Alles over vakanties op én met de fiets

Trois Ballons 2016

rooi1977
Forum-lid
Berichten: 447
Lid geworden op: 09 sep 2010 17:25

rooi1977 13 jun 2016 09:06

Waarschijnlijk, omdat je met koud water moest douchen.. ;)

Persoonlijk vond ik het ideale omstandigheden om hard te fietsen. Niet te koud en zeker niet te warm. Lekker veel zuurstof in de lucht. Wel opletten met de natte wegen tijdens het afdalen ..

En wat blijft het toch harken op dat laatste klimmetje naar 'klein Finland' . Een 3-traps raket met stukken van 20% na 190 km fietsen .. bah bah

Ongeluk op de weg naar Markstein zag er lelijk uit ! Ik werd een KM voor de top ingehaald door de ambulance en zag later inderdaad 2 verwrongen fietsen liggen, waarvan ik vermoed dat ze frontaal op een motor zijn gebotst .
Ik begreep ook dat er later nog mensen zo'n 20 minuten hebben moeten wachten daar, omdat de weg was afgesloten. Hopelijk valt het met de verwondingen mee, maar het zag er niet goed uit.

MarcoV
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 sep 2011 18:59
Locatie: Beverwijk

MarcoV 13 jun 2016 12:28

Ja de weg was inderdaad afgesloten, toen ik aan de afzink begon waren er net twee motoren van de organisatie gestopt om iedereen tegen te houden.
20 minuten staan wachten op een tochtig bergruggetje, lekker bibberen dus.

Ik heb van andere mensen ook begrepen dat ze veel regen hebben gezien, bij mij was het eigenlijk pas in de laatste 50 km dat het wat begon te regenen (daarvoor mocht het allemaal niet echt een naam hebben), op de Champ Jailliet (die meertrapsraket) begon het harder te regenen en de laatste 5 km ging het helemaal los, straat helemaal blank. Maar qua temperatuur vond ik het best goed te doen.

Wel twee keer lek gereden, 1 keer (stuk glas) vlak voor de Grand Ballon waardoor ik het groepje kwijt raakte waarmee ik al een tijdje klimde/afdaalde. En nog 1 keer vlak voor de laatste afdaling (stootlek denk ik), weer groep kwijt dus.. Terwijl ik bandje aan het vervangen was stopte er een belg in een auto die even mijn band heeft opgepompt met z'n voetpomp :winkthumb: :winkthumb: . Vervolgens alleen volgas (voorzover dat ging) naar de finish gereden onderweg wat enkelingen voorbijgegaan maar die sloten niet aan.

Ik heb volgens de organisatie ook gewoon goud gereden (9.12) terwijl de limiet op 9.00 staat, misschien dat ze die 20 minuten wachttijd eraf hebben getrokken? 20 minuten wachttijd + twee keer 5 a 6 minuten voor de lekke bandjes.

En wat is het toch een mooi gebied, heerlijk genoten :like:

Afbeelding
Afbeelding

https://www.strava.com/activities/606036271

iothecoolmoon
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 nov 2014 12:36

iothecoolmoon 13 jun 2016 16:20

Ik ben donderdagmiddag vertrokken richting Belfort. Een 8-tal kameraden waren al sedert zondag daar aanwezig. Wegens de voorspelde regen werd beslist om vrijdag de Trois Ballons af te werken en zaterdag al huiswaarts te keren. Na de lange rit nog snel wat pasta gaan eten en dan naar bed. Het werd een slapeloze nacht vanwege een waardeloze matras. Geen ideale aanloop dus voor mijn eerste gran fondo, buiten competitie weliswaar en de volledige rit met de kop in de wind.

We hebben ingepikt net na de Col de Chevrères richting Ballon d'Alsace omdat we dan met de fiets konden vertrekken aan het hotel. De langere beklimmingen van de Ballon d'Alace, Hundsrück en Grand Ballon werden redelijk goed verteerd. De betere en meer ervaren klimmers moest ik laten gaan, op de top volgde telkens de hergroepering.

