Keuze cassette voor vlakke ritten: 11-23 of 'gewoon' 12-25 ?
- Martijn1979
- Forum-lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 24 okt 2011 14:02
Hoi forumleden,
Over een maandje ga ik -inmiddels voor het 6e jaar achterelkaar- naar de Tour de France om in de ochtend de mooiste klimmetjes van de etappe mee te pakken en daarna te zien hoe de echte mannen het er vanaf brengen op dezelfde klim ..Ik heb in het najaar een nieuwe fiets gekocht (Canyon Aeroad) die is voorzien van 60 mm hoge velgen en een bergcassette 12-28. Omdat ik in de bergen geen risico wil nemen met windvlagen (o.a. Mont Ventoux op het progam !) schaf ik zeer binnenkort een wielset met lage velgen aan. Ik wil mijn huidige cassette, de 12-28, overzetten op de wielset met lage velgen en voor mijn Carbon wielset met hoge velg een cassette voor het vlakke kopen, die ik dan in Nederland kan gaan gebruiken...
Nu twijfel ik alleen of ik voor de 'standaard' 12-25 moet gaan of voor de 11-23. Zal ik het verschil merken?
Vroeg me daarnaast af of ik mijn derailleur opnieuw moet afstellen als ik wissel tussen mijn 12-28 en 'n 12-25 / 11-23....
Alvast bedankt voor jullie reacties!
P.s. ik weet dat ik ook de laatste kransjes zou kunnen wisselen, maar ben van het gemak, dus liever 2 aparte cassettes
Over een maandje ga ik -inmiddels voor het 6e jaar achterelkaar- naar de Tour de France om in de ochtend de mooiste klimmetjes van de etappe mee te pakken en daarna te zien hoe de echte mannen het er vanaf brengen op dezelfde klim ..Ik heb in het najaar een nieuwe fiets gekocht (Canyon Aeroad) die is voorzien van 60 mm hoge velgen en een bergcassette 12-28. Omdat ik in de bergen geen risico wil nemen met windvlagen (o.a. Mont Ventoux op het progam !) schaf ik zeer binnenkort een wielset met lage velgen aan. Ik wil mijn huidige cassette, de 12-28, overzetten op de wielset met lage velgen en voor mijn Carbon wielset met hoge velg een cassette voor het vlakke kopen, die ik dan in Nederland kan gaan gebruiken...
Nu twijfel ik alleen of ik voor de 'standaard' 12-25 moet gaan of voor de 11-23. Zal ik het verschil merken?
Vroeg me daarnaast af of ik mijn derailleur opnieuw moet afstellen als ik wissel tussen mijn 12-28 en 'n 12-25 / 11-23....
Alvast bedankt voor jullie reacties!
P.s. ik weet dat ik ook de laatste kransjes zou kunnen wisselen, maar ben van het gemak, dus liever 2 aparte cassettes
Laatst gewijzigd door Martijn1979 op 03 jun 2016 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Volgens mij heb je al lage velgen 6 mm moet echt een superlicht en hoogst soepel wiel opleveren. Helaas enkel combineerbaar met schijfremmen, vrees ik.
Een 11-23 is bruikbaar in ons vlakke Nederland en Vlaanderen (op enkele heuvelachtige locaties in het zuiden na, natuurlijk) en ook bij tegenwind, zeker in combinatie met een compact 50-34 trapstel. Ik heb dat op één van mijn fietsen staan en dat voldoet prima, ook in de winderige West-Vlaamse polders. Op mijn andere racefiets prefereer ik eigenlijk 12-25 of 12-27 (en soms een 12-29 in het zuiden van ons land), maar daar staat dan ook een 52-36 trapstel op. Aan de afstelling van de achterderrie hoef ik nooit iets te veranderen.
Een 11-23 is bruikbaar in ons vlakke Nederland en Vlaanderen (op enkele heuvelachtige locaties in het zuiden na, natuurlijk) en ook bij tegenwind, zeker in combinatie met een compact 50-34 trapstel. Ik heb dat op één van mijn fietsen staan en dat voldoet prima, ook in de winderige West-Vlaamse polders. Op mijn andere racefiets prefereer ik eigenlijk 12-25 of 12-27 (en soms een 12-29 in het zuiden van ons land), maar daar staat dan ook een 52-36 trapstel op. Aan de afstelling van de achterderrie hoef ik nooit iets te veranderen.
