TIPS EN TRICKS
Voor het ontvetten van je ketting gebruik ik altijd een oude afwasborstel met Dasty. Dat is een ontvetter van de Wibra voor 1,79 euro waarmee je echt al het vet oplost. Daarna goed afspoelen met tuinslang, drogen en dan weer invetten. Ik heb hier mijn cassette al 10.000 km levend mee gehouden en glimt nog steeds al je dit vaak genoeg doet.
Hier ook een Dasty gebruiker! Ik spuit het op een doek en laat m'n ketting daar voorzichtig doorheen lopen (niet te hard knijpen). Als ik echt tijd over heb dan ga ik ieder schakel langs en zorg ik dat die helemaal glimt .markl schreef:Voor het ontvetten van je ketting gebruik ik altijd een oude afwasborstel met Dasty. Dat is een ontvetter van de Wibra voor 1,79 euro waarmee je echt al het vet oplost. Daarna goed afspoelen met tuinslang, drogen en dan weer invetten. Ik heb hier mijn cassette al 10.000 km levend mee gehouden en glimt nog steeds al je dit vaak genoeg doet.
Ik spuit het ook op m'n casette en borstel m dan af, die glimt dan ook weer als een malle mensen in mijn wiel worden erdoor verblind.
De allerallerbeste garage-zeep voor na het sleutelen:
als je handen toch vies geworden zijn van het sleutelen kan je met gewone handzeep (blokje of voeibare) en KOFFIEPRUT (losse prut,senso pad openmaken, of zo'n blok koffie uit de espresso machine) scrub zeep maken. Koffieprut ontvet heel erg goed. (En je handen gaan er lekker van ruiken, als je van koffie houdt tenminste...)
als je handen toch vies geworden zijn van het sleutelen kan je met gewone handzeep (blokje of voeibare) en KOFFIEPRUT (losse prut,senso pad openmaken, of zo'n blok koffie uit de espresso machine) scrub zeep maken. Koffieprut ontvet heel erg goed. (En je handen gaan er lekker van ruiken, als je van koffie houdt tenminste...)
Ik heb binnenkort een nieuwe set Mavic Ksyrium Elite's die ik bij mijn fiets krijg, maar ik rij zelf met Fulcrum Racing Zero's(shimano). Ik zou die Mavic's willen gebruiken op mijn vriendin haar fiets(uitgerust met Campa Potenza) en moet dus de body vervangen... Kan er iemand mij raad geven welke olie ik best gebruik bij het vervangen van de body? Mavic Freehub Oil is bijna nergens meer te vinden...
Ik gebruik gewoon multi-purpose olie. http://uk.rs-online.com/largeimages/F2520168-01.jpg
Waarom switchen naar een Campa body? 11s cassettes zijn prima uitwisselbaar, dus lekker een goedkope Shimano cassette pakken, ipv dure Potenza op een nieuwe body....Xell schreef:Ik heb binnenkort een nieuwe set Mavic Ksyrium Elite's die ik bij mijn fiets krijg, maar ik rij zelf met Fulcrum Racing Zero's(shimano). Ik zou die Mavic's willen gebruiken op mijn vriendin haar fiets(uitgerust met Campa Potenza) en moet dus de body vervangen... Kan er iemand mij raad geven welke olie ik best gebruik bij het vervangen van de body? Mavic Freehub Oil is bijna nergens meer te vinden...
En dat zorgt niet voor problemen/snellere slijtage bij andere onderdelen dan?Hanz Bé schreef:Waarom switchen naar een Campa body? 11s cassettes zijn prima uitwisselbaar, dus lekker een goedkope Shimano cassette pakken, ipv dure Potenza op een nieuwe body....Xell schreef:Ik heb binnenkort een nieuwe set Mavic Ksyrium Elite's die ik bij mijn fiets krijg, maar ik rij zelf met Fulcrum Racing Zero's(shimano). Ik zou die Mavic's willen gebruiken op mijn vriendin haar fiets(uitgerust met Campa Potenza) en moet dus de body vervangen... Kan er iemand mij raad geven welke olie ik best gebruik bij het vervangen van de body? Mavic Freehub Oil is bijna nergens meer te vinden...
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik lees hier op het forum steeds dat je een 11s Shimano cassette gewoon in een 11s Campa opstelling kunt gebruiken en andersom. Zou probleemloos lopen. Moet je natuurlijk wel de passende body hebben, dus Shimano cassette op een Shimano compatible body, een Campa cassette op een Campa compatible body.
Shimano 5800-105 cassette (11s) kost bij mantel 34 euro geloof ik, dus tel uit je winst.
Shimano 5800-105 cassette (11s) kost bij mantel 34 euro geloof ik, dus tel uit je winst.
Bij de 11spd set up loopt een shimano cassette weliswaar op een campa set-up, maar ik vind dat er wel iets van de smoothness verloren gaat. Hoewel er gezegd wordt dat bij 11spd cassettes sprocketspacing bij elk merk gelijk is, hebben campa cassettes een licht variabele sprocketspacing op de cassette. Je moet met iets meer gevoel schakelen. In principe geen probleem natuurlijk, maar ik verkies toch een campa cassette op mijn campa drivetrain. Maar ja...Ik rijd ook geen Sram cassette op m'n shimano drivetrain
- thestudent
- Forum-lid HC
- Berichten: 5540
- Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
- Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn
Klinkt gek, mijn shimano cassette doet het beter op campa 11sp. Maar dat zal wel komen omdat mijn Campa cassette aardig versleten begint te raken. Ik merk er in ieder geval weinig van. Maar ik rijd dan ook Campa met rotor qrings, kmc ketting, tacx derailleurwieltjes en shimano cassette en het schakelt nog steeds!
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!