Ivm de aanschaf van Q rings, toch even polsen voor advies.
Momenteel rij ik met ronde bladen:
- voor 48/36 FSA Gossamer (Ultegra derr)
- achter 12-25
Gem. circa 90rpm en 30kmh op voornamelijk vlak midden-NL en polder. De 48 bevalt super, voor de 36 zou ik soms een 38 willen hebben. Geen idee of 48-38 lekker schakeld maar 48-36 schakeld subliem met de Ultegra derr.
Welke maat Q rings kan ik nu het beste kiezen? Is het niet zo dat je met de Q rings en/of QXL een maat groter dient te kiezen?
Ik denk zelf aan de q 48 aero (volgens verkrijgbaar) en q 38 plus een qxl 34 (voor wanneer ik een bergverzet icm 11-28 of 11-32 nodig heb).
Schakeld 48-38 en 48-34 goed?
Graag advies, intussen spit ik ook door het woldwideweb
Overstap naar Rotor Q rings - advies gevraagd
Dit is vast niet wat je wilt horen maargoed, ik zou gewoon lekker op ronde bladen blijven rijden.
Maar als je ovaal wilt gaan, dan is het volgens mij juist niet zo dat je een groter kettingblad hoeft te kiezen, eerder dat bij dezelfde vertanding het verzet op de maximale ovaliteit "zwaarder" zou zijn.
Maar als je ovaal wilt gaan, dan is het volgens mij juist niet zo dat je een groter kettingblad hoeft te kiezen, eerder dat bij dezelfde vertanding het verzet op de maximale ovaliteit "zwaarder" zou zijn.
-
- Forum-lid
- Berichten: 245
- Lid geworden op: 26 aug 2012 10:01
Ik heb minder last van mijn knie door Q-rings, verder merk ik weinig verschil met ronde bladen.
Mijn ervaring (52-36) is dat als je 50 rond hebt, dat je dan 52 Q-rings moet hebben.
Dus Q-rings groter blad dan rond blad.
36 heb je (vind ik) niets aan, behalve in de bergen. Op het vlakke is het voor mij onbruikbaar.
Hoe het zit met het gebruik van andere combinaties (anders dan aangeraden) weet ik niet en kan ik ook niets over vinden. Ik zou wel een groter binnenblad willen voor het vlakke werk.
Mijn ervaring (52-36) is dat als je 50 rond hebt, dat je dan 52 Q-rings moet hebben.
Dus Q-rings groter blad dan rond blad.
36 heb je (vind ik) niets aan, behalve in de bergen. Op het vlakke is het voor mij onbruikbaar.
Hoe het zit met het gebruik van andere combinaties (anders dan aangeraden) weet ik niet en kan ik ook niets over vinden. Ik zou wel een groter binnenblad willen voor het vlakke werk.
Ik ben in stappen uitgekomen op 52/38 QXL.
Van 52/36 ronde bladen naar een 52/38 Q-rings gegaan en dat beviel prima. Geen wereld van verschil maar, voor mij, net wat soepeler. Wilde ook eens de QXL variant uitproberen. Tussen Q-rings en QXL merk ik alleen op de 52 een wat groter verschil.
Voor mij wat de keuze voor ovaal uit nieuwsgierigheid en het bevalt goed. Maar ik kan nu niet zeggen dat ik nooit meer zonder ovale bladen kan...
Afstellen gaat prima. Met de QXL heb ik alleen maar gedoe gehad, dat luistert heeel nauw.
Als je nu een 48/36 rijdt, zou ik kiezen voor een 50/36 of 38.
Van 52/36 ronde bladen naar een 52/38 Q-rings gegaan en dat beviel prima. Geen wereld van verschil maar, voor mij, net wat soepeler. Wilde ook eens de QXL variant uitproberen. Tussen Q-rings en QXL merk ik alleen op de 52 een wat groter verschil.
Voor mij wat de keuze voor ovaal uit nieuwsgierigheid en het bevalt goed. Maar ik kan nu niet zeggen dat ik nooit meer zonder ovale bladen kan...
Afstellen gaat prima. Met de QXL heb ik alleen maar gedoe gehad, dat luistert heeel nauw.
Als je nu een 48/36 rijdt, zou ik kiezen voor een 50/36 of 38.
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander
Top thx guys! Voor mij is het ook puur nieuwsgierigheid en ik heb nu eenmaal gekozen voor Rotor dus wil ik dat ook graag ervaren. Daarnaast vind ik het ook mooi .
De 50/38 zit ook in mijn hoofd dus is denk ik de optie waar ik voor zou kiezen. De 38 gebruik ik dan langer dan wanneer ik nu de 36 heb (daar miste ik die 2 tanden toch ook wel een beetje). Daarnaast wil ik ook een 34 erbij hebben. Omdat het blad kleiner is, lijkt het mij beter om het kleine blad dan als QXL te bestellen ... of gaan de Q en QXL niet samen?