Daarna de kortere beklimmingen met de col d'Oderen, col de Ménil en de Croix Nord. Het werd lastig maar de moraal was nog goed. Na de afdaling van de Ménil draaiden we kort rechtsop voor de Champ Jaillet waar ik toch een aantal keer heb gevloekt. Wat was dat voor een onding, percentages tegen de 20, tussen afdalingen, het bleef maar duren. Boven toch 5 minuten moeten uitblazen en veel gedronken en gegeten.

Via de 1000 meertjes dan naar de finish, maar we waren er natuurlijk nog niet, aangezien we de eerste 50km hadden overgeslaan. Dus hup, het parcours op richting de Faucogny en de steile muurtjes na de top, richting onze laatste beklimming van de dag, de gevreesde col de Chévrères. Snel nog een gelletje en wat drinken, want zou het wel nog lukken om na 180km de befaamde laatste kilometers van de col op te rijden? De voorlaatste km aan 15% gemiddeld was werkelijk kruipen aan 5/6 km per uur, maar het is gelukt. Dan nog de laatste 35km de gas open naar het hotel.

De dag afgesloten met de vrienden op restaurant en de zaterdagmiddag vertrokken naar huis met de nodige ervaringen en lessen voor de volgende keer!

Jasperoo
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 26 apr 2016 20:17

Jasperoo 13 jun 2016 19:31

Dan hebben we geluk gehad bij he ongeval, kon er nog net langsrijden.

Klein finland was echt prachtig. Vanaf Champ Jaillet die ik ondanks berichten wel mee vond vallen was het regen bij mij. Leverde wel mooie foto's op door die fotograaf wat daar zat.

Ga deze ronde zeker bij goed weer nogmaals rijden.

roy
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:02
Locatie: Weerselo

roy 13 jun 2016 19:46

Eerste keer Trois Ballons gereden. Het weer werkte niet mee, maar gelukkig was het bij de start nog redelijk droog. Ik mocht starten vanuit het eerste vak. De eerste ~20 km waren redelijk zenuwachtig, maar als ik de strava-tijden vergelijk ging het eerste deel een stuk langzamer (35/36 vs 40/41 km/u) dan vorig jaar.

Kon de eerste klim redelijk goed voorin blijven, tot de laatste 1,5 km a 15% van de Chevreres. Had hier niet op gerekend en wilde me niet opblazen. Daarna in een mooie tweede groep terecht gekomen. Had helaas geen bevoorrading en raakte een beetje in paniek bovenop de Grand Ballon aangezien ik de verwachtte bevoorrading niet zag. Daarom een restaurant ingedoken om de bidons bij te laten vullen. Hiermee zowel mijn groepje en tijd verloren, maar het is niet anders. Doorrijden zonder drinken was geen optie. Later bleek dat de bevoorrading op een 'tweede' top was, die bijna 10 km verderop lag. Niet duidelijk aangegeven helaas.

Door de kou bovenop sloeg bijna de kramp erin in de afdaling. Gelukkig ging het beter naarmate ik lager kwam en het warmer werd. Na de afdaling kreeg ik toch weer een groepje in zicht waarbij ik kon aansluiten. Deze reden op het vlakke en in de afdalingen helaas niet erg goed door. Heb deze groep moeten laten gaan op 30 km voor het einde op de steile muur voor het 1000-meren gebied. Dacht ze nog weer bij te kunnen halen in de afdaling maar helaas. Dus de laatste 25 km alleen moeten doen.

