Canyon Endurace
Ik denk dat die berekening niet klopt. Ik kan alleen de geometrie de 58 van de Aerial en die heeft al een reach van 388mm bij een stack van 563. De geometrie komt trouwens exact overeen met die van de Agrree GTC en daar kan ik de tabel nog wel van vinden:
Goede kans dat dit in de andere maten ook overeenkomt.
Meet een aantal buizen van je fiets. vergelijk die met de maten in de tabel en vind uit welke maat je hebt en welke stack en reach daar bij horen.
Mocht ik het fout hebben en de meting toch kloppen dan past de Endurace nog minder goed dan de fiets die je nu hebt.
Goede kans dat dit in de andere maten ook overeenkomt.
Meet een aantal buizen van je fiets. vergelijk die met de maten in de tabel en vind uit welke maat je hebt en welke stack en reach daar bij horen.
Mocht ik het fout hebben en de meting toch kloppen dan past de Endurace nog minder goed dan de fiets die je nu hebt.
Campagnolo Ultra Dork
Maar als de eigen meting klopt adviseer je dus om een fiets te kopen die even lang is en 2,5cm lager? Dan houd je het inderdaad simpel maar de kans op een verkeerd frame is nogal groot.
Imho zijn er 2 opties:
-Je zorgt dat je de geometrie van de Cube exact weet en gaat eerst experimenteren met deze fiets met verschillende stuurpennen e.d. om zonder klachten te kunnen fietsen. Je schaft pas een Canyon aan als je exact weet wat je nodig hebt.
-Je zet Canyon uit je hoofd en gaat naar een goede fietsenmaker die jou de mogelijkheid biedt op verschillende maten/modellen proef te rijden.
Dan heb je nog de mindere opties:
-Je vult online calculators in van oa Canyon en CC en krijgt tegenstijdige adviezen.
-Je vraagt advies op een forum en daar zijn de adviezen even tegenstrijdig.
Die laatste twee zijn het gevolg van dat je precies tussen de maten in zit. De standaard oplossing voor dit probleem is de kleinere van de twee kiezen maar als je op zoek bent naar comfort kies je meestal de grotere.
Imho zijn er 2 opties:
-Je zorgt dat je de geometrie van de Cube exact weet en gaat eerst experimenteren met deze fiets met verschillende stuurpennen e.d. om zonder klachten te kunnen fietsen. Je schaft pas een Canyon aan als je exact weet wat je nodig hebt.
-Je zet Canyon uit je hoofd en gaat naar een goede fietsenmaker die jou de mogelijkheid biedt op verschillende maten/modellen proef te rijden.
Dan heb je nog de mindere opties:
-Je vult online calculators in van oa Canyon en CC en krijgt tegenstijdige adviezen.
-Je vraagt advies op een forum en daar zijn de adviezen even tegenstrijdig.
Die laatste twee zijn het gevolg van dat je precies tussen de maten in zit. De standaard oplossing voor dit probleem is de kleinere van de twee kiezen maar als je op zoek bent naar comfort kies je meestal de grotere.
Campagnolo Ultra Dork
@Ernie Ik ben het met je eens, ik moet eerst mijn cube goed begrijpen en op zoek naar een juiste fit (misschien maak ik daar ook wel een post over).
Ik heb de geometrie gevonden:
Kan iemand uit deze data de stack/reach berekenen? Ik weet het niet, want volgens deze definitie hieronder heb je het midden van de bovenkan van je balhoofdbuis nodig, en daar is niet alle data voor in het plaatje:
Meteen duidelijk waarom jullie mijn meetwaarden betwijfelen: ik heb gemeten tot en met de spacers (punt A hieronder), ipv de bovenkant balhoofdbuis (B):
(niet mijn fiets)
Nieuwe metingen volgens deze definitie geven mij
Stack: 59.8cm
Reach: 40.0cm
Maar! Verwarrend: Canyon meet stack/reach t.o.v. een hoger punt (lijkt het uit afbeelding): incl dat ding tussen stuurpen en balhoofdbuis en dan ter hoogte van de stuurpen (in midden).
Het blijft natuurlijk de vraag of de geometrie van de Cube uberhaupt voor mij geschikt is, maar ik ga eens een goede fit zoeken!
