Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Verzekeringswaarde van mijn racefiets?

Nimit
Forum-lid

Nimit 12 jun 2016 01:18

Beste medefietsers,

Ik kijk al een tijdje mee op dit forum, veel nuttige info tegengekomen en nu heb ik een vrij specifieke vraag waar jullie hopelijk mee kunnen helpen. Ik heb onlangs een oude Trek 5500 uit 1997 helemaal opnieuw opgebouwd, o.a. Ultegra SL, nieuwe voorvork en handgespaakte Easton velgen gemonteerd. Het eindresultaat ben ik zeer content mee: heerlijke fiets met een gewicht van nog geen 7,5 kilo (maat 60). Ik heb ruim 600 euro (aantoonbaar) in het opknappen van de fiets gestoken.

Helaas heb ik niet lang van de fiets kunnen genieten omdat ik onlangs door een scooter ben aangereden bij het stoplicht... Gevolg: een krom achterwiel, beschadigde achterderailleur en een scheur/breuk in de achtervork. Gelukkig geen lichamelijke schade, maar schade is helaas niet meer te repareren dus de fiets is total-loss.

Er loopt nu een discussie met de verzekeringsmaatschappij van de scooterrijder over de waarde van de fiets. In eerste instantie bood de verzekeringsmaatschappij 200 euro (!) aan schadevergoeding aan. Ik ben hier niet mee akkoord gegaan en heb een taxatie laten uitvoeren door een lokale fietsenmaker. Zij kwamen uit op een waarde van 300 euro, maar ze gaven wel aan dat dit vooral gebaseerd was op de leeftijd van de fiets en gaven aan dat het lastig is om een waarde op een unieke fiets zoals de mijne te plakken.

Mijn vraag is: moet ik akkoord gaan met een in mijn ogen magere schadevergoeding of kent iemand hier wellicht een fietsenmaker die een fiets als de mijne wel op waarde weet te schatten? Of heeft iemand wellicht ervaring met dit soort gevallen en tips om de verzekeraar te overtuigen dat de fiets meer waard is? Ik begrijp dat het een oud frame is, maar gelet op al het werk dat in de fiets gestoken is en het uiteindelijke resultaat is de vervangingswaarde mijns inziens toch wel flink wat hoger dan 300 euro... Om jullie een idee te geven, hieronder een foto van de fiets, nog zonder Ultegra groep, carbon bidonhouders en zadel

Afbeelding

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 12 jun 2016 05:34

Als je recent aantoonbaar 600,- in de fiets hebt geinvesteerd dan kun je toch aantonen dat je schade hoger is dan 300,-. Mochten ze dat niet accepteren dan zou ik de rechtsbijstand inschakelen (als je hiervoor een verzekering hebt).

En ga vooral de discussie aan met de verzkeringsmaatschappij. Zij willen snel en goedkoop van jou af. Hoe hardnekkiger jij bent des te groter de kans dat ze met beter bod gaan komen.
o'7o

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 12 jun 2016 14:48

De discussie gaat over 'waarde'. Dat is iets ander dan 'prijs' (wat je er voor betaald hebt) of 'kosten' (die je er aan gehad hebt of gemaakt hebt.

"Waarde"-discussies met verzekeraars gaan over 'dagwaarde'. Die 300,- euro zou wel eens kunnen kloppen. Kijk voor zekerheid ter ontnuchtering eens op MP. Daar kom je de 'wat een gek er voor geeft'-waarde tegen.

Ergo: prijs, kosten en waarde zijn allemaal in euro's uit te drukken, maar vallen helaas niet samen.

roos1
Forum-lid

roos1 12 jun 2016 17:36

Als je de spullen "nieuw" gekocht hebt dan heb je een bon om aan te tonen wat die producten hebben gekost.
Deze kan je dan claimen. Heb je ze 2dehands gekocht wordt dat alweer wat moeilijker.

Een beurt aan het product is niet voelbaar. Maar nieuwe spullen wel. Dus dat zou de verzekering gewoon moeten zien als uitgaven.
Gr Roos

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 12 jun 2016 18:16

Nee_Nee schreef:De discussie gaat over 'waarde'. Dat is iets ander dan 'prijs' (wat je er voor betaald hebt) of 'kosten' (die je er aan gehad hebt of gemaakt hebt.

"Waarde"-discussies met verzekeraars gaan over 'dagwaarde'. Die 300,- euro zou wel eens kunnen kloppen. Kijk voor zekerheid ter ontnuchtering eens op MP. Daar kom je de 'wat een gek er voor geeft'-waarde tegen.

Ergo: prijs, kosten en waarde zijn allemaal in euro's uit te drukken, maar vallen helaas niet samen.
Verzekeraars willen het graag over de dagwaarde hebben maar feitelijk gaat het over schade. Persoon x heeft schade toegebracht aan y. Als deze schade 500,- bedraagt maar de verzekeraar van x wil maar 300 betalen dan heeft x een probleem. Het is immers x die verantwoordelijk is voor de schade en niet de verzekeraar. X zal y de feitelijke schade moeten compenseren en als de verzekeraar niet uitbetaald dan moet hij dat zelf bekostigen,
o'7o

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 12 jun 2016 18:53

Veel meer dan 300€ zou ik er niet voor geven. Ik zie een frame dat al behoorlijk oud is, en een 9v groep.

Deleted_User
Forum-lid

Deleted_User 12 jun 2016 19:00

En toch niet alles van de 600 euro investering is toch verloren gegaan?

plantagenet
Forum-lid

Gebruikersavatar plantagenet 12 jun 2016 21:38

afrit13 schreef:En toch niet alles van de 600 euro investering is toch verloren gegaan?
Dat dacht ik dus net zo. Diverse onderdelen die je gemonteerd hebt, zijn niet beschadigd en zou je kunnen hergebruiken of verkopen. Deze waarde moet je m.i. wel meenemen in de beoordeling van het uit te keren schadebedrag.
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

alien
Forum-lid

alien 13 jun 2016 09:47

Schakel je rechtsbijstandsverzekering in. Zoals Douglas al zegt: het gaat om jouw schade, en niet om de "waarde" van je fiets. Ga niet zelf met de verzekeraar van de andere partij in discussie; dat win je niet.
Vorsprung durch Pedantik

Nee_Nee
Forum-lid HC

Nee_Nee 13 jun 2016 11:43

De rechtsbijstandsverzekering heeft een drempelwaarde waaronder ze niet in actie komen. Ik hoor graag wat er langs die weg toch nog uit zou kunnen komen. Uiteindelijk eindigt zo'n pad bij de rechtsgang naar de rechter. Die gaat imho ook vragen wat de waarde van het verloren gegane goed is.

Plaats reactie