Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Het Grote Imitatietopic (frames en onderdelen)

TumTumTum
Forum-lid

Gebruikersavatar TumTumTum 14 jun 2016 18:24

Ja dat zou ik ook wel eens willen weten. Omdat iemand die zegt altijd alles zeker te weten zegt dat het zo is?
Zien anderen het ook?
Veni. Vidi. Fietsie.

wpigge
Forum-lid

Gebruikersavatar wpigge 14 jun 2016 18:49

Inderdaad, ook leuk artikel in de laatste fiets....... moeilijk te onderscheiden van echt maar middels rontgen te zien dat er lucht in de carbonlagen zit...... lekker is dat als je tijdens een criterium of afdaling ineens je stuur afknapt. Daarom ook nooit chinese nep rotzooi op mijn fietsen.... laat staan frames......

Karl66
Forum-lid

Karl66 14 jun 2016 18:50

Het is heel leuk dat iedereen hier roept dat het goed is om elkaar te informeren, want ze zien zelf niet of iets fake is.

Volgens mij is het toch echt veel simpeler. Als je via marktplaats een goedkope Pinarello, andere merkfiets, merkwiel of merkonderdeel denkt te kunnen scoren. Dan is dat om met Maxima te spreken een beetje dom. Wil je zeker zijn dat je de echte merken koopt, ga dan naar een erkende leverancier, al dan niet via internet, en betaal de prijs die bij zo'n merk hoort. Veel ingewikkelder is het niet.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gastheerg
Forum-lid HC
Contact

Gebruikersavatar Gastheerg 14 jun 2016 18:56

+1 Beetje minder hebzucht en/of gierigheid voorkomt een hoop ellende ;)

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 jun 2016 19:21

Is in principe zo, maar in de fietselarij bestaat natuurlijk gewoon een grijs circuit van materiaal dat bv via gesponsorde ploegen op de markt belandt. Dus kaf en koren enzo.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Erik
Forum-lid

Erik 14 jun 2016 19:51

Het is gewoon vrij simpel: lijkt het te mooi om waar te zijn, dan is het dat meestal ook. Je kunt best eens het geluk hebben dat een verkoper op MP niet weet wat hij aanbiedt, maar bij hele recente modellen voor dumpprijzen (zoals die 3T sturen voor 125€) kun je op je blote poten aanvoelen dat het niet klopt.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

Jaap Telder
Forum-lid

Gebruikersavatar Jaap Telder 14 jun 2016 20:50

TumTumTum schreef:Ja dat zou ik ook wel eens willen weten. Omdat iemand die zegt altijd alles zeker te weten zegt dat het zo is?
Zien anderen het ook?
Simpel, als je ze met een echte vergelijkt zien ze er anders uit en kloppen veel vormen en details niet. Zo simpel is het. En de onwaarschijnlijke prijs doet de rest.
En dan de zogenaamde "OEM externe productie". Die bestaat niet bij Ritchey en 3T (bij geen een A merk) maar wel bij de Chinese imitatie fabriekjes en de aanbieder op Marktplaats.
Bovendien levert de importeur niet aan particulieren die er op Marktplaats in gaan handelen. Hun producten worden alleen via de reguliere kanalen/dealers uitgegeven.

Zie ook blz. 48 van Fiets, het laatste nummer.
Zelfde voorbeeld van het nep ENVE stuur.
Bij het ENVE nep stuur waren wel 7 verschillen te zien, wat een leek in eerste instantie niet opmerkt.
En inwendig was het absoluut geen ENVE kwaliteit: delaminatie op een kritieke plaats, grote kans op stuurbreuk.
Maar je hoeft het niet aan te nemen, je kan de feiten ook naast je neerleggen.

SSL
Forum-lid

Gebruikersavatar SSL 14 jun 2016 21:40

Eerst even een disclaimer. Alle twee mijn fietsen zijn uiteraard origineel (er worden geen cube's en sensa's nagemaakt haha). Persoonlijk kan het mij geen reet boeien of een fiets een imitatie is. Ja het zou een ander verhaal zijn als ik groot aandeelhouder zou zijn, maar dat ben ik (nog) niet. Mijn visie (hoe simpel en plat) is dat alles één groot kopie is.. incl. ik zelf

Voor mij zou veiligheid mijn 'main concern' zijn. Ik lees en hoor allerlei horrorverhalen, maar last zag ik onderstaand filmpje op youtube weliswaar blijft de mening van deze man een mening, geen feit. Toch klinkt het zeer aannemelijk en op het eerste gezicht ben ik met hem eens. Koop je een replica? Zet dan niet de merk van het origineel er op om die redenen die de man in het filmpje noemt. Voor de rest geniet van je cheap high-end carbon racer.

Ik ben benieuwd wat jullie vinden van de mening van deze man.
Commute: Cube SL Road Race 2015 Ultegra
Tour: Sensa Aquila SL Custom 2015 U-DI2 / RFC55 / Superlogic

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 jun 2016 22:05

Cheap high end :? :lol: :lol:
Campagnolo Ultra Dork

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 14 jun 2016 22:39

Even helemaal los van de copycat discussie.
Op het moment dat iemand treksterkte aanhaalt om en punt te maken en voorbij gaat aan het begrip elasticiteitmodulus tja . . .
De hele clou van een high tech frame is juist dat je gebruik maakt van die materiaal eigenschappen.

Zoals de man al zegt, ze kunnen de vorm namaken, qua carbon frotten ze er gewoon wat matjes in.

RonaldH76
Forum-lid

RonaldH76 14 jun 2016 22:40

Als jij bewust een artikel wil verkopen aan iemand en je weet dat het kwalitatief minder is en die persoon te veel betaalt en niet weet dat hij voorgelogen word dan verdien je op een oneerlijke manier je geld.

Dat is niet recht te praten,en dat mag mijns inziens op elke manier duidelijk gemaakt worden .
Apex Aerodyne Ultegra Di2 - Scope R5 disc
Canyon Grizl 7 Suspension - Quasar QS45 disc

wolly68
Forum-lid

wolly68 14 jun 2016 22:57

Als de kwaliteit inderdaad zo slecht zou zijn, dan stond het halve internet inmiddels vol met "horrorverhalen" van de gecrashde fietsers. Ik zie alleen maar "horrorverhalen" van anonieme fietsenmakers. Beetje raar. Ik ben zelf na vier probleemloze chinarello jaren overgestapt op een sensa calabria. Heb daarbij ook vast kunnen stellen dat het stuurgedrag van de chinees beter is. Die voelt veel stabieler aan. Dit alles sluit dus wel redelijk aan bij de mening van de chinese meneer uit het filmpje.

Plaats reactie