Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 520 of 810?

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 25 mei 2016 15:53

ypuh schreef:
Joostkl92 schreef:Zijn er, buiten het formaat, nog redenen om een 520 aan te schaffen ipv 810? Het touchscreen, live segments of iets anders? Het blijft natuurlijk een ouder apparaat
Het grote verschil is uiteraard dat je op de 810 de hele wereldkaart in kleur kwijt kunt en op de 520 maar twee provincies. Verder kan de 810 navigeren naar een adres (zoals we gewend zijn in de auto) en kan de 520 alleen routes narijden.

De 520 heeft als voordeel dat het gebruik maakt van zowel GLONAS als GPS en daarmee iets sneller en meer satellieten vinden kan.
eerste punt stond hier op de (inmiddels vorige-) vorige pagina al ;)

maar +1 voor GLONASS/GPS vs alleen GPS

Joostkl92
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 06 jan 2016 22:49

Joostkl92 25 mei 2016 15:59

Heb t zeker gelezen, maar eigenlijk komt alles neer op het feit dat de 810 gewoon een betere optie is, aangezien de prijzen gelijk zijn? Was inderdaad opzoek naar redenen waarom een 520 beter is dan 810, glonass is goed om te weten. Verder nog? Anders bestel ik gewoon een 810.

ripoo82
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 sep 2014 12:35

ripoo82 06 jun 2016 23:21

Ik vermoed dat de 810 gewoon uit de reeks gaat verdwijnen;

Op de overzichtspagina van de edge (http://explore.garmin.com/nl-BE/edge/) is hij in iedere geval verdwenen.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 jun 2016 09:59

Ik zit te wachten op de aankondiging van de 820 en dumpprijzen van de 810 (<€300 voor bundel zonder maps). Geruchten gaan dat er deze zomer een aankondiging komt en de 820 dan in augustus/september verschijnt. Tot die tijd kan mijn Polar CS200 het nog wel doen.

LarsG
Forum-lid
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 apr 2016 17:26

LarsG 07 jun 2016 15:24

ypuh schreef:Ik zit te wachten op de aankondiging van de 820 en dumpprijzen van de 810 (<€300 voor bundel zonder maps). Geruchten gaan dat er deze zomer een aankondiging komt en de 820 dan in augustus/september verschijnt. Tot die tijd kan mijn Polar CS200 het nog wel doen.
Ik lees online wel vaak dat mensen klagen over bugs op garmin apparaten, vooral net na een release. Daarom zou ik zelf wel wat voorzichtig zijn om direct naar het uitkomen zo'n ding te kopen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28017
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2016 17:45

Ik denk persoonlijk niet dat ze de 8-serie nog gaan uitbreiden.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 jun 2016 20:02

havana schreef:Ik denk persoonlijk niet dat ze de 8-serie nog gaan uitbreiden.
Dat zou marketing technisch een domme zet zijn. Het enige volwaardige navigatie model zou dan de 1000 a €480,- zijn. In mijn ogen véél te veel geld voor een fietscomputer. De 520 daarentegen is vrij beperkt en met €320,- veel te veel geld voor een basisfietscomputer met een paar GPS functies. Die functies zijn een €200,- meerprijs t.o.v. een GPS logger (doorgaans je telefoon) + een Polar met HRM, cadans etc. niet waard in mijn ogen.

Hoe dan ook, het blijven luxe producten en veel concurrentie hebben ze niet. Er zal dus altijd een markt zijn voor de hebbe dingetjes, maar de 800 serie heeft wel het beste van beide en is met oog op de andere modellen vrij 'gunstig' geprijsd.

alien
Forum-lid
Berichten: 1854
Lid geworden op: 12 jun 2008 18:58

alien 07 jun 2016 20:37

ypuh schreef:
havana schreef:Ik denk persoonlijk niet dat ze de 8-serie nog gaan uitbreiden.
Dat zou marketing technisch een domme zet zijn.
Dat vraag ik me sterk af. De positie van de 810 is vrij onduidelijk, tussen de kleinere 520 en de uitgebreidere 1000. de 810 zit er niet mooi tussenin, maar is eerder een goedkopere, light-versie van de 1000.
Het enige volwaardige navigatie model zou dan de 1000 a €480,- zijn. In mijn ogen véél te veel geld voor een fietscomputer.
In één adem noem je de 1000 een "volwaardig navigatiemodel" en dan ineens een "fietscomputer" om de hoge prijs in twijfel te trekken. Wat is het nu? Wie op zoek is naar een "fietscomputer", laat naar mijn mening de Edge 1000 beter links liggen.
De 520 daarentegen is vrij beperkt en met €320,- […]
€250.
[…] veel te veel geld voor een basisfietscomputer met een paar GPS functies. Die functies zijn een €200,- meerprijs t.o.v. een GPS logger (doorgaans je telefoon) + een Polar met HRM, cadans etc. niet waard in mijn ogen.
De 520 is veel meer dan een "basisfietscomputer met een paar GPS-functies". Dat is eerder de Edge 20/25 (€115).
Hoe dan ook, het blijven luxe producten en veel concurrentie hebben ze niet. Er zal dus altijd een markt zijn voor de hebbe dingetjes, maar de 800 serie heeft wel het beste van beide en is met oog op de andere modellen vrij 'gunstig' geprijsd.
Probleem in zo'n geval is dat het ene apparaat marktaandeel van het andere "opeet". Dan is het (vanuit de fabrikant gezien) beter één van de productlijnen uit de markt te nemen.
Vorsprung durch Pedantik

