Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Nieuwe race/cyclo fiets aanschaffen

v1ced
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 apr 2016 11:45

v1ced 16 jun 2016 13:01

Hoi,

Ik heb zelf totaal geen ervaring met race fietsen en/of cyclo race fietsen.
Ik ben op zoek naar een comfortabele race fiets. Nu zag ik dat cyclo race fietsen iets bredere banden hebben, dus ik denk dat ik voor deze keuze ga.

Waar ik naar op zoek ben:

- Cyclo race fiets Het liefst zo comfortable mogelijk, ik wil er namelijk 46 km heen en terug mee fietsen. DIt zal ik 2 of misschien wel 3x per week gaan doen.
- Richtprijs 2000 euro max
- Het liefst een stevig model. Moet tegen een stootje kunnen, maar tegelijkertijd wel comfortabel fietsen
- Nog andere tips zijn graag welkom! Zoals goeie fietskleding. Eventueel een houder voor mijn mobiele telefoon. Waar kan ik dit kopen? En andere tips.

Graag hoor ik van jullie.


(P.S: Ik had zelf deze op het oog: )
https://www.fietsenwinkel.nl/cube-cross-race-sl-2016

Gebruikersavatar
Edwin
Admin
Berichten: 1504
Lid geworden op: 09 okt 2006 18:11

Gebruikersavatar Edwin 16 jun 2016 16:19

Hoi,

laat ik nou precies dit model in de schuur hebben staan. Die gebruik ik om verschillende onderdelen op te testen voor ons magazine. Ik vind het een ideale fiets voor wat je wilt doen. Onderhoudsvrij en stevig aluminium....kom je ook de winter prima mee door.

De pluspunten:
  • -Bulletproof
    -Heel comfortabel, vooral dankzij de banden trouwens
    -Stuurt heerlijk
    -Ik vind hem mooi, en krijg er ook veel commentaar op...positief wel te verstaan. Door de aparte grondverfgrijze kleur met de felle accenten is het een fiets die opvalt. Je moet er van houden :lol:
    -Hydraulische schijven en 11 speed voor een scherpe prijs
    -Bevestigingspunten voor bagegedragers, ik zie me hier nog wel eens een paar dagen met een slaapzak en wat kleren mee op pad gaan.
Ook wat minpunten natuurlijk:
  • -Loeizwaar, heb toevallig vd week de voorvork er weer ingezet (zat tijdelijk een Lauf Grit in) en die blijkt 858 gram te wegen :o
    -Aksium wielen zijn niet top en dragen ook bij aan het forse gewicht
    -Zadel kan meteen de prullenbak in
    -105 cassette, terwijl de rest allemaal Ultegra is...maakt niet heel veel uit, maar toch...
Dat gewicht is bij dit soort fietsen niet echt een issue wat mij betreft, er komen toch ook zware banden op. De meegeleverde banden vind ik voor puur op de weg niet fijn...zijn echt bandjes voor toertochtjes door het bos. Ik heb er geregeld andere banden onder zitten voor tests, maar in jouw geval zou ik de fietsenmaker gelijk vragen er wat anders onder te zetten.
Afbeelding | Afbeelding

v1ced
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 apr 2016 11:45

v1ced 17 jun 2016 09:21

Hebben die crossbanden niet meer demping? Of merk je geen verschil met normale race banden? Bedankt voor je reactie!

sieger
Forum-lid
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 mei 2015 18:13

sieger 17 jun 2016 10:43

v1ced schreef:Hebben die crossbanden niet meer demping? Of merk je geen verschil met normale race banden? Bedankt voor je reactie!
Noppen zijn nuttig op een "losse" ondergrond, maar geven best wel wat extra weerstand als je op de weg fietst. Demping haal je uit een lagere druk (en voor die lagere druk heb je een bredere band nodig).
Afhankelijk van hoeveel comfort je wil zou je voor 28mm racebanden of een snelle 32/35mm tourband kunnen gaan. Als het frame nog het zelfde is als het 2014 model (en daar lijkt het wel op), zouden 35mm banden nog wel moeten passen.
Veel informatie en metingen van rolweerstand van banden vind je hier:
http://www.bicyclerollingresistance.com/

Wat betreft de Cube Cross Race, deze heeft een vrij kort frame. Of deze geometrie bij je past hangt af van je been/bovenlijf lengte. Een andere interessante catogorie fietsen voor jou zijn de gravel race/endurance fietsen. Hierop zit je wat meer recht op, en er zijn ook steeds meer modellen te vinden die ruimte bieden aan bredere banden.

v1ced
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 30 apr 2016 11:45

v1ced 17 jun 2016 14:35

Bedankt voor je feedback! Ik zelf ben rond de 1m88. Dus dan zou dit model niet bepaald geschikt voor mij zijn? Welke tips voor modellen kan je geven mbt endurance fietsen?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16640
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 17 jun 2016 14:40

De totale lengte maakt niet uit, daar hebben ze verschillende maten voor. Het gaat om de verhouding beenlengte/totale lengte. Heb je in verhouding lange benen dan pas je beter op een hoger en korter frame zoals de Cross Race.
Campagnolo Ultra Dork

Plaats reactie