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
- Martijn1979
- Forum-lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 24 okt 2011 14:02
Poeh,... tis nog vroeg 60 mm (maar dat had je al wel door )bartg schreef:Volgens mij heb je al lage velgen 6 mm moet echt een superlicht en hoogst soepel wiel opleveren. Helaas enkel combineerbaar met schijfremmen, vrees ik.
.
Tnx voor je reactie
- Martijn1979
- Forum-lid
- Berichten: 41
- Lid geworden op: 24 okt 2011 14:02
Niet per se, fiets nu al wel lekker met mijn 12-28 op het vlakke ... mis alleen wel de '18' merk ik. Vraag me wel af of ik met een '11' net wat meer snelheid zou kunnen maken, of dat het verschil met een '12' eigenlijk te verwaarlozen valt...sieger schreef:Denk je de 11 nodig te hebben in Nederland? Zo niet dan zou ik lekker 12-25 pakken, dan kom je gemiddeld waarschijnlijk net iets lekkerder uit met je kettinglijn, én heb je nog net 2 tandjes extra achter.
met een 50/12 trapfrequentie 100, fiets je 52,8km/u
met een 53/12 trapfrequentie 100, fiets je 55,9km/u
met een 50/11 trapfrequentie 100, fiets je 57,5km/u
met een 53/11 trapfrequentie 100, fiets je 61,0km/u
de meesten onder ons zullen die 11 niet dikwijls nodig hebben
met een 53/12 trapfrequentie 100, fiets je 55,9km/u
met een 50/11 trapfrequentie 100, fiets je 57,5km/u
met een 53/11 trapfrequentie 100, fiets je 61,0km/u
de meesten onder ons zullen die 11 niet dikwijls nodig hebben
Dat geldt ook voor de 12 denk ik zoKiekeboe schreef:de meesten onder ons zullen die 11 niet dikwijls nodig hebben
Als je ECHT snelheid wil maken moet je 55x10 erop zetten....dat schijnt te kunnen.Martijn1979 schreef:Niet per se, fiets nu al wel lekker met mijn 12-28 op het vlakke ... mis alleen wel de '18' merk ik. Vraag me wel af of ik met een '11' net wat meer snelheid zou kunnen maken, of dat het verschil met een '12' eigenlijk te verwaarlozen valt...sieger schreef:Denk je de 11 nodig te hebben in Nederland? Zo niet dan zou ik lekker 12-25 pakken, dan kom je gemiddeld waarschijnlijk net iets lekkerder uit met je kettinglijn, én heb je nog net 2 tandjes extra achter.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Stel jezelf eens de vraag wat de verzetten waren die je reed met je 12-28 cassette.
Als je daar vaak op de 12 reed en dacht; ik kan nog wel iets zwaarder; dan zou ik een 11 nemen.
Hetzelfde geld voor het grootste kransje; reed je vaak boven de 25?
Persoonlijk, gebruik ik 99% van de tijd alle kransjes van 14 tot 19.
Alleen met extreme wind, mee of tegen, gebruik ik de tandjes daar buiten.
Daarom heb ik op mijn winterfiets, die ik alleen in de Nederlandse polder gebruik, een 12-23 zitten.
Op mijn goede fiets heb ik een 12-27 zitten omdat ik deze ook weleens in de heuvels gebruik.
Als je daar vaak op de 12 reed en dacht; ik kan nog wel iets zwaarder; dan zou ik een 11 nemen.
Hetzelfde geld voor het grootste kransje; reed je vaak boven de 25?
Persoonlijk, gebruik ik 99% van de tijd alle kransjes van 14 tot 19.
Alleen met extreme wind, mee of tegen, gebruik ik de tandjes daar buiten.
Daarom heb ik op mijn winterfiets, die ik alleen in de Nederlandse polder gebruik, een 12-23 zitten.
Op mijn goede fiets heb ik een 12-27 zitten omdat ik deze ook weleens in de heuvels gebruik.
voor het vlakke zou ik ook eerder de 12-23 kiezen. Met klimmen heb ik de 12-28 echt nodig (vaak op de 28 op de langere klimmen en dan nog zoeken naar een kleiner kransje) op het vlak heb ik nu de 12-25 cassette maar dan zijn de laatste stapjes nog te groot (voor de heerlijke cadans zeg maar) dan zou ik (als het toch echt vlak is waar je normaal fietst) lekker een 12-23 steken dat is nuttiger dan een 12-25. Maar moet je dan toch even bij Nijmegen de holleweg (13%) of zoiets op dan zit je met de kloterij.