Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

ultegra 6800 kettingbladen

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 15 jun 2016 14:22

wmc schreef:Dat gaat niet passen. 6700 is 5 gaats en 6800 4 gaats.
Ik ga niet die TA gebruiken hoor. Ik heb een shimano 6800 39 binnenblad gekocht.

Zo eentje dus: https://www.mantel.com/shimano-ultegra- ... tingbladen

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 15 jun 2016 15:49

lupo schreef:Ik heb dit topic even doorgelezen.

Sinds deze week heb ik Ultegra 6800 compact. Ik fiets al jaren zonder problemen met 50/39 Ultegra 6700 compact, hiervan heb ik de 34 destijds vervangen voor een TA Specialites Zephyr 39 binnenblad.

Nou had ik, in de veronderstelling dat het geen probleem was gezien mijn historie, al een Shimano 39 binnenblad besteld. Kan ik deze gewoon plaatsen? Of is er tussen Ultegra 6700 en 6800 echt wat veranderd m.b.t. de binnenbladen?
Volgens mij zijn juist de buitenbladen het "probleem". Ik weet niet hoe het met 6700, maar met 6800 zijn er mensen die de ketting tussen de bladen hebben gekregen.. ik fiets nu een paar 100km met de 39, tijdens solo ritjes gebruik ik het buitenblad amper. Ben nog wel wat voorzichtig tijdens het schakelen voor, dat gaat soms wat lawaaiig.

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 15 jun 2016 20:16

Hartox schreef:
lupo schreef:Ik heb dit topic even doorgelezen.

Sinds deze week heb ik Ultegra 6800 compact. Ik fiets al jaren zonder problemen met 50/39 Ultegra 6700 compact, hiervan heb ik de 34 destijds vervangen voor een TA Specialites Zephyr 39 binnenblad.

Nou had ik, in de veronderstelling dat het geen probleem was gezien mijn historie, al een Shimano 39 binnenblad besteld. Kan ik deze gewoon plaatsen? Of is er tussen Ultegra 6700 en 6800 echt wat veranderd m.b.t. de binnenbladen?
Volgens mij zijn juist de buitenbladen het "probleem". Ik weet niet hoe het met 6700, maar met 6800 zijn er mensen die de ketting tussen de bladen hebben gekregen.. ik fiets nu een paar 100km met de 39, tijdens solo ritjes gebruik ik het buitenblad amper. Ben nog wel wat voorzichtig tijdens het schakelen voor, dat gaat soms wat lawaaiig.
Oke, jij rijdt dus ook gewoon met 50/39? Ik rijd ook amper op de 50.. Ik schakel vaak alleen achter.

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 15 jun 2016 20:28

Ja, ik rijd met 50/39. Vandaag ook weer grootste gedeelte op binnenblad gefietst (34km/uur gemiddeld uiteindelijk).. Fiets meestal met een cadans boven de 100, dan is het prima.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 6113
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 jun 2016 10:57

Hartox schreef:Ja, ik rijd met 50/39. Vandaag ook weer grootste gedeelte op binnenblad gefietst (34km/uur gemiddeld uiteindelijk).. Fiets meestal met een cadans boven de 100, dan is het prima.
Dan zit je constant op de 13 of zelfs de 12 (cassette 12-25) te draaien. Waarom ook niet op de 50 en dan op de 16 of zelfs 17 (cassette 12-25). dan slijt je tenminste de gehele cassette en kettingtandwielen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 16 jun 2016 12:47

Nee hoor, rijd op 39-14 (met 11-25 cassette).. daarna overschakelen op 50-17. Maar ik ben het met je eens dat ik vooral de kleine kransjes af rijd op deze manier. Het (dure) buitenblad spaar ik daarentegen door niet met een scheve ketting te rijden. Dit is pas mijn eerste seizoen op de compact, is nog ff uitproberen wat wel en niet werkt.

De 11 wil ik trouwens niet missen op de wielerbaan..

Toant
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 22 mei 2016 19:07

Toant 19 jun 2016 19:20

Eerste 120 km gereden met nieuwe ultegra 6800 - 36/50
Perfecte schakeling. Leuke ervaring. Wel nog gewoon worden, aangezien ik de overstap gemaakt heb van 39/52.

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 04 aug 2016 12:07

50/36 kan dus wel maar 50/39 niet?

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 04 aug 2016 12:35

Zie ook Shimano 5800 50/34 naar 50/39

Officieel volgens Shimano wordt het niet aangeraden/ondersteund maar in vele gevallen werkt het gewoon.

Ik wil zelf ook van het 34 binnenblad af op mijn nieuwe racer (105 5800 34/50) en heb al een 39 binnenblad gehaald maar moet het er nog even opzetten.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 20 sep 2016 09:29

Als ik van bovenaf op mijn ketting kijk t.p.v. voorderailleur dan is het net of er bij het draaien van de cranck een axiale slag in het kettingblad zit. Ik zie de ketting dus iets naar links en rechts t.o.v. de voorderailleur lopen bij iedere rotatie.
Klopt er wat ik zie en hoort dit?
Wat is hiervan de functie, verbetering schakelprestatie?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 20 sep 2016 09:35

Nee, die Shimano bladen zijn recht (of althans horen recht te zijn). Dat gezegd hebbende zou jou blad natuurlijk iets krom kunnen zijn.
Je hebt het hier over een binnenblad van een compact neem ik aan.

Eraf en op een vlakke ondergrond leggen dus of een lineaal oid tgen de chainstay aanzetten en de crank rustig ronddraaien. Je moet dan ook zien of en zo ja hoeveel het blad uitslaat. Kun je dat meteen vergelijken met je andere blad.

Binnenblad goed gemonteerd? (niet dat ik me kan voorstellen dat incorrecte montage een zijdelingse uitslag kan geven maar als je toch bezig bent ......)

'Het merkteken op het kleinste kettingblad moet van de crankarm af zijn gericht.

Oftewel moeten de letters richting BB wijzen.

Tevens: 'Plaats het kettingblad zodanig dat het Δ-teken of het bolle deel ter hoogte van de crankarm zit'
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2266
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 20 sep 2016 10:15

Het betreft een 6800 "compact" 39-50 welke gewoon zonder problemen van groot naar klein en vice versa kan schakelen.
Blad is op correcte wijze gemonteerd.
Wat bedoel je met bolle deel? Is dit misschien wat de ketting minimaal doet verplaatsen t.o.v. derailleur?
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Plaats reactie