Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Oorzaak achterhalen: Continu brekende spaken!

Bierdopje071
Forum-lid

Bierdopje071 20 jun 2016 15:20

In afgelopen twee jaar meerdere malen last gehad van brekende spaken op mijn racefiets. Sinds kort viel mij op dat een spaak los zat in mijn mountainbike voor mij echt de druppel is. Ik wil weten hoe dit kan.

De eerste keer (racefiets)
Ik dacht: gewoon pech hebben.

De tweede keer (racefiets)
< 1mnd erna weer gebroken. Kennelijk moesten ze in x tijd gecontroleerd worden. Onnodig pech maar dacht gewoon een miscommunicatie.
Was klaar met die wielset en twijfelde voor een nieuwe, maar geen idee waar te beginnen en wilde gewoon fietsen.

De derde keer (racefiets)
Dit was vorige maand. 8mnd na keer hiervoor. Lekker mee gefietst, niks geks gedaan en begon vertrouwen in de wielset net terug te krijgen.

Opnieuw laten repareren en weiger er nu op te fietsen. Nieuwe wielset (Zipp 30) aangeschaft.

De vierde keer (mountainbike)
Bij omzetten wielset was ik wat aan het kijken naar wielsets en viel mij op dat mijn mountainbike een spaak los had!

Nu het niet slechts bij één wielset is gebleven geloof ik niet meer in 'toeval' of 'gewoon pech' en wil ik de oorzaak weten van mijn brekende spaken. Het is een enorme ergernis en haalt voor mij veel plezier weg uit het fietsen. :(

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen door zo veel mogelijk vragen te stellen om er achter te komen wat het probleem zou kunnen zijn. :like:

Racefiets:
0-3x/week gebruik. Altijd asfaltwegen soms ook klinkers. Geen vreemde dingen. 60-100km per rit. Ik fiets alleen, val niet, rij voorzichtig en knal geen stoepranden omhoog o.i.d.. De grootste schokken voor wielset zouden onverwachte boomstronken zijn onder fietspaden of putdeksels.
Soms, niet onregelmatig, draag ik een tas op mijn rug (3-12kg)

Mountainbike:
Misschien 10 keer gebruikt afgelopen jaar, waarvan laatste 6mnd slechts 4x gebruik 'als racefiets' over asfalt (gebruik van hierboven van toepassing).

Overigheden
- Altijd achterwiel
- Mijn gewicht 82-86kg

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 20 jun 2016 15:29

Welke racefietswielen had je? En (mtb) een loslopende spaaknippel kan gebeuren.

Bierdopje071
Forum-lid

Bierdopje071 20 jun 2016 15:47

Ik kan de wielen zelf niet terugvinden op Google met onderstaande informatie. Het waren naar mijn weten de originele wielen voor deze uitvoering van mijn fiets.

Op de wielset is te vinden:
Rigida WheelSet
RWS
Linea specially made for Gazelle

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 20 jun 2016 16:34

Tja, daar worden wij ook niet wijzer van ;)
Ik zou er vanuit gaan dat het geen goed wiel was en lekker vergeten op je verse Zipp's

Je wielen een beetje in de gaten houden hoort er gewoon bij..

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 20 jun 2016 17:58

Mountainbike is een kwestie van pech en mogelijk al een niet heel degelijk wiel.

Bij de racefiets heeft een prutser de wielen gerepareerd.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Bierdopje071
Forum-lid

Bierdopje071 20 jun 2016 19:09

Mountainbike praktisch niet in de bossen gebruikt, vind het daarom vreemd?

Bierdopje071
Forum-lid

Bierdopje071 20 jun 2016 19:11

sloeren schreef:Tja, daar worden wij ook niet wijzer van ;)
Ik zou er vanuit gaan dat het geen goed wiel was en lekker vergeten op je verse Zipp's

Je wielen een beetje in de gaten houden hoort er gewoon bij..
Excuus voor mijn dubbele bericht. Maar dit houdt dus in dat je eigenlijk zegt dat het ''gewoon pech'' was en ik er niet meer achter moet gaan zoeken?

