Retorische vraag. duurdere fiets = sneller?
-
- Forum-lid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 16 mei 2016 14:17
Even een puur retorische vraag waar ik net met een fietsmaat over zat te discussiëren.
Kan je voor euro's snelheid kopen? Stel je fietst 30 km/h gemiddeld op prima moderne fiets Y. Pak fiets Y af en zet er een pakweg 1000 euro duurdere fiets X voor in de plaats. Ga je dan 31 km/h?
Momenteel staat er in de Grinta! een test van drie fietsen van respectievelijk 1000,-, 2000,-, en 3000,- euro. Helaas houdt het blad enkel een technisch verhaal over groepen, wielen en zadelpennen. Terwijl ik er bere-nieuwsgierig naar ben of de testpersoon daadwerkelijk betere tijden rijdt op de 3000,- fiets t.o.v. de 1000,- fiets.
Meningen?
Kan je voor euro's snelheid kopen? Stel je fietst 30 km/h gemiddeld op prima moderne fiets Y. Pak fiets Y af en zet er een pakweg 1000 euro duurdere fiets X voor in de plaats. Ga je dan 31 km/h?
Momenteel staat er in de Grinta! een test van drie fietsen van respectievelijk 1000,-, 2000,-, en 3000,- euro. Helaas houdt het blad enkel een technisch verhaal over groepen, wielen en zadelpennen. Terwijl ik er bere-nieuwsgierig naar ben of de testpersoon daadwerkelijk betere tijden rijdt op de 3000,- fiets t.o.v. de 1000,- fiets.
Meningen?
Met een stijvere fiets en met name een paar goede wielen kun je harder fietsen. Alleen is het verschil tussen een fiets van 1000 ten opzicht van een fiets van 4000,- wel groter dan het verschil tussen een fiets van 4000 tov een fiets van 7000,-.
Een lager gewicht levert je alleen voordeel op bergop. En met wat meer geld kun je een lichtere fiets kopen.
Een lager gewicht levert je alleen voordeel op bergop. En met wat meer geld kun je een lichtere fiets kopen.
o'7o
wilmarboer schreef:Even een puur retorische vraag waar ik net met een fietsmaat over zat te discussiëren.
Nee, aangezien het een retorische vraag waswilmarboer schreef: Meningen?
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
-
- Forum-lid
- Berichten: 1278
- Lid geworden op: 05 apr 2012 20:16
- Locatie: Enschede
Zeker sneller, al was het alleen maar omdat je je niet voorbij kan laten rijden door iemand met een goedkopere fiets
Ik heb zelf een vermogensmeter, die ik kan monteren op mijn twee fietsen.
Fiets 1 is een high end fiets, met carbon wielen, interne lagers, topgroep en de hele flikkerse bende. Fiets 2 is (of was) een allegaartje op basis van een no name alu frame.
En ik kan je vertellen het maakt niks uit. Gemiddelde snelheid bij een bepaald vermogen en gelijke wind is vrijwel hetzelfde. Neemt niet weg dat het mentale zeker kan meespelen, maar met een vermogensanalyse speelt dat geen rol.
Moet er wel bij zeggen dat mijn twee fietsen precies gelijk staan afgesteld. Dit kan natuurlijk ook een groot verschil maken.
Fiets 1 is een high end fiets, met carbon wielen, interne lagers, topgroep en de hele flikkerse bende. Fiets 2 is (of was) een allegaartje op basis van een no name alu frame.
En ik kan je vertellen het maakt niks uit. Gemiddelde snelheid bij een bepaald vermogen en gelijke wind is vrijwel hetzelfde. Neemt niet weg dat het mentale zeker kan meespelen, maar met een vermogensanalyse speelt dat geen rol.
Moet er wel bij zeggen dat mijn twee fietsen precies gelijk staan afgesteld. Dit kan natuurlijk ook een groot verschil maken.
Laatst gewijzigd door havana op 19 jun 2016 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Havana heeft het natuurlijk al prima onderbouwd. Maar de verschillen die er eventueel zijn moet je eerder zoeken in de 0,x km per uur en zeker niet zomaar 1 km per uur. Dat is echt heel veel. Zeker bij ca 30 km per uur.wilmarboer schreef:Even een puur retorische vraag waar ik net met een fietsmaat over zat te discussiëren.
Kan je voor euro's snelheid kopen? Stel je fietst 30 km/h gemiddeld op prima moderne fiets Y. Pak fiets Y af en zet er een pakweg 1000 euro duurdere fiets X voor in de plaats. Ga je dan 31 km/h?
Momenteel staat er in de Grinta! een test van drie fietsen van respectievelijk 1000,-, 2000,-, en 3000,- euro. Helaas houdt het blad enkel een technisch verhaal over groepen, wielen en zadelpennen. Terwijl ik er bere-nieuwsgierig naar ben of de testpersoon daadwerkelijk betere tijden rijdt op de 3000,- fiets t.o.v. de 1000,- fiets.
Meningen?
Bij hogere snelheden zal de aërodynamica een wat grotere rol gaan spelen. En bergop het gewicht. Maar dat heeft niet perse met de prijs te maken. Een wat goedkopere aero racer kan op de vlakke weg wel eens sneller zijn dan een dure lichtgewicht met lage velgen.
+1Zorro schreef:wilmarboer schreef:Even een puur retorische vraag waar ik net met een fietsmaat over zat te discussiëren.Nee, aangezien het een retorische vraag waswilmarboer schreef: Meningen?
En havana heeft het verder netjes onderbouwd vind ik.
Kan je daar cijfers op plakken dat je met een stijvere fiets significant sneller rijdt?Douglas schreef:Met een stijvere fiets en met name een paar goede wielen kun je harder fietsen. Alleen is het verschil tussen een fiets van 1000 ten opzicht van een fiets van 4000,- wel groter dan het verschil tussen een fiets van 4000 tov een fiets van 7000,-.
Een lager gewicht levert je alleen voordeel op bergop. En met wat meer geld kun je een lichtere fiets kopen.
Ik heb daar zo mijn twijfels over.
Ik geloof eerder dat Havana het bij het rechte eind heeft.
Wat mijn inziens wel een (beperkt) verschil kan uitmaken is een groot verschil in geometrie, als je bijvoorbeeld van behoorlijk rechtop zitten zou gaan naar erg diep en gestrekt, dan kan dat wel wat voordeel opleveren, ook al durf ik hier geen cijfer op plakken.
Uit persoonlijke ervaring kan ik aangeven dat de overstap van een gazelle met instapwielen naar mijn huidige fiets 2 tot 3 km/u aan snelheid heeft opgeleverd.
Oorzaak zijn mijns inziens geometrie, stijve wielen, stijver frame. Ik dacht eerst dat het ook aan de nieuwe fiets lag maar het effect was blijvend.
Mijn verhaal is wel wat minder sterk dan dat van Havana aangezien ik geen vergelijk heb met een vermogensmeter.
Oorzaak zijn mijns inziens geometrie, stijve wielen, stijver frame. Ik dacht eerst dat het ook aan de nieuwe fiets lag maar het effect was blijvend.
Mijn verhaal is wel wat minder sterk dan dat van Havana aangezien ik geen vergelijk heb met een vermogensmeter.
o'7o