Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Canyon Ultimate CF SL 9.0

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 21 jun 2016 10:59

loos schreef:Dank je voor de update en het delen!
Hoewel het voor jou een lastigproces is, denk ik dat het veel veel forumleden een kijkje in de keuken geeft m.b.t. opmeten, kiezen en aanpassen van een nieuwe fiets.

Alles overwegende, denk ik dat je zelf het antwoord al gegeven hebt:
een Ultimate in XL dus, met een 1 cm kortere stuurpen.

Dank je Loos. Ik heb de afgelopen periode inderdaad veel geleerd over geometrie, stack en reach, maatgeving, afstellen etc.
Morgen contact met Canyon opnemen. Ben benieuwd hoe zij reageren op het (2e) verzoek tot fietswissel.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16841
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 jun 2016 15:09

Dan nog wel even de kanttekening dat als je 15mm minder spacers monteert op deze fiets je op enkele mm's na gelijk zit op deze fiets met 110mm stuurpen als op de Ultimate met 100 stuurpen en volledige spacertoren.

Het is dus kiezen tussen spacertoren of een zadelpen die minder ver uitsteekt maar beide zijn passend.
Campagnolo Ultra Dork

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 21 jun 2016 16:34

Ernie C. schreef:Dan nog wel even de kanttekening dat als je 15mm minder spacers monteert op deze fiets je op enkele mm's na gelijk zit op deze fiets met 110mm stuurpen als op de Ultimate met 100 stuurpen en volledige spacertoren.

Het is dus kiezen tussen spacertoren of een zadelpen die minder ver uitsteekt maar beide zijn passend.
Is, ondanks de gelijke zit, de geometrie dan niet verschillend?
Maar zit volgens mij nu nog steeds op een iets te groot frame.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16841
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 21 jun 2016 16:48

De geometrie van het frame is verschillend maar zelfs de hoeken van de frames zijn gelijk. Het voordeel van de Endurace is dat je de door Canyon voorgeschreven stuurpenlengte kunt handhaven waardoor deze dan theoretisch (iets) beter zou sturen. Ook heb je met de Endurace het voordeel dat je met de afstelling nog alle kanten uit kunt. Het stuur kan nog lager, hoger, verder weg en dichterbij. Het gaat er vooral om of je kunt leven met de hoeveelheid die je zadelpen uitsteekt. Alleen bij dat laatste is de Ultimate 1cm in het voordeel.

Theoretisch gezien is iedere XL van Canyon een beetje te groot maar jouw lichaamsmaten, lenigheid en voorkeur laten nu eenmaal geen kleiner frame toe. Het is ook zeker niet zo dat de klachten die je krijgt de oorzaak kunnen zijn van een te groot frame. dat heeft met de afstelling te maken en met trainig.

Nog even een hersenspinsel: Zouden die klachten te maken kunnen hebben met die verende zadelpen?
Campagnolo Ultra Dork

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 22 jun 2016 08:38

Ernie C. schreef:De geometrie van het frame is verschillend maar zelfs de hoeken van de frames zijn gelijk. Het voordeel van de Endurace is dat je de door Canyon voorgeschreven stuurpenlengte kunt handhaven waardoor deze dan theoretisch (iets) beter zou sturen. Ook heb je met de Endurace het voordeel dat je met de afstelling nog alle kanten uit kunt. Het stuur kan nog lager, hoger, verder weg en dichterbij. Het gaat er vooral om of je kunt leven met de hoeveelheid die je zadelpen uitsteekt. Alleen bij dat laatste is de Ultimate 1cm in het voordeel.

Theoretisch gezien is iedere XL van Canyon een beetje te groot maar jouw lichaamsmaten, lenigheid en voorkeur laten nu eenmaal geen kleiner frame toe. Het is ook zeker niet zo dat de klachten die je krijgt de oorzaak kunnen zijn van een te groot frame. dat heeft met de afstelling te maken en met trainig.