Ik heb de geometrie gevonden:
Kan iemand uit deze data de stack/reach berekenen? Ik weet het niet, want volgens deze definitie hieronder heb je het midden van de bovenkan van je balhoofdbuis nodig, en daar is niet alle data voor in het plaatje:
Meteen duidelijk waarom jullie mijn meetwaarden betwijfelen: ik heb gemeten tot en met de spacers (punt A hieronder), ipv de bovenkant balhoofdbuis (B):
(niet mijn fiets)
Nieuwe metingen volgens deze definitie geven mij
Stack: 59.8cm
Reach: 40.0cm
Maar! Verwarrend: Canyon meet stack/reach t.o.v. een hoger punt (lijkt het uit afbeelding): incl dat ding tussen stuurpen en balhoofdbuis en dan ter hoogte van de stuurpen (in midden).
Het blijft natuurlijk de vraag of de geometrie van de Cube uberhaupt voor mij geschikt is, maar ik ga eens een goede fit zoeken!
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
interessante kwestie! Ik zie dat bijv. bij de Ultimate CF SLX gewoon echt de bovenkant van de balhoofdbuis op het plaatje genomen wordt:Tardis schreef: Maar! Verwarrend: Canyon meet stack/reach t.o.v. een hoger punt (lijkt het uit afbeelding): incl dat ding tussen stuurpen en balhoofdbuis en dan ter hoogte van de stuurpen (in midden).
maar bij zowel de Endurace AL als CF dit niet het geval is:
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
update: zit er nog even over na te denken, maar lijkt me gewoon een foutje in de tekening: de stack zal sowieso nooit door de stuurpen heen gaan (de lijn snijdt niet precies de top van de spacer)
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
Maar er wordt dus wel bovenop het balhoofdstel gemeten, niet de balhoofdbuis. De balhoofdbuis is ook 12mm korter dan bij de Cube terwijl de stack 3mm meer is alhoewel de bb drop hier ook op van invloed is en Canyon die niet opgeeft. Ook de rech zal eerder richting de 380mm gaan als je bovenkant balhoofdbuis meet. Ik ben dit trouwens wel vaker tegengekomen in het verleden maar ik wist niet dat er nog steeds zo'n verschil in opvatting bestaat als het over stack en reach gaat.
@Endurace, De frames van Cube vielen tot vorig modeljaar erg klein. Dit is ongeveer een maat 60 en ongeveer vergelijkbaar met de XL van Canyon. Als je veel spacers nodig hebt is je frame te laag en niet te hoog dus in ieder geval één richting op juist te klein. Zeker met de nieuwe info over de stack van de Endurace zou je dan kunnen vaststellen dat deze helemaal te laag is in maat L. Misschien moet ts eerst eens gaan proberen met minder spacers te rijden om te kijken of dit problemen geeft. Het kan ook zijn dat het ook een oplossing is voor de te lange reach want als je rug iets vlakker komt kun je ook verder reiken. Je stuur komt natuurlijk wel hemelsbreed verder van het zadel af maar of dat dit een probleem is hangt af van de houding van de schouders en ellebogen tijdens het fietsen.
@Endurace, De frames van Cube vielen tot vorig modeljaar erg klein. Dit is ongeveer een maat 60 en ongeveer vergelijkbaar met de XL van Canyon. Als je veel spacers nodig hebt is je frame te laag en niet te hoog dus in ieder geval één richting op juist te klein. Zeker met de nieuwe info over de stack van de Endurace zou je dan kunnen vaststellen dat deze helemaal te laag is in maat L. Misschien moet ts eerst eens gaan proberen met minder spacers te rijden om te kijken of dit problemen geeft. Het kan ook zijn dat het ook een oplossing is voor de te lange reach want als je rug iets vlakker komt kun je ook verder reiken. Je stuur komt natuurlijk wel hemelsbreed verder van het zadel af maar of dat dit een probleem is hangt af van de houding van de schouders en ellebogen tijdens het fietsen.
Campagnolo Ultra Dork
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
dit is ook mijn volgende vraag, want ik vermoed niet dat dat klopt (ga ik nog ff checken)Ernie C. schreef:Maar er wordt dus wel bovenop het balhoofdstel gemeten, niet de balhoofdbuis.