Trek Madone 5.1 Schade
Ik heb vorig jaar een Trek Madone 5.1 aangeschaft. Heerlijke fiets. Drie weken geleden kwam ik erachter dat er een scheurtje zat in de carbon zadel pen (aan het frame vast). Dit ondanks het feit ik altijd keurig mijn fiets onderhoud en alles met een torque sleutel vast zet. Naar de dealer en lang wachten op een antwoord van Trek. Die zegt eigen schuld duidelijk overtourqed. Terwijl het meer lijkt dat door de hoge zit (ik heb lange benen) de zadelpen meer naar achteren geknakt is. Er zit een deukje aan de achterkant van het frame. Verder geef ik toe dat mijn gewicht niet echt licht is (98kg) maar Trek geeft geen limiet aan bij de koop van een frame!
Heeft iemand dit eerder meegemaakt met een 1 jaar oud frame? Is dit normaal? Dit lijkt een geval van mijn woord tegen dat van Trek, maar weet nog niet hoe ik dit moet gaan aanvechten?
Iedereen geeft aan dat Trek zo’n geweldige service en garantie heeft, maar daar merk ik nog niet veel van. Was altijd groot fan van Trek en wilde zelfs dit jaar de Madone gaan beklimmen. Maar de liefde voor het merk gaat snel weg;-(
Heeft iemand dit eerder meegemaakt met een 1 jaar oud frame? Is dit normaal? Dit lijkt een geval van mijn woord tegen dat van Trek, maar weet nog niet hoe ik dit moet gaan aanvechten?
Iedereen geeft aan dat Trek zo’n geweldige service en garantie heeft, maar daar merk ik nog niet veel van. Was altijd groot fan van Trek en wilde zelfs dit jaar de Madone gaan beklimmen. Maar de liefde voor het merk gaat snel weg;-(
sorcees schreef:Dit is een gevecht dat je fietsenhandelaar voot jou moet aangaan.
Feitelijk niet. PGeurtsen heeft de fiets bij de FM gekocht, dus de FM moet het oplossen. De consument heeft met de fabrikant niks te maken.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
-
- Forum-lid
- Berichten: 74
- Lid geworden op: 21 feb 2010 21:04
+1 Scepticus!
Alleen jammer dat de tussenhandel daar vaak heeeeel anders over denkt!
vaak wijzen ze van hun kastje naar de fabrikanten-muur die dan vervolgens...
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Alleen jammer dat de tussenhandel daar vaak heeeeel anders over denkt!
vaak wijzen ze van hun kastje naar de fabrikanten-muur die dan vervolgens...
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
laat mij maar fietsen!
-
- Forum-lid
- Berichten: 470
- Lid geworden op: 12 apr 2010 21:17
- Locatie: Noord-West Veluwe
Ik weeg zelf 92KG en hoop dat ik geen problemen krijg met zulke gevallen ivm mijn Carbon Cannondale fiets.
Maar ik begrijp dat dit een vervelende heen en weer getrek word.
Maar ik begrijp dat dit een vervelende heen en weer getrek word.
Cannondale Six (costum rebuild) SRAM RED + Kuiper FCC50 & SRAM S27AL
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
Cannondale Flash 29'er SRAM X.9/ X.0
wilcoelskamp schreef:Ik weeg zelf 92KG en hoop dat ik geen problemen krijg met zulke gevallen ivm mijn Carbon Cannondale fiets.
Maar ik begrijp dat dit een vervelende heen en weer getrek word.
Lullige woordspeling.....
Maar zonder dollen, ik hoop dat er een oplossing voor je komt. Alleen al gezien het feit dat ik ook een Trek fiets heb en het toch wel prettig is als je weet dat de garantie goed geregeld is. Succes.
Focus Mares CX 1 2014
Cube ams super hpc race 2012
Cube ams super hpc race 2012
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Niet normaal maar TS heeft de limiet overschreden van wat de fiets kan hebben. 100 kg op een te ver uitgetrokken zadelpen levert een enorme hefboomwerking op (zeker als je blijft zitten bij drempels/kuilen.
Imho. deels een stukje gezond verstand maar de dealer had ook even mogen waarschuwen. En ja ik heb zoiets eerder gezien (maar meestal bij alu frames) en nee ook toen was het uiteindelijk geen garantie (wel een keer coulance)
Imho. deels een stukje gezond verstand maar de dealer had ook even mogen waarschuwen. En ja ik heb zoiets eerder gezien (maar meestal bij alu frames) en nee ook toen was het uiteindelijk geen garantie (wel een keer coulance)
Sharkman 1 schreef:Niet normaal maar TS heeft de limiet overschreden van wat de fiets kan hebben. 100 kg op een te ver uitgetrokken zadelpen levert een enorme hefboomwerking op (zeker als je blijft zitten bij drempels/kuilen.
Imho. deels een stukje gezond verstand maar de dealer had ook even mogen waarschuwen. En ja ik heb zoiets eerder gezien (maar meestal bij alu frames) en nee ook toen was het uiteindelijk geen garantie (wel een keer coulance)
Waarom wordt daarvoor dan niet gewaarschuwd vanuit Trek of vanuit de FM?