Nog even een hersenspinsel: Zouden die klachten te maken kunnen hebben met die verende zadelpen?
Ik dacht eigenlijk met de keuze voor de Ultimate er al was. Dit veroorzaakt nog meer bomen in mijn bos :? What to do?
Als de Ultimate alleen meer zadelpenhoogte biedt, waar de Endurace meer afstelmogelijkheden geeft. Mmmm, ik was er eigenlijk al uit en wilde vandaag Canyon benaderen.

Je zou toch zeggen dat de zadelpen extra comfort moet geven.

jooordiii
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 17 jun 2015 15:17

jooordiii 22 jun 2016 09:49

kalikula schreef:
Ernie C. schreef:De geometrie van het frame is verschillend maar zelfs de hoeken van de frames zijn gelijk. Het voordeel van de Endurace is dat je de door Canyon voorgeschreven stuurpenlengte kunt handhaven waardoor deze dan theoretisch (iets) beter zou sturen. Ook heb je met de Endurace het voordeel dat je met de afstelling nog alle kanten uit kunt. Het stuur kan nog lager, hoger, verder weg en dichterbij. Het gaat er vooral om of je kunt leven met de hoeveelheid die je zadelpen uitsteekt. Alleen bij dat laatste is de Ultimate 1cm in het voordeel.

Theoretisch gezien is iedere XL van Canyon een beetje te groot maar jouw lichaamsmaten, lenigheid en voorkeur laten nu eenmaal geen kleiner frame toe. Het is ook zeker niet zo dat de klachten die je krijgt de oorzaak kunnen zijn van een te groot frame. dat heeft met de afstelling te maken en met trainig.

Nog even een hersenspinsel: Zouden die klachten te maken kunnen hebben met die verende zadelpen?
Ik dacht eigenlijk met de keuze voor de Ultimate er al was. Dit veroorzaakt nog meer bomen in mijn bos :? What to do?
Als de Ultimate alleen meer zadelpenhoogte biedt, waar de Endurace meer afstelmogelijkheden geeft. Mmmm, ik was er eigenlijk al uit en wilde vandaag Canyon benaderen.

Je zou toch zeggen dat de zadelpen extra comfort moet geven.
Ik heb van de week Canyon ook benaderd met vragen omtrent de Ultimate, omdat ik zelf aan het kijken ben voor een vervanger van mijn giant defy 2 (op den duur, niet nu direct).

Zij gaven aan dat zowel de Ultimate, als de Endurace eigenlijk voor iedereen geschikt zijn en dat het vooral afhangt van het doel dat je hebt. De Ultimate zou iedereen moeten passen, mits de goede maat. Dit geldt minder voor de Aeroad, omdat deze een nog sportieve geometrie heeft.

Ik zeg niet dat dit klopt, maar dit is wat ze mij aangaven.

lupo
Forum-lid
Berichten: 361
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:08

lupo 30 jun 2016 22:30

En nog wat veranderd inmiddels?

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 17 mar 2017 10:49

Update:
Augustus 2016 Endurace teruggestuurd, ingewisseld voor een Ultimate in XL, met een 1 cm kortere stuurpen. Echter nog steeds knie- en rugpijn.

Op advies van Canyon een bikefitting gedaan bij Anno Pieterse (toen nog de Mechanieker). Goed en professioneel geholpen, helaas nog steeds last.

Een desilussie rijker en de herfst en winter traden in, niet gefietst. Afgelopen maand, figuurlijk gezien, voldoende afstand gecreëerd om weer tot actie over te gaan.

Anno gemaild (laat, had ik eerder moeten doen) en situatie geschetst. Op basis van door mij gestuurde foto van fiets vond hij mij 'lang' zitten en adviseerde mij een stuurpen van nog 1 cm korter (en gaf instructie mee voor optimalisatie setback).

Vervolgens met Canyon contact opgenomen voor een kortere stuurpen. Uit coulance kunnen ruilen om er mee te testen.
Ik stelde Canyon ook de volgende vraag: "Wel blijf ik twijfel houden of ik met mijn lengte 1.88 en binnenbeenlengte 88 nu op een L of XL thuishoor".

