getik tijdens trappen
Ik wil hier even een opmerking maken over invetten tegen kraken.
Zodra er iets ingevet moet worden om niet te kraken deugt het ontwerp niet.
Vet dempt het geluid, maar niet de beweging waardoor het geluid ontstaat.
Zodra er iets ingevet moet worden om niet te kraken deugt het ontwerp niet.
Vet dempt het geluid, maar niet de beweging waardoor het geluid ontstaat.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik heb andere pedalen erop gehad, gefietst met gewone schoenen. De boutjes van voorbladen losgehaald, netjes ingevet. Alles zonder resultaat. Als ik trap hoor ik een tik net als de automatische vonk van een BBQ of gasstel.
Stop ik met trappen en trek aan het stuur blijft het stil. Kan niet anders dan trapas lager zijn. De suggestie van linkercrank arm boutjes ............ daar zat de fietsen maker ook aan maar na een paar honderd meter was het getik er weer. Ik vind het alleen raar dat na een jaar een trapas lager verrot kan zijn.
Stop ik met trappen en trek aan het stuur blijft het stil. Kan niet anders dan trapas lager zijn. De suggestie van linkercrank arm boutjes ............ daar zat de fietsen maker ook aan maar na een paar honderd meter was het getik er weer. Ik vind het alleen raar dat na een jaar een trapas lager verrot kan zijn.
Met m'n atb houd het lager het geen 1000km uit... maar dan moet ik er ook bij vertellen dat ik die fiets alleen gebruik bij extreem slecht weer en modderbaden... Kortom de afstand op zichzelf is geen maatstaf voor slijtage. Weertype, te veel schoonmaken, spuiten allemaal zaken die de boel sneller / langzamer laten slijten. 5000km zonder getik en nu met getik, dan moet je niet met hoge poten naar de fm maar op normale voet voor wat onderhoud als je het zelf niet kan.
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Beste TS, ik had hetzelfde probleem als jij tweemaal gehad, tikken bij zittend en staand fietsen maar niet bij stilhouden benen. Eerste maal was het bij mij een spaak in het achterwiel die iets strakker moest, tweede maal uitgebreidere zoektocht. Het was de snelspanner achter die te strak stond en een beetje smoezelig was. Het frame is een klankkast en vaak denk je dat het crankstel/bracket het probleem is, hoop het niet voor je.
Zadelpen en zitbuis goed schoonmaken.
Frame werkt als een klankkast en daardoor kan het geluid voor je gevoel ergens anders vandaan komen.
Frame werkt als een klankkast en daardoor kan het geluid voor je gevoel ergens anders vandaan komen.
Klopt, had ik ook.
Tikken verdween meteen nadat ik montagepasta had gebruikt, maar na het bijstellen van mijn zadel was het terug.
Opnieuw ingesmeerd en weer verdwenen.
Zou zomaar de oplossing kunnen zijn.
Tikken verdween meteen nadat ik montagepasta had gebruikt, maar na het bijstellen van mijn zadel was het terug.
Opnieuw ingesmeerd en weer verdwenen.
Zou zomaar de oplossing kunnen zijn.
Courir c'est mourir un peu
- IkBenSpecialized
- Forum-lid
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 09 sep 2013 20:55
Heb het ook gehad bij mijn vorige fiets (alu) en laatst ook bij mijn nieuwe (carbon). In beide gevallen dacht ik dat het aan de crank lag, want bij het stilhouden van de benen was het weg. Bij allebei de fietsen bleek het uiteindelijk in de zadelpen te zitten. Even loshalen, schoonmaken, vastzetten en klaar...
Als een fiets kraakt, dan kraakt hij bijna altijd gelijk met de pedaalslag, want de spanning op de hele fiets varieert gelijk met de pedaalslag.
tot zo ver de open deur.
Alles uit elkaar halen en weer terug in elkaar zetten kan het probleem al oplossen, omdat er heel veel schroefjes aan een fiets zitten, en ze allemaal te strak of te los kunnen zitten.
Denk aan de spanning op je balhoofd, trapas, de assen van je wielen, de spanning op de zadelpe etc.
Bij de verhalen "ik heb onderdeel x ingevet, en toen was mijn kraak weg", zou het ook zomaar kunnen zijn dat een onderdeel voor het invetten niet goed was aangedraaid, en na het invetten wel.
Check dus de belangrijkste schroefjes, het liefst met een momentsleutel.
tot zo ver de open deur.
Alles uit elkaar halen en weer terug in elkaar zetten kan het probleem al oplossen, omdat er heel veel schroefjes aan een fiets zitten, en ze allemaal te strak of te los kunnen zitten.
Denk aan de spanning op je balhoofd, trapas, de assen van je wielen, de spanning op de zadelpe etc.
Bij de verhalen "ik heb onderdeel x ingevet, en toen was mijn kraak weg", zou het ook zomaar kunnen zijn dat een onderdeel voor het invetten niet goed was aangedraaid, en na het invetten wel.
Check dus de belangrijkste schroefjes, het liefst met een momentsleutel.
Gewoon een nieuwe trapas geplaatst en klaar. Vanmiddag 75 km gefietst, muisstil, heerlijk.
Wel conform voorschrift werken dwz met moment sleutel (wetenschappelijke aanpak dus).
Werkwijze staat op YouTube en is simpel uit te voeren. Moet je wel een paar tooltjes aanschaffen. Ik vind het nog bijzonder leuk om zelf te doen ook.
Geld was niet het probleem, frustratie wel richting LBS. Maar die kan er ook niks aan doen. Gewoon teveel gezei* gehad met een nieuwe Scott.
En dat terwijl ik het ding koester, hij ligt bijna onder mijn kussen als ik ga slapen.....
Bedankt voor de suggesties en het meedenken.
Wel conform voorschrift werken dwz met moment sleutel (wetenschappelijke aanpak dus).
Werkwijze staat op YouTube en is simpel uit te voeren. Moet je wel een paar tooltjes aanschaffen. Ik vind het nog bijzonder leuk om zelf te doen ook.
Geld was niet het probleem, frustratie wel richting LBS. Maar die kan er ook niks aan doen. Gewoon teveel gezei* gehad met een nieuwe Scott.
En dat terwijl ik het ding koester, hij ligt bijna onder mijn kussen als ik ga slapen.....
Bedankt voor de suggesties en het meedenken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 903
- Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53
Jaja 5000km door weer en wind en lagers kapot... Hoe is het mogelijk?
Vrij normaal dit kan je lbs niks aan doen.
Vrij normaal dit kan je lbs niks aan doen.