Sensa Trentino SL '19 | Bianchi Pro Race Team '03
Diederikje schreef:+1 Scepticus!
Alleen jammer dat de tussenhandel daar vaak heeeeel anders over denkt!
vaak wijzen ze van hun kastje naar de fabrikanten-muur die dan vervolgens...
Heb je een rechtsbijstandverzekering?
Dat is jammer voor de tussenhandel, want de wet is duidelijk. De persoon waar je van koopt (de FM dus) is verantwoordelijk. Dat is ook logisch, want jij was er niet bij toen de FM de fiets kocht bij de fabrikant en hebt daar verder niets mee te maken.
Dit klinkt als schade bij normaal gebruik binnen een normale garantieperiode, wat in principe door de FM moet worden opgelost. Het grote issue is echter dat PGeurtsen zelf onderhoud doet aan zijn fiets. Hij moet dus aannemelijk maken dat de schade niet komt door te hard vastzetten van de zadelpen. Wat hij dus nodig hebt is een schade expert die hopelijk kan vaststellen dat de schade daar niet door komt. Misschien is zo'n expert te vinden bij een carbon reparatie bedrijf. Die zien een hoop verschillende schades en weten in principe welke oorzaken welke schade veroorzaken.
Sharkman 1 schreef:Niet normaal maar TS heeft de limiet overschreden van wat de fiets kan hebben. 100 kg op een te ver uitgetrokken zadelpen levert een enorme hefboomwerking op (zeker als je blijft zitten bij drempels/kuilen.
Imho. deels een stukje gezond verstand maar de dealer had ook even mogen waarschuwen. En ja ik heb zoiets eerder gezien (maar meestal bij alu frames) en nee ook toen was het uiteindelijk geen garantie (wel een keer coulance)
Hoe kan dat dan bij een Madone 5.1 de zadelpen hoort bij het frame en zou naar mijn idee dan ook nooit te lang mogen zijn. Verder moet je eens fiets toch kunnen gebruien om te fietsen. Ook moet een fabrikant het maar aangeven als er limieten zitten aan het gewicht van de berijder. Verder is de FM gewoon de partijd waarmee TS zaken heeft gedaan als die hem nergens op gewezen zou dit gewoon garantie moeten zijn en niets anders.
Passie voor het fietsen en de fietsen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 55
- Lid geworden op: 14 jan 2005 15:30
+1
Als er bij de zadelpen de maximumaanduiding niet is overschreden en Trek geeft geen gewichtslimiet aan bij deze fiets dan mag je toch verwachten dat het heel blijft?
Als er bij de zadelpen de maximumaanduiding niet is overschreden en Trek geeft geen gewichtslimiet aan bij deze fiets dan mag je toch verwachten dat het heel blijft?
Even een update:
Trek heeft dus nog steeds staan dat het hier eigen schuld is, wel hebben ze aangegeven een gepaste oplossing te verzorgen samen met de dealer. Helaas was ik vandaag bij de dealer en die had nog niets gehoord. Dus wederom afwachten. Lastig is dat dit nu al meer dan drie weken duurt. Ik heb wel een andere fiets geleend van een vriend maar blijft toch niet je eigen fiets.
Begin me nu ook af te vragen hoeveel kracht (NM) je op een carbon zadelpen moet zetten wil je die stuk krijgen? Als er 5 tot 7 NM staat wat zou dan de eigenlijke bovengrens zijn? Ik neem aan dat de zaak niet bij 7.1NM kraakt. Dus lijkt mij dat het vastdraaien minder druk geeft dan mijn gewicht over de hefboomwerking. Nogmaals de dealer geeft aan dat de constructie mogelijk was, dus dat de lengte geen probleem zou moeten zijn. Dit zou ik echter wel ook van Trek willen horen. Ik twijfel of ik de fiets professioneel moet laten controleren om achter de ware oorzaak te komen. Ook omdat Trek nu blijft zeggen dat het mijn eigen schuld is, terwijl ik me van geen fout bewust ben.
Trek heeft dus nog steeds staan dat het hier eigen schuld is, wel hebben ze aangegeven een gepaste oplossing te verzorgen samen met de dealer. Helaas was ik vandaag bij de dealer en die had nog niets gehoord. Dus wederom afwachten. Lastig is dat dit nu al meer dan drie weken duurt. Ik heb wel een andere fiets geleend van een vriend maar blijft toch niet je eigen fiets.
Begin me nu ook af te vragen hoeveel kracht (NM) je op een carbon zadelpen moet zetten wil je die stuk krijgen? Als er 5 tot 7 NM staat wat zou dan de eigenlijke bovengrens zijn? Ik neem aan dat de zaak niet bij 7.1NM kraakt. Dus lijkt mij dat het vastdraaien minder druk geeft dan mijn gewicht over de hefboomwerking. Nogmaals de dealer geeft aan dat de constructie mogelijk was, dus dat de lengte geen probleem zou moeten zijn. Dit zou ik echter wel ook van Trek willen horen. Ik twijfel of ik de fiets professioneel moet laten controleren om achter de ware oorzaak te komen. Ook omdat Trek nu blijft zeggen dat het mijn eigen schuld is, terwijl ik me van geen fout bewust ben.