Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Retorische vraag. duurdere fiets = sneller?

wilmarboer
Forum-lid

wilmarboer 19 jun 2016 18:30

Even een puur retorische vraag waar ik net met een fietsmaat over zat te discussiëren.

Kan je voor euro's snelheid kopen? Stel je fietst 30 km/h gemiddeld op prima moderne fiets Y. Pak fiets Y af en zet er een pakweg 1000 euro duurdere fiets X voor in de plaats. Ga je dan 31 km/h?

Momenteel staat er in de Grinta! een test van drie fietsen van respectievelijk 1000,-, 2000,-, en 3000,- euro. Helaas houdt het blad enkel een technisch verhaal over groepen, wielen en zadelpennen. Terwijl ik er bere-nieuwsgierig naar ben of de testpersoon daadwerkelijk betere tijden rijdt op de 3000,- fiets t.o.v. de 1000,- fiets.

Meningen?

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 19 jun 2016 18:37

Met een stijvere fiets en met name een paar goede wielen kun je harder fietsen. Alleen is het verschil tussen een fiets van 1000 ten opzicht van een fiets van 4000,- wel groter dan het verschil tussen een fiets van 4000 tov een fiets van 7000,-.

Een lager gewicht levert je alleen voordeel op bergop. En met wat meer geld kun je een lichtere fiets kopen.
o'7o

Zorro
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Zorro 19 jun 2016 18:53

wilmarboer schreef:Even een puur retorische vraag waar ik net met een fietsmaat over zat te discussiëren.
wilmarboer schreef: Meningen?
Nee, aangezien het een retorische vraag was :lol:
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

vincent75
Forum-lid

Gebruikersavatar vincent75 19 jun 2016 18:59

Mooi materiaal stimuleert je om meer en langer te trainen. Hierdoor wordt je sneller, dus..... Een duurdere fiets is inderdaad sneller.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

brutus
Forum-lid

brutus 19 jun 2016 19:19

Mijn oude fiets weegt 13 kilo.
Ik hoop binnenkort een andere te hebben van ~9 kilo.
Thuis zijn ze er van overtuigd dat ik dan ineens dingen wel redt die ik nu niet redt.
Oa, harder rijden en langere tochten.

Swedish Chef
Forum-lid

Swedish Chef 19 jun 2016 19:23

Zeker sneller, al was het alleen maar omdat je je niet voorbij kan laten rijden door iemand met een goedkopere fiets

nijkie
Forum-lid HC

Gebruikersavatar nijkie 19 jun 2016 21:56

Goed op je fiets zitten is het belangrijkste dure fiets en je zit niet goed wordt het rijden ook niets.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 19 jun 2016 21:59

Ik heb zelf een vermogensmeter, die ik kan monteren op mijn twee fietsen.

Fiets 1 is een high end fiets, met carbon wielen, interne lagers, topgroep en de hele flikkerse bende. Fiets 2 is (of was) een allegaartje op basis van een no name alu frame.

En ik kan je vertellen het maakt niks uit. Gemiddelde snelheid bij een bepaald vermogen en gelijke wind is vrijwel hetzelfde. Neemt niet weg dat het mentale zeker kan meespelen, maar met een vermogensanalyse speelt dat geen rol.

Moet er wel bij zeggen dat mijn twee fietsen precies gelijk staan afgesteld. Dit kan natuurlijk ook een groot verschil maken.
Laatst gewijzigd door havana op 19 jun 2016 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.

jsparie
Forum-lid

jsparie 19 jun 2016 22:29

wilmarboer schreef:Even een puur retorische vraag waar ik net met een fietsmaat over zat te discussiëren.

Kan je voor euro's snelheid kopen? Stel je fietst 30 km/h gemiddeld op prima moderne fiets Y. Pak fiets Y af en zet er een pakweg 1000 euro duurdere fiets X voor in de plaats. Ga je dan 31 km/h?

Momenteel staat er in de Grinta! een test van drie fietsen van respectievelijk 1000,-, 2000,-, en 3000,- euro. Helaas houdt het blad enkel een technisch verhaal over groepen, wielen en zadelpennen. Terwijl ik er bere-nieuwsgierig naar ben of de testpersoon daadwerkelijk betere tijden rijdt op de 3000,- fiets t.o.v. de 1000,- fiets.

Meningen?
Havana heeft het natuurlijk al prima onderbouwd. Maar de verschillen die er eventueel zijn moet je eerder zoeken in de 0,x km per uur en zeker niet zomaar 1 km per uur. Dat is echt heel veel. Zeker bij ca 30 km per uur.

Bij hogere snelheden zal de aërodynamica een wat grotere rol gaan spelen. En bergop het gewicht. Maar dat heeft niet perse met de prijs te maken. Een wat goedkopere aero racer kan op de vlakke weg wel eens sneller zijn dan een dure lichtgewicht met lage velgen.

ArjanR1
Forum-lid

ArjanR1 19 jun 2016 22:41

Zorro schreef:
wilmarboer schreef: Meningen?
Nee, aangezien het een retorische vraag was :lol:
+1

En havana heeft het verder netjes onderbouwd vind ik.

lugosi
Forum-lid HC

lugosi 20 jun 2016 11:42

Douglas schreef:Met een stijvere fiets en met name een paar goede wielen kun je harder fietsen. Alleen is het verschil tussen een fiets van 1000 ten opzicht van een fiets van 4000,- wel groter dan het verschil tussen een fiets van 4000 tov een fiets van 7000,-.

Een lager gewicht levert je alleen voordeel op bergop. En met wat meer geld kun je een lichtere fiets kopen.
Kan je daar cijfers op plakken dat je met een stijvere fiets significant sneller rijdt?
Ik heb daar zo mijn twijfels over.
Ik geloof eerder dat Havana het bij het rechte eind heeft.

Wat mijn inziens wel een (beperkt) verschil kan uitmaken is een groot verschil in geometrie, als je bijvoorbeeld van behoorlijk rechtop zitten zou gaan naar erg diep en gestrekt, dan kan dat wel wat voordeel opleveren, ook al durf ik hier geen cijfer op plakken.

Douglas
Forum-lid

Gebruikersavatar Douglas 20 jun 2016 13:50

Uit persoonlijke ervaring kan ik aangeven dat de overstap van een gazelle met instapwielen naar mijn huidige fiets 2 tot 3 km/u aan snelheid heeft opgeleverd.
Oorzaak zijn mijns inziens geometrie, stijve wielen, stijver frame. Ik dacht eerst dat het ook aan de nieuwe fiets lag maar het effect was blijvend.
Mijn verhaal is wel wat minder sterk dan dat van Havana aangezien ik geen vergelijk heb met een vermogensmeter.
o'7o

Plaats reactie