Bestaat er wellicht iets als een 'maximum rijdersgewicht' voor een wielset? Kan mij voorstellen dat 70 of 150kg verschil maakt :p

Martin78
Forum-lid

Gebruikersavatar Martin78 20 jun 2016 19:17

Bierdopje071 schreef:
sloeren schreef:
Bestaat er wellicht iets als een 'maximum rijdersgewicht' voor een wielset? Kan mij voorstellen dat 70 of 150kg verschil maakt :p
Ik denk het wel, 10 jaar geleden had ik een Shimano 510 setje standaard bij de fiets waarbij ik zeker (met 105kg toen) heel veel spaken heb kapot gereden, zowel voor als achter.

Daarna een set Mavic hand gespaakt door de FM en bijna 6000km gereden zonder een probleem met de spaken.

Dus ja gewicht en bepaalde set wielen heeft imo wel degelijk invloed op elkaar

scottwilko
Forum-lid HC

scottwilko 20 jun 2016 19:32

Voor de mtb heb ik geen verklaring, net als de eerste spaak bij de racefiets. Dat kan dus gewoon toeval zijn geweest, met wellicht maandag ochtend modellen.
Voor de 2e en 3e spaak bij de racefiets kan het heel goed zijn dat die te veel hebben geleden bij de breuk van de vorige. Als er namelijk 1 spaak breekt en die niet snel genoeg wordt gerepareerd, dan krijgen de overige spaken te veel te verduren waardoor er gemakkelijk 1 extra van kan breken.

way2go
Forum-lid

way2go 20 jun 2016 20:14

Bierdopje071 schreef:Bestaat er wellicht iets als een 'maximum rijdersgewicht' voor een wielset? Kan mij voorstellen dat 70 of 150kg verschil maakt :p
Ja tuurlijk. Een hoge velg met 36 spaken is natuurlijk sterker en stijver dan een lage velg met slechts 20 spaken. Bij de meeste wielsets wordt ook duidelijk het maximum rijdersgewicht aangegeven.

Grofweg zou je bij racefiets wielen de volgende richtlijn kunnen aanhouden:
16/20 spaken tot +/- 70 kg
20/24 spaken tot +/- 80 kg
24/28 spaken tot +/- 90 kg
etc.

Sommige systeemwielen wijken wel flink af van deze richtlijn en hebben een maximaal rijdersgewicht van 120 kg bij 16/20 spaken. Dat is vragen om problemen denk ik.

rinuswaki
Forum-lid

rinuswaki 20 jun 2016 21:53

Het gebruik heeft er niet zo veel mee te maken. De kwaliteit van het bouwen des te meer. Spaken breken omdat ze op een ongelijke spanning hebben gestaan. Een slechte kwaliteit spaak helpt daar niet bij. Als spaak breuk eenmaal optreed is er zelden meer iets aan te doen. Opnieuw spaken is vaak de enige oplossing.

Bierdopje071
Forum-lid

Bierdopje071 20 jun 2016 21:54

Als ik de laatste reacties zo doorlees is het dus niet een heel gek idee om te denken dat mijn gewicht voor problemen kan hebben gezorgd?

Ik heb niet onregelmatig een tas op de rug gehad van zo'n 10kg. Dat maakt samen >95kg. Dit, in combinatie met de extra slijtage van mijn andere spaken in de periode van 'bijna breken' tot 'na breken' van spaak X, klinkt als mij wel als een plausibele verklaring.

In dat geval had ik er wellicht beter aan gedaan de eerste reparatie niet uit te voeren en een andere wielset te kopen.

Echter blijf ik het gek vinden dat hetzelfde probleem ineens bij mijn mountainbike optreedt. Ik wil eigenlijk niet geloven dat dit toeval is.
Het laatste wat ik namelijk wil is dat dit probleem optreedt bij mijn Zipp 30's. Zonder een logische verklaring achter de brekende spaken blijft het maar 'hopen' dat het niet gebeurd. Ik zou het vervelend vinden als ik hierdoor uit voorzorg bijvoorbeeld geen tas meer mee kan nemen op de fiets, omdat dit mijn vrijheid op de fiets zou beperken doordat ik niet meer spontaan van student- naar oudershuis kan fietsen met wat noodzakelijk bagage.

Helaas lijkt de verklaring vrij aannemelijk voor de brekende spaken van mijn racefiets. Van mijn mountainbike maar uitgaan van toeval en zou ik er dus goed aan doen hier ook gelijk de wielset van te vervangen (o.b.v. scottwilko's theorie)..?

Plaats reactie