Hi,
ik plan een koersfiets te kopen, en daarbij is mijn shortlist drie bovenvermelde fietsen.
Mijn vrije tijd laat me toe 1x / week te gaan fietsen.
Kan er iemand me helpen de knoop door te hakken? Qua afmontage zijn ze alledrie aan elkaar gewaagd, maar waar zitten nu de (grote) objectieve verschillen die mijn keuze moeten beïnvloeden?
Alvast bedankt voor de verheldering.
Yves
CAAD12 105 - Emonda ALR 5 - Teammachine ALRO1 105
- Bartholomaus
- Forum-lid
Of dit grote verschillen zijn laat ik in het midden, maar:
Gewicht: ALR01 (8,7kg) > Emonda (8,4kg) > CAAD12 (8,1kg)
Wielen: Shimano RS010, Bontrager TLR race, Mavic Aksium
Ik heb persoonlijk geen ervaring met deze fietsen maar de CAAD12 en Emonda staan ook op mijn shortlist.
Op basis van de erg lovende reviews online is mijn keuze voorlopig op de Cannondale gevallen, maar ik moet ze IRL nog vergelijken (en wachten op de pricedrop ).
Gewicht: ALR01 (8,7kg) > Emonda (8,4kg) > CAAD12 (8,1kg)
Wielen: Shimano RS010, Bontrager TLR race, Mavic Aksium
Ik heb persoonlijk geen ervaring met deze fietsen maar de CAAD12 en Emonda staan ook op mijn shortlist.
Op basis van de erg lovende reviews online is mijn keuze voorlopig op de Cannondale gevallen, maar ik moet ze IRL nog vergelijken (en wachten op de pricedrop ).
Leuke shortlist. Als ik hier uit moet kiezen, dan voor mij de CAAD. Is gewoon een goed en bewezen frame welke je ook altijd kunt upgraden qua onderdelen. De 12 is nog ietsjes beter dan de 10. Deze is minstens zo stijf, iets lichter maar vooral comfortabeler. De BMC vind ik echter ook mooi om te zien. Heeft ook nog niet iedereen. Het framegewicht van de CAAD in 54 is 1098. BMC geeft aan 1295, maar geeft de maat hierbij niet op. Trek kan ik niet vinden. De ALR 6 wel. Deze is is ook licht; 1050 gram bij maat....?
Naast het gewicht (en stijfheid) is er het verschil in de geometrie. De Trek is relaxter dan de CAAD en de BMC. Deze zijn meer race / agressiever.
Voor 1x in de week fietsen zijn alle fietsen meer dan voldoende. Overgekwalificeerd zelfs. Mijn advies zou zijn om in dit geval te kijken naar geometrie / gewenste zithouding.
Er zijn meer leuke alu fietsen te krijgen in deze prijsklasse. De CAAD is persoonlijk voor mij hierin onverslaanbaar.
Naast het gewicht (en stijfheid) is er het verschil in de geometrie. De Trek is relaxter dan de CAAD en de BMC. Deze zijn meer race / agressiever.
Voor 1x in de week fietsen zijn alle fietsen meer dan voldoende. Overgekwalificeerd zelfs. Mijn advies zou zijn om in dit geval te kijken naar geometrie / gewenste zithouding.
Er zijn meer leuke alu fietsen te krijgen in deze prijsklasse. De CAAD is persoonlijk voor mij hierin onverslaanbaar.
Dankjewel voor jullie input.
De wielen lijken me inderdaad wel nog een verschil te maken. Heb daar niet direct veel recent vergelijkingsmateriaal rond gevonden. Mochten jullie die hebben...
CAAD heeft natuurlijk zijn reputatie mee. Met Trek heb ik wel positieve ervaring met mijn trekking-fiets. In die zin staat BMC zowat op de 3e plaats.
Ondertussen kink in de kabel gekomen: 'mijn' CAAD bleek gereserveerd te zijn (was toonzaalmodel met korting). Winkel is wel zo correct geweest me alternatief aan te bieden. Voor 300€ supplement kan ik de CAAD12 Ultegra Disc krijgen. Dus is de vraag nu eerder: CAAD 12 / Emonda 5 aan zelfde (catalogusprijs) of 300€ opleg voor de Ultegra disc. Is dat een aanbod dat je niet mag links laten liggen? Of toch rationeel redeneren en voor het prijsverschil schoenen en pedalen kopen? Ik weet het zo niet meer ...
De wielen lijken me inderdaad wel nog een verschil te maken. Heb daar niet direct veel recent vergelijkingsmateriaal rond gevonden. Mochten jullie die hebben...
CAAD heeft natuurlijk zijn reputatie mee. Met Trek heb ik wel positieve ervaring met mijn trekking-fiets. In die zin staat BMC zowat op de 3e plaats.
Ondertussen kink in de kabel gekomen: 'mijn' CAAD bleek gereserveerd te zijn (was toonzaalmodel met korting). Winkel is wel zo correct geweest me alternatief aan te bieden. Voor 300€ supplement kan ik de CAAD12 Ultegra Disc krijgen. Dus is de vraag nu eerder: CAAD 12 / Emonda 5 aan zelfde (catalogusprijs) of 300€ opleg voor de Ultegra disc. Is dat een aanbod dat je niet mag links laten liggen? Of toch rationeel redeneren en voor het prijsverschil schoenen en pedalen kopen? Ik weet het zo niet meer ...
Koop je één van de lichtste alu frames krijg je er nutteloze extra zware schijfremmen bij. Prijstechnisch is het wel een goede deal maar dit moet je alleen doen als je echt schijfremmen wilt.
Pedalen en schoenen heb je toch nodig. Als je daar geen geld voor reserveert wordt et sowieso niet gefietst.
Catalogusprijs hoef je voor een Trek nooit te betalen daar gaat overal minimaal 10% vanaf als je onderhandelt.
Pedalen en schoenen heb je toch nodig. Als je daar geen geld voor reserveert wordt et sowieso niet gefietst.
Catalogusprijs hoef je voor een Trek nooit te betalen daar gaat overal minimaal 10% vanaf als je onderhandelt.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid
Heb jij het idee dat je schijf remmen nodig zal hebben moet je het doen anders niet.
De Emonda is echt een hele goede fiets en als het de rode variant is nog botergeil ook.
BMC zou ik niet doen is de zwaarste van de drie en ik denk ook de duurste.
Als dit je definitieve opties zijn is denk ik de trek de verstandigste keuze.
De Emonda is echt een hele goede fiets en als het de rode variant is nog botergeil ook.
BMC zou ik niet doen is de zwaarste van de drie en ik denk ook de duurste.
Als dit je definitieve opties zijn is denk ik de trek de verstandigste keuze.
Maak joe woar
Finaal is het de CAAD12 geworden (maat 56 - ben 1,85m).
Heb 'em nog afgewogen tegen de Trek. CAAD's kader zou stijver zijn, is ook lichter, ander (iets beter) crankstel hebben. Koppel dat aan hun ervaring in alu kaders, fiets van het jaar en een goede deal op de Ultegra versie....
Dankjullie wel voor jullie input.
Heb 'em nog afgewogen tegen de Trek. CAAD's kader zou stijver zijn, is ook lichter, ander (iets beter) crankstel hebben. Koppel dat aan hun ervaring in alu kaders, fiets van het jaar en een goede deal op de Ultegra versie....
Dankjullie wel voor jullie input.
- Bartholomaus
- Forum-lid
Veel plezier ermee, vergeet je niet bij het Cannondale topic te voegen