Uiteindelijk tevreden met een 52e plek in 7:10, maar blijf toch het gevoel houden dat er meer had ingezeten. Volgende keer beter met beter parcourskennis (en hopelijk beter weer!). Vond het wel veel geld voor wat je ervoor krijgt, maar dat is helaas een beetje de trend de laatste jaren. Het verkeer werd op verschillende kruispunten wel goed tegengehouden door de verkeersregelaars.

mrangry
Forum-lid
Berichten: 173
Lid geworden op: 17 okt 2009 19:28

mrangry 13 jun 2016 20:40

Dat ongeval heb ik ook gezien. Ik schrok erg van dat verwrongen carbonnen kader. Gelukkig geen doden gevallen: http://www.dna.fr/edition-de-mulhouse-e ... losportive

Ik moet wel zeggen dat de plek op de weg me een 'wat doe je daar in godesnaam' vibe gaf. Volledig op de andere weghelft in een bocht.

roy
Forum-lid
Berichten: 206
Lid geworden op: 12 nov 2007 11:02
Locatie: Weerselo

roy 13 jun 2016 21:19

Ik kon er nog wel langs, maar werd wel gewaarschuwd om langzaam te rijden. Eén wielrenner zat op de grond en was bij bewustzijn, die ander heb ik niet gezien. Ik begreep dat het renners uit de 'kopgroep' waren. Totaal onnodig: door een blinde bocht de binnenbocht nemen zonder te weten of er iets aankomt. Gelukkig geen doden, want dat had makkelijk gekund met die snelheden en tegemoetkomende motorrijders.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 14 jun 2016 11:01

Hierbij mijn verslagje van de trois ballons 2016

Donderdagmiddag arriveren wij met onze groep van 5 bij onze gite. Gelegen in het landelijke le Fahys (nabij saint Bresson). 6 km van de finish en 17 km van de start dus perfect gelegen. Het blijkt dat le fahys een gehucht is (een hameau) 1,5 km van Saint Bresson heuvel op. De gite is enigszins basic ;) (vriendelijke uitdrukking). Bovendien blijkt dat de 6 persoons slaapgelegenheid slechts drie twijfelaars inhoudt :shock:
Afbeelding

Maar het uitzicht vanuit de achtertuin maakt veel goed:
Afbeelding

Donderdag gesettled, vrijdagmorgen om tien uur staan we bij de inschrijving. Deze gaat prima en dus na een bezoekje aan de hypercasino terug om een rondje warm te fietsen. Weer is prima, maar voor zaterdag geven ze echt slecht weer af. Als we richting faucogny rijden heb ik echt pap in mijn benen. Als dit morgen zo moet dan haal ik de chevevre niet eens. Ik was eerst niet van plan om mijn hartslag boven de 135 te laten komen maar kies er nu voor om de eerste helling bij faucogny eens flink gas te geven om de lammigheid er een beetje uit te fietsen. Dat gaat goed en via beulogny draaien we terug. mooi rondje van 54 km. 's avonds begint het grote wachten, iedereen wordt wat stiller en de weersvoorspellingen worden alleen maar slechter. Om tien uur gaan we naar bed maar het is wat onrustig. de een snurkt, de ander ademt of hij daar ieder moment mee kan stoppen, de derde laat scheten waar de muren van trillen enz. Om twee uur gaat de eerste al pissen, en dan regent het buiten echt pijpestelen, Kortom een beetje onrustige nacht. :lol:.

Zaterdag de grote dag. Om 6.30 sta ik aan de start, wil graag een goede tijd rijden en heb nog steeds het idee dat je dan vooraan moet staan. Zeker gezien de ervaringen van fietsmaatjes andere jaren (wandelen/stilstaan bij faucogny). Target vandaag is sneller dan vorig jaar (08.26.00) en een wat betere klassering (227 in oude lullen 40-49 cat).
Het is nog niet druk en inderdaad sta ik bij de eerste 20 in het vak.
Afbeelding

Om 07.24 rijden we eindelijk over de streep. De eerste km's rijden we kop over kop om bij de kopgroep te komen. na 5 km zijn we erbij en blijkt inderdaad dat daar het tempo erg laag ligt. Ik overweeg om te demarreren :lol: , maar kom niet langs de hele meute. Het rijdt een beetje onrustig. Veel remmen en optrekken. Bij faucogny draaien we de eerste heuvel op en moet ik de snelle jongens laten gaan. De afdaling naar Servance kent een akelig steil stuk, maar ondertussen heb ik redelijk wat parcourskennis en laat me daar dus niet verrassen. Op de chevevre wil ik me niet teveel forceren en doe het relatief rustig aan.