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 jun 2016 21:27

de 520 is im mijn optiek een redelijk volwaardig apparaat, alleen het ontbreken van touchscreen en het bizar kleine interne geheugen is wat mij betreft een spelbreker.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 07 jun 2016 21:38

De 1000 is en blijft iets wat je 99% (pakweg 5-10 uur per week voor de bovengemiddelde fietser) van de tijd op de fiets gebruikt, vandaar de term fietscomputers. Dan mag je er ook nog vanuit gaan dat je 70-80% van de tijd op bekend terrein fietst en een navigatie/route eigenlijk niet nodig is. Voor een volwaardige autonavigatie schiet hij weer tekort.

Met de prijzen van €320,- voor de 520 en €480,- voor de 1000 ga ik uit van de bundel versies. Zonder cadans en hartslagsensoren blijft er in mijn ogen te weinig over om ze te gebruiken i.c.m. wielrennen. Voor de toerfietser/vakantiefietser kan een niet bundel nog wel voldoende zijn, maar voor mij zeker niet.

De 520 bied in mijn ogen te weinig voordelen ten opzichte van mijn huidige Polar en GPS logger (telefoon) om een bedrag van €320,- te verantwoorden. Een telefoon heb je al, en mijn Polar kostte nieuw €120,-, vandaar het verschil van €200,- die ik aan de TBT en Strava live segments toeschrijf.

@monsieurpinot, de 520 met een groot geheugen (4gb of meer) zou voor mij ook het overwegen waard zijn. Dit hebben ze waarschijnlijk bewust niet gedaan omdat hij anders in het vaarwater van de 810 zou zitten.

Lang verhaal kort, een light-versie van de 1000 zou voor mij de enige optie zijn. Dit biedt de navigatie-functie voor de 2x per jaar dat ik op fietsvakantie ga (pakweg 4 weken in totaal, dus zo'n 60-80u per jaar dat ik de navigatiefunctie optimaal benutten kan). Hierin schiet de 520 tekort en is het prijsverschil met de 1000 (€480 - €320 = €160) mij te groot.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 jun 2016 21:49

Vergeet de volgende eigenschappen van de 520 niet:
- GLONASS
- Di2 integratie
- Ant+ (weet niet wat jouw polar heeft)
- Apps van derden

maar jij navigeert nu helemaal niet (buiten die 2x per jaar) dan zit je ook in het verkeerde (prijs)segment te kijken. Het verschil in hard- en software tussen een computer waar je kaarten op kunt zetten, kunt navigeren is natuurlijk best flink ten opzichte van jouw polar die wellicht enkel GPS, hartslag, snelheid etc logt. Dus dan is die € 200,- ineens misschien niet zo gek (al vind ik de Garmin apparaten ook duur, daar niet van)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9218
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 07 jun 2016 22:12

Zelf heb ik lang zitten twijfelen tussen een 520 en een 1000. Uiteindelijk de 520 gekozen; de 1000 vond ik te duur en te groot.
Touchscreen mis ik totaal niet. Geef mij maar duidelijke knoppen. Het enige irritante dat ik tot nu toe ben tegen gekomen is dat er geen dedicated zoomknoppen zijn als je het kaartscherm voor hebt.

Navigeren mis ik ook niet, ik vind een route volgen via een course over het algemeen fijner. Nu alleen nog een manier vinden om makkelijk offline een course te bouwen op vakantieadressen (waar internet vaak niet aanwezig is)

Ten slotte zijn de openfietsmaps volwaardige alternatieven voor de commerciële kaarten. De beperkte ruimte is in dunbevolkte gebieden (lees vakantieadressen) geen enkel probleem, dan past er meer dan genoeg op. In Nederland (randstad) past net mijn hele mogelijke trainingsgebied erop. Voor een eindje Limburg zou ik een nieuwe kaart moeten laden.

Al met al denk ik dat ik de juiste keuze heb gemaakt (heb geen bundel gekocht: HF banden gebruik ik bijna nooit, cadans haal ik, naast vermogen uit mijn power2max). Maar waarom Garmin geen 520 uitbrengt met meer opslagruimte en eventueel navigatiefunctionaliteit begrijp ik echt niet.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Plaats reactie