Antwoord Canyon: Op basis van je lichaamsmaten heb je de juiste maat besteld. Vanwege je binnenbeenlengte zou het zadel namelijk bij framemaat XL te laag komen te staan, namelijk onder de marges zoals op de website weergeven. Hier is het frame niet op voorbereid en om die reden is maat L perfect voor je.

Wat dat betreft zou je inderdaad beter uit de voeten kunnen met framemaat L. Op dit moment zit je zadelhoogt op 788 mm en dat is net binnen de grenzen van maat XL (minimaal 784 mm).

Al die tijd zat ik waarschijnlijk toch op een te groot frame (zoals op een van eerste pagina's in dit topic door een enkeling gezegd).

De fiets mag ik uiteraard niet meer ruilen, maar mag wel gebruik maken hun crash replacement regeling. Ook mak ik de kortere stuurpen testen. Nu zit ik midden in de verbouwing van mijn nieuwe huis, dus langere tochten heb ik nog niet kunnen doen, en zodoende niet goed kunnen testen.
Desalniettemin overweeg ik toch gebruik te maken van hun replacement regeling. Dan toch een L (met een langere stuurpen?).
Laatst gewijzigd door kalikula op 17 mar 2017 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
MarkVeenstra
Forum-lid HC
Berichten: 6210
Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
Locatie: Delft

Gebruikersavatar MarkVeenstra 17 mar 2017 11:36

Hoe werkt de crash replacement regeling precies?
Tegen een gunstige prijs kan je een ander frame (of hele fiets?) krijgen, je oude (gecrashte?) frame mag je houden?

Als dat zo is, dan hebben ze je wel een goed voorstel gedaan lijkt me... kan je de XL nog verkopen, vrijwel als nieuw. Betaal je de crash replacement, wat geduld, en wellicht nog wat werk voor omzetten van groep (als het alleen om een andere frame zal gaan). Maar dan verlies je er allicht niet te veel op en zit je wel weer beter op de fiets.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013

Rob71
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 16 feb 2017 11:06

Rob71 17 mar 2017 12:02

hoi,

Kun je die foto die je naar Canyon hebt gestuurd eens posten. Dan kunnen wij ook eens kijken.

Weet je je lenigheid en lichaam bepalen je framemaat, zadelhoogte, reach en drop. Maar dat garandeert niet wel of geen pijn in je rug en knieen.

Je zijdelingse uitslag van je knieen zijn mede bepalend voor pijn in je knieen. Je voet wordt gefixeerd op je pedaal. Als je dan trapt en je knie maakt een onnatuurlijke beweging, dan gaat je knie zeer doen. Dus het is belangrijk dat er wordt gekeken naar je knie beweging tijdens fietsen. Staan je voetplaten bijvoorbeeld wel goed? Daar wordt niet altijd naar gekeken tijdens sommige fietsmetingen.

Pijn in je onderrug kan ook te maken hebben dat je reach (afstand stuur en zadel) juist te kort is ipv te lang. Dan gaat je onderrug een onnodige kromming maken om de te korte afstand op te vangen wat pijn in je rug oplevert.

Het kan ook zijn dat je zadel niet horizontaal staat of dat je gewoon niet het goede zadel hebt. Er is veel verschil in zadels. Ook kun je problemen krijgen als je zadel met de punt naar beneden staat. Dat probeert je rug ook te compenseren.

Een verende zadelpen is ook niet goed. Die zijn per definitie instabiel. Ook die instabiliteit probeert je rug op te vangen, dus pijn.

Als je medische klachten hebt ook naast het fietsen, dan zou ik naar een fysiotherapeut gaan die gespecialiseerd is in fietsers. Die kunnen ook fietsmetingen doen jou perfect op JOUW fiets zetten.