De afdalingen liggen er nat bij maar dalen doe ik graag en haal zo regelmatig weer een aantal mensen in die mij bergop voorbijreden. Bovenin de afdaling van de Alsace regent het pijpestelen. Ik doe het even wat rustiger aan, met fietsbril zie je niks en zonder fietsbril slaat de regen met 70 per uur redelijk hard in je gezicht / ogen.

Als we aan de Grand Ballon beginnen voel ik me een stuk beter als vorig jaar (zie verslag) maar heb nog niet veel voorsprong op dat schema. In de afdaling verlies je andaag toch iedere keer weer wat tijd. Maar goed, de echt technische afdalingen (met name alsace) hebben we nu gehad, dus het is tijd om mijn voorsprong wat uit te bouwen. Ik klim rustig naar boven. Tot aan de col de amic gaat het goed, daarna begint het moeilijke gedeelte. Het weegt wel, maar in tegenstelling tot vorig jaar kan ik mijn versnelling redelijk ronddraaien en met 10 min voorsprong op 2015 kom ik boven. Ik ben dan net ingehaald door de ambulances. In de afdaling zie ik de eerder genoemde fiets op de linker weghelft volledig in puzzelstukjes liggen en er gaat een rilling door me heen als ik er (gelukkig!!) nog langs mag. Bij de bevoorrading vul ik één bidon met cola , neem een paar gelletjes (compliment voor de bevoorrading trouwens. Is echt veel verbeterd) en ON Y VA !

Op de Oderen rij ik heerlijk, op een hellinkje van 6 km 6 min sneller als vorig jaar! Mijn voorsprong tov 2015 loopt op naar het kwartier en in mijn achterhoofd rijst het plan om onder de 8 uur te finishen, een mooi streefgetal. Dan moet ik echter nog ergens 10 minuten winnen, wat best veel is. Eerst maar eens kijken hoe ik de champ Jaillet over kom. Deze gaat redelijk goed. Zwaar istie nou eenmaal altijd. Boven aangekomen bij het bord van 20 km zie ik dat mijn voorsprong is opgelopen tot 23 minuten. Dat gaat erg krap worden met een natte laatste afdaling en het laatste vlakke stuk waar het vorig jaar heel hard ging.

Op het laaste vlakke gedeelte rijden we met een groepje. Het gaat nu wel heel hard regenen! Helaas zijn we maar met drieen die echt willen fietsen (nog dank aan de twee "Tacx" renners). Kop over kop rijden we richting Raddon. Net voor het bord van de laatste km zie ik mijn horloge op 15.24 springen. GVD!, Helaas. Op 8 uur en 2 min. rijd ik over de mat. 24 min. sneller als vorig jaar in deze omstandigheden is voorwaar niet slecht. Dat blijkt ook uit mijn uitslag, want ik ben in één keer de eerste 100 in mijn categorie binnengedrongen. :like:

Langzaam maar zeker druppelen de anderen ook binnen in de stromende regen. Ik rij alvast terug naar de gite want ik krijg het echt koud. De laatste 200hm van de dag doen vrij veel auw :D .

's Avonds genieten we van de prestaties, sterke verhalen, veel bier en wijn en een laatste maaltijd in onze toch wel gezellige gite. Nog even bellen met het thuisfront over deze dag. Helaas alleen achter in de tuin bereik, dus bellen onder de paraplu :lol: .
Afbeelding

Thuisfront heeft deze dag The ride voor the roses gereden voor een zieke collega en dat plaatst onze prestatie toch ook weer even in het juiste perspectief.

Samenvatting: Een geslaagde vakantie met voor iedereen mooie prestaties.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 14 jun 2016 13:24

Hier eigenlijk ook pas na de laatste beklimming (bachetey) in de plensregen gezeten, de mensen die later finishten hadden minder geluk, door en doorweekt denk ik.

