Garmin Edge 1000
Ja, gpx. Gpx is universeel. Kan zowel een route als een track bevatten.
Je moet wel overstappen op Basecamp. Ik heb Mapsource lang niet gebruikt en net even gechecked. Ik kan in Mapsource niet de optie vinden om een track/spoor van een route te maken. In Basecamp is de optie wel aanwezig.
Mapsource wordt door Garmin trouwens niet meer onderhouden. Laatste versie is van 2010 en Basecamp is nu de software van Garmin.
Je moet wel overstappen op Basecamp. Ik heb Mapsource lang niet gebruikt en net even gechecked. Ik kan in Mapsource niet de optie vinden om een track/spoor van een route te maken. In Basecamp is de optie wel aanwezig.
Mapsource wordt door Garmin trouwens niet meer onderhouden. Laatste versie is van 2010 en Basecamp is nu de software van Garmin.
Prima. Je maakt dan een track. Toen ik nog Mapsource gebruikte, pakte ik WinGDB3 om te converteren naar track.
Strava exporteert standaard als track. Dus spoor met hoogte info. Bij GPSies kun je in allerlei formaten exporteren. Hier moet je dan GPX Track gebruiken.
Downloaden, plaatsen in New Files en GPS opstarten is inderdaad de goede manier.
Downloaden, plaatsen in New Files en GPS opstarten is inderdaad de goede manier.
Dank marcuse, dit is voor mij een zeer waardevolle toevoeging. Erg leerzaam.marcuse schreef:Hier spelen een aantal dingen door elkaar heen. Als eerste wil ik je adviseren om maar 2 kaarten aan te zetten op de GPS. En wel een gedetailleerde kaart en de Basemap. Dat is een veel minder gedetailleerde basiskaart die de GPS kan gebruiken bij uitzoomen. Dan hoeft die niet zoveel details te laten zien.
Verder speelt, denk ik, het verschil tussen track en route. Bij Online route makers klik je op de kaart de punten waar je heen wilt en website berekent de route. Wanneer je exporteert, bv vanuit Strava,wordt de route omgezet in een track. Dat is een kruimelspoor waarbij om de zoveel meter een punt wordt opgeslagen en deze de track hoogte informatie bevat. Die info haalt Strava uit de kaarten die ze gebruiken of speciale hoogte bestanden. In ieder geval, de track bevat hoogte informatie die de Garmin kan weergeven wanneer je de track gaat rijden, al dan niet met afslag begeleiding.
Mapsource/Basecamp werken niet helemaal hetzelfde. Wanneer je een route maakt door punten op de kaart aan te klikken, zal Mapsource een route berekenen tussen die punten en weergeven. Wanneer de kaart die je gebruikt hoogtedata bevat, zal Mapsource ook een hoogteprofiel weergeven. Maar wanneer je de route zo naar de Garmin exporteert, dan exporteer je een route en geen track. En de route bevat alleen de punten die je hebt aangeklikt op kaart. Niet de tussenliggende punten en geen hoogte informatie. Je Garmin zal wel een route gaan berekenen tussen de punten, maar kan dan niet de hoogteinfo uit de kaart halen om dat profiel aan te maken. Wil je een profiel, dan moet je in Mapsource de route omzetten naar track. Dan wordt wel de hoogte info meegestuurd en die kan de Garmin dan laten zien.
Ik exporteer altijd als track en dan laat mijn 800 netjes het profiel zien wanneer ik de track wil gaan volgen. Wanneer ik op de Edge een route laat berekenen, dan zie ik ook geen hoogteprofiel. De 800 kan dus niet de hoogtedata uit de kaart halen en daarmee een profiel weergeven. Iets wat Mapsource wel kan.
Dus, route aanmaken in een kaart met hoogtedata en deze naar de GPS exporteren als track. Nooit als route.
Dan teken ik een stukje zonder auto routing. Of ik zet de routing op "automobiel", dat werkt vaak beter dan fiets.
Net de edge 810 gekocht en gister getest. Mooi ding maar vind het navigeren op zo'n klein scherm toch tegenvallen en denk mss nog terug tegaan en een edge 1000 te nemen.
Het heeft een groter scherm dus ga ervan uit dat je meer erop kan zien. Baterij zal iets sneller op gaan maar een rit van 5-7 uur moet toch lukken? Verder nog voordelen/nadelen die ik niet zo snel zie?
Het heeft een groter scherm dus ga ervan uit dat je meer erop kan zien. Baterij zal iets sneller op gaan maar een rit van 5-7 uur moet toch lukken? Verder nog voordelen/nadelen die ik niet zo snel zie?
Batterij kan zeker 10 uur meegaan, als je niet teveel tierlantijntjes aanzet (wifi, schermverlichting).venucci schreef:Net de edge 810 gekocht en gister getest. Mooi ding maar vind het navigeren op zo'n klein scherm toch tegenvallen en denk mss nog terug tegaan en een edge 1000 te nemen.
Om een voorbeeld te geven: gisteren een rit van 3 uur gereden. Schermverlichting uit, alleen cadans, snelheid en hartslag sensor aan. Bluetooth aan. Bij thuiskomst had ik nog 76% batterij over.
Ik heb een uitdaging met de batterij van mijn GArmin1000. Ik gebruik hartslagmeter en snelheidssensor. batterijduur bij navigeren max 4-5 uur....
Dus heb ik voor mijn fietsvakantie een externe batterij nodig nu blijkt de ene wel te werken en een andere weer niet. Deze doet het bijvoorbeeld NIET:
http://www.hartslagmetercenter.nl/produ ... 0-mah.html
Weet iemand waar een powerbank aan moet voldoen om te werken...
Dus heb ik voor mijn fietsvakantie een externe batterij nodig nu blijkt de ene wel te werken en een andere weer niet. Deze doet het bijvoorbeeld NIET:
http://www.hartslagmetercenter.nl/produ ... 0-mah.html
Weet iemand waar een powerbank aan moet voldoen om te werken...