blijven. Zelf heb ik wel eens meegemaakt dat ik in een bocht naar rechts op de verkeerde weghelft terecht kwam. De weg was vrij, maar er kwam net een motor te gemoed. En die was een stuk sneller bij me dan ik verwachtte. Die hebben geen last van de zwaartekracht. Dat was wel even schrikken.
Dalen komt vooral neer op 3 dingen:
1. Ervaring.
2. Ervaring.
3. Ervaring.