Er zullen er wel flink wat afgehaakt hebben bij de voorspellingen van de dag voordien, maar de eerste 4/5u echt wel droog gereden. Op Grand Ballon werd je nat van de mist alleen al, en ja, die 2 toppers die crashten in de afdaling van de GB.. Alles komt blijkbaar in orde met hen maar hun fietsjes waren goed voor de schroot! David Polveroni en Bob Michels, beiden top in deze discipline. Allicht op linkervak bocht genomen maar kan ik niet met zekerheid zeggen. Maten van mij kwamen halfuurtje later langs en dan mochten ze zelfs 20 min wachten tot er weer verkeer doormocht. Daardoor heeft 1 op 5 minuten na goud gemist.

debuysserk
Forum-lid
Berichten: 105
Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19

debuysserk 14 jun 2016 13:35

Hier ook mijn verslagje :

Donderdag rond de middag gearriveerd in Ramonchamp, was op zo'n 40 minuutjes rijden van de finish waar we de auto zouden zetten en dan met de fiets naar de start zouden rijden. Donderdag & vrijdag heerlijk weertje gehad, voorspellingen voor zaterdag waren een pak minder, zeker als we 's nachts het gekletter op de ruiten hoorden.

Uiteindelijk 1 iemand noodgedwongen thuisgebleven door ziekte, en een ander omdat hij de rit in de regen niet zag zitten. Uiteindelijk pas laat op de rit regen gehad, de afwezigen hadden een beetje ongelijk!

We zijn pas om 7u aangeschoven dus stonden bijna volledig achteraan. Relatief goed kunnen opschuiven maar niet vollen bak aangezien het 1e deelname was. Chevrères en alsace gingen vlot, op grand ballon had ik mindere klimbenen. Aangezien mijn vermogensmeter door de plensregen het 's nachts had begeven (moet nieuwe batterijdeur/rubbers hebben) kan ik dus niet zien of het enkel het gevoel was of ook m'n vermogens niet klopten met m'n trainingen. Na grand ballon eigenlijk relatief goed kunnen verderrijden, ook nog genoeg panache op het vlakke. De laatste puistjes kwamen na de laatste bevoorrading maar die lag ook net na een klein bultje na een scherpe rechtse bocht.

Na Bachetey zat ik 10 km alleen maar toch goed door kunnen rijden en de laatste 4 km in een groepje afgelegd aan de finish. 8u10 op Strava en 8u22 met bevoorrading. Doel was 8u30 dus gehaald maar toch een dubbel gevoel dat ik beter zou moeten kunnen. Volgend jaar maar terug met een streefdoel van < 8u :-)

Privé bevoorrading kan je 15 min opleveren maar dat is niet voor iedereen weggelegd helaas.

Gebruikersavatar
Tracing_NL
Forum-lid
Berichten: 655
Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32

Gebruikersavatar Tracing_NL 14 jun 2016 14:12

@ debuysserk, toch mooie prestatie. Helaas voor jou, strava telt niet. Meting is gewoon uit en thuis (en zo hoort het ook!).

Ik vond de afdalingen risicovoller als vorig jaar. Met name van de Chevevres (nat en deels mistig) en de Alsace (boven pittige regen) waren echt minder als vorig jaar. Dat zag ik ook aan mijn tijden. Denk dat ik met droge weg nog wel 10 minuten sneller was geweest. Maar je moet het nu eenmaal doen met de omstandigheden die je voorgeschoteld krijgt
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.

Gebruikersavatar
raven14
Forum-lid
Berichten: 3589
Lid geworden op: 13 dec 2013 18:25

Gebruikersavatar raven14 14 jun 2016 14:22

Het komt dikwijls terug: op de Grand Ballon denkt veel volk dat ze een minder moment hebben. Dat is gewoon een zware klim die naargelang hij vordert in steiltegraad toeneemt, waardoor je het gevoel hebt stil te vallen.
Afbeelding

Plaats reactie