Beste kenners
Ik heb 1 week geleden op 11-06-2016 mijn nieuwe Cannondale CAAD 12 Disk 105 geleverd gekregen bij de rijwielhandel.
De eerste rit van 35 km om te testen beviel goed, maar op 14-06 weer gaan fietsen en toen ontstond er een enorm gekraak in de trapas, dusdanig dat mensen die voor me reden achterom keken om te kijken waar dat gekraak vandaan kwam.
De FM heeft direct kunnen kijken en alles rondom crank en wielen gesmeerd, maar probleem bleef. Dus terug naar de fietsenmaker en daar hebben ze nogmaals gekeken. Uiteindelijk nieuwe trapas gekregen en gisteren vol goede moed weer gaan rijden.
Wederom kwam na een km of 20 het kraken (bij kracht zetten, niet vanuit zadel afkomstig) weer terug.
Ik heb alle fora gelezen over kraken en begrijp dat het een hardnekkig probleem kan zijn, maar ik vind het dermate vreemd dat bij een nieuwe fiets ik om de 30 km terug moet naar de fietsenmaker. Dus nu voor de 3e keer in 8 dagen terug naar de fietstenmaker die ik nu voor de 9e dag in mijn bezit hen.
Tevens vind ik het vreemd dat mijn derailleur nu al mis aan het schakelen is (Shimano 105), deze ratelt ook bij bepaalde versnellingen en schiet soms om andere tandwiel)
Tot slot kraken de spaken als de ziekte, maar er wordt gezegd dat wielen nog moeten worden ingereden zodat de spaken zich beter kunnen gaan zetten.
- Heb ik als consument recht op inruilen van de fiets voor eenzelfde exemplaar? (want gaat hier tenslotte om een ondeuglijk product
- Wat zou de gouden tip zijn?
- Wat zijn mijn rechten als consument bij het constateren van alleen maar problemen bij een topfiets (bike of the year in 2016)
- Moeten krakende spaken ook nog worden ingereden?
Dank voor het meedenken.
NB: fietstenmaker is officiele dealer en zou de beste zijn in regio Parkstad Limburg.
Kraken nieuwe Cannondale CAAD 12 Disk
Is het achterwiel en dan meer bepaald de body + de correcte montage van de cassette al eens nagekeken ? En voorts horen spaken volgens mij echt niet te kraken, tenzij enkel in de allereerste meters van sommige nieuwe wielen....
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral
Oorzaken van kraakjes vinden is niet makkelijk, je frame is 1 grote klankkast. Bij mij hebben snelspanner, zadel, balhoofd en schoenplaatjes ook wel eens gezorgd voor een kraak die uit de crank leek te komen (dat komt omdat alles kraakt met een frequentie die gelijk is aan je trapfrequentie)
Als het echt je crank is, dan is het m.i. niet normaal dat de boel al zo snel weer gaat kraken (ondanks dat kraken een gekend probleem is bij BB/PF 30 brackets) Heeft de FM de lagers vervangen?
Dat je derailleur niet meer goed schakelt kan komen doordat de kabels zich nog moeten "zetten" (bv buitenkabels die nog een beetje strakker tegen eindstops getrokken worden). Dat is te voorkomen door kabels bij montage goed (voor) te spannen, maar als de FM dat niet gedaan heeft, dan moet je idd relatief snel opnieuw afstellen.
Als het echt je crank is, dan is het m.i. niet normaal dat de boel al zo snel weer gaat kraken (ondanks dat kraken een gekend probleem is bij BB/PF 30 brackets) Heeft de FM de lagers vervangen?
Dat je derailleur niet meer goed schakelt kan komen doordat de kabels zich nog moeten "zetten" (bv buitenkabels die nog een beetje strakker tegen eindstops getrokken worden). Dat is te voorkomen door kabels bij montage goed (voor) te spannen, maar als de FM dat niet gedaan heeft, dan moet je idd relatief snel opnieuw afstellen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Kabels en spaken moeten zich niet zetten, als je een goede fietsenmaker hebt doet hij dat voor jou. Kraken bij cannondale's is helaas een bekend fenomeen. Door de lagers te vervangen voor een beter kwaliteit lager is het meestal verholpen, maar ze blijven er gevoelig voor. Trapas zit aan het crankstel vast, dus die zal wel niet vervangen zijn. Als het een merkdealer is met een goede reputatie gaat het vast goed komen. Maar vervelend is het wel.
Nope, trapas is in dit geval een los onderdeel.rinuswaki schreef:Trapas zit aan het crankstel vast, dus die zal wel niet vervangen zijn.
Zo het getik al uit de bracket komt wordt dit in de regel veroorzaakt door beweging van het lager in de bracket.
Bij een nieuwe fiets kan het altijd gebeuren dat een kabel nog wat rekt, een kabelhoedje een tikkeltje verschuift, een buitenkabel zich nog zet. Komt niet vaak voor maar kan wel.
Voordeel van binnenkabels buitenom is dat je die gewoon even flink aan kunt pakken alvorens je de derailleur inregeld.
Wielen die geluid blijven maken doordat de spaken steeds van zich laten horen, klinkt als spaken niet op de juiste spanning.
Ik heb nu begrepen dat aan 1 zijde de trapaslager is vervangen, maar kraakprobleem kwam terug. Cannondale heeft nu nieuwe gestuurd en worden binnenkort wederom vervangen . Ik hoop dat het gaat helpen.
Cannondale heeft wel gezegd dat het soms nog kan voorkomen dat het gekraak aanwezig is.
Mocht het probleem echter na de volgende reparatie/vervanging nog niet over zijn of weer net zo snel terugkeren als de vorige keer, zal de fiets terug gaan naar Cannondale waar ze hem daar proberen te fixen.
Mijn gevoel als klant blijft echter......3 keer repareren in eerste 9 dagen na aanschaf.....Cannondale, geef de klant een goed en nieuw exemplaar en kijk in je eigen tijd waar het mis gaat bij jullie.
Cannondale heeft wel gezegd dat het soms nog kan voorkomen dat het gekraak aanwezig is.
Mocht het probleem echter na de volgende reparatie/vervanging nog niet over zijn of weer net zo snel terugkeren als de vorige keer, zal de fiets terug gaan naar Cannondale waar ze hem daar proberen te fixen.
Mijn gevoel als klant blijft echter......3 keer repareren in eerste 9 dagen na aanschaf.....Cannondale, geef de klant een goed en nieuw exemplaar en kijk in je eigen tijd waar het mis gaat bij jullie.
Dit is de verantwoordelijkheid van de fietsenwinkel, jij hebt namelijk een overeenkomst met de FM, niet met Cannondale.Jimidimi schreef:Mijn gevoel als klant blijft echter......3 keer repareren in eerste 9 dagen na aanschaf.....Cannondale, geef de klant een goed en nieuw exemplaar en kijk in je eigen tijd waar het mis gaat bij jullie.
Zoals anderen al aangegeven hebben, het is maar de vraag of het geluid veroorzaakt word door een lager dat zich in de bb heen en weer beweegt.
Neemt niet weg dat het natuurlijk balen is dat je een nieuwe fiets hebt die meer bij de FM staat dan jij ermee onderweg bent.
Vastzetten met loctite 641. Doodsimpel klusje....