Ben wel voorzichtig, want knie en rugklachten kunnen leiden tot definitieve klachten....
Heb je altijd klachten of alleen tijdens fietsen????

groeten,
Rob

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 17 mar 2017 12:39

MarkVeenstra schreef:Hoe werkt de crash replacement regeling precies?
Tegen een gunstige prijs kan je een ander frame (of hele fiets?) krijgen, je oude (gecrashte?) frame mag je houden?

Als dat zo is, dan hebben ze je wel een goed voorstel gedaan lijkt me... kan je de XL nog verkopen, vrijwel als nieuw. Betaal je de crash replacement, wat geduld, en wellicht nog wat werk voor omzetten van groep (als het alleen om een andere frame zal gaan). Maar dan verlies je er allicht niet te veel op en zit je wel weer beter op de fiets.
Crash Replacement is een eenmalige service waarbij ik de fiets moet ruilen, niet mag houden en kost 599 euro. Vind ik behoorlijk aan de prijs voor de vervanging van een fiets die nauwelijks gebruikt is.

kalikula
Forum-lid
Berichten: 36
Lid geworden op: 24 aug 2012 11:18

kalikula 17 mar 2017 13:12

Rob71 schreef:hoi,

Kun je die foto die je naar Canyon hebt gestuurd eens posten. Dan kunnen wij ook eens kijken.

Weet je je lenigheid en lichaam bepalen je framemaat, zadelhoogte, reach en drop. Maar dat garandeert niet wel of geen pijn in je rug en knieen.

Je zijdelingse uitslag van je knieen zijn mede bepalend voor pijn in je knieen. Je voet wordt gefixeerd op je pedaal. Als je dan trapt en je knie maakt een onnatuurlijke beweging, dan gaat je knie zeer doen. Dus het is belangrijk dat er wordt gekeken naar je knie beweging tijdens fietsen. Staan je voetplaten bijvoorbeeld wel goed? Daar wordt niet altijd naar gekeken tijdens sommige fietsmetingen.

Pijn in je onderrug kan ook te maken hebben dat je reach (afstand stuur en zadel) juist te kort is ipv te lang. Dan gaat je onderrug een onnodige kromming maken om de te korte afstand op te vangen wat pijn in je rug oplevert.

Het kan ook zijn dat je zadel niet horizontaal staat of dat je gewoon niet het goede zadel hebt. Er is veel verschil in zadels. Ook kun je problemen krijgen als je zadel met de punt naar beneden staat. Dat probeert je rug ook te compenseren.

Een verende zadelpen is ook niet goed. Die zijn per definitie instabiel. Ook die instabiliteit probeert je rug op te vangen, dus pijn.

Als je medische klachten hebt ook naast het fietsen, dan zou ik naar een fysiotherapeut gaan die gespecialiseerd is in fietsers. Die kunnen ook fietsmetingen doen jou perfect op JOUW fiets zetten.

Ben wel voorzichtig, want knie en rugklachten kunnen leiden tot definitieve klachten....
Heb je altijd klachten of alleen tijdens fietsen????

groeten,
Rob
Hoi Rob,

Laatste stand van zaken:

Afbeelding

Naar de voetplaatstand is door de bikefitter gekeken. In de oorspronkelijke stand van de plaatsjes op mijn schoenen had ik geen last, heb echter voor de bikefit (en eventjes daarna) dusdanig lopen experimenteren met de setback dat ik last van mijn knie kreeg. De bikefitter heeft de schoenplaatstand licht aangepast (aangepast op bal voet). Ik moet de nieuwe setbackstand (die ik vorige week heb aangepast op advies van de bikefitter) nog goed uittesten om een oordeel te kunnen vellen.

De reach hoop ik met de setback-optimalisatie opgelost te hebben. Heb echter nog te weinig kilometers gereden om dit te beoordelen.

Zadel staat waterpasrecht. Zadelpen is niet meer verend, heb geen Endurace meer.

Ik heb (gelukkig) geen medische klachten naast de fiets.

Uit de bikefit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wijzging na de bikefit: alle spacers weer onder het stuur gezet, zit wat hoger.

Bedankt voor het meedenken.

Plaats reactie