Enig idee of 50/38 50/36 en 50/34 nog net zo mooi schakeld als wat ik nu heb met 48/36 (origineel was dit 52/36 wat ook erg mooi schakelde ... alleen 52 was net wat te groot)?
De 50/38 zit ook in mijn hoofd dus is denk ik de optie waar ik voor zou kiezen. De 38 gebruik ik dan langer dan wanneer ik nu de 36 heb (daar miste ik die 2 tanden toch ook wel een beetje). Daarnaast wil ik ook een 34 erbij hebben. Omdat het blad kleiner is, lijkt het mij beter om het kleine blad dan als QXL te bestellen ... of gaan de Q en QXL niet samen?
Enig idee of 50/38 50/36 en 50/34 nog net zo mooi schakeld als wat ik nu heb met 48/36 (origineel was dit 52/36 wat ook erg mooi schakelde ... alleen 52 was net wat te groot)?
Ik heb een setje Q rings 50/34, en dat bevalt me prima. Overigens fiets ik de andere helft van de tijd 'gewoon' op een triple met ronde bladen, en dat gaat eigenlijk net zo goed
Met de Q rings fiets ik nu veel meer op het vlakke, vrijwel altijd met de 50 voor, terwijl ik de triple meer in een heuvelachtige omgeving gebruik. De fiets met Q rings gaat straks dan weer wel mee het hooggebergte in, en dan vind ik een 34 altijd wel zo prettig. Voor beide fietsen heb ik een vergelijkbare - zelfgekozen - trapfrequentie (mediaan +- 90 voor het gemiddelde ritje, voor tijdritjes gaat dat overigens richting de +- 95-100). Ik zelf merk dus geen verschil in trapfrequentie tussen de Q rings en gewone ronde bladen, ook voor ik de Q rings had geplaatst zat ik zo rond de 90 voor de niet super-intensieve ritjes. Ik zou dus gewoon voor hetzelfde aantal tandjes gaan als wat je nu prettig vindt.
Het schakelen gaat wel iets minder met de Q rings, en het afstellen is ook wat kritischer. Voor de zekerheid heb ik onlangs maar een chain catcher geplaatst, het is me al eens gebeurd dat de ketting eraf vloog (maar dat is me voorheen ook wel gebeurd..). Let er wel op dat de chain catcher lang genoeg is (die van rotor zelf is prima).
De reden van de Q rings voor mij was omdat ik het eens wilde proberen. Veel verschil maakt het niet, als het al iets doet is het effect volgens mij klein. De eerste 2 ritjes was het even wennen, en had ik zowaar wat spierpijn op plaatsen waar ik dat normaal niet had, maar nu switch ik zonder problemen van de ene naar de andere fiets, en merk ik er maar weinig van.
Met de Q rings fiets ik nu veel meer op het vlakke, vrijwel altijd met de 50 voor, terwijl ik de triple meer in een heuvelachtige omgeving gebruik. De fiets met Q rings gaat straks dan weer wel mee het hooggebergte in, en dan vind ik een 34 altijd wel zo prettig. Voor beide fietsen heb ik een vergelijkbare - zelfgekozen - trapfrequentie (mediaan +- 90 voor het gemiddelde ritje, voor tijdritjes gaat dat overigens richting de +- 95-100). Ik zelf merk dus geen verschil in trapfrequentie tussen de Q rings en gewone ronde bladen, ook voor ik de Q rings had geplaatst zat ik zo rond de 90 voor de niet super-intensieve ritjes. Ik zou dus gewoon voor hetzelfde aantal tandjes gaan als wat je nu prettig vindt.
Het schakelen gaat wel iets minder met de Q rings, en het afstellen is ook wat kritischer. Voor de zekerheid heb ik onlangs maar een chain catcher geplaatst, het is me al eens gebeurd dat de ketting eraf vloog (maar dat is me voorheen ook wel gebeurd..). Let er wel op dat de chain catcher lang genoeg is (die van rotor zelf is prima).
De reden van de Q rings voor mij was omdat ik het eens wilde proberen. Veel verschil maakt het niet, als het al iets doet is het effect volgens mij klein. De eerste 2 ritjes was het even wennen, en had ik zowaar wat spierpijn op plaatsen waar ik dat normaal niet had, maar nu switch ik zonder problemen van de ene naar de andere fiets, en merk ik er maar weinig van.
+1 ik ben ook weer terug naar rondth0m schreef:Dit is vast niet wat je wilt horen maargoed, ik zou gewoon lekker op ronde bladen blijven rijden.
Maar als je ovaal wilt gaan, dan is het volgens mij juist niet zo dat je een groter kettingblad hoeft te kiezen, eerder dat bij dezelfde vertanding het verzet op de maximale ovaliteit "zwaarder" zou zijn.
Zaterdagmiddag de 50 - 38 gemonteerd en ik ben tevreden . Merk niet direct dat ik met ovale bladen fiets maar dat is volgens mij ook de bedoeling ( ... het zou niet goed zijn als je nu met horten en stoten vooruit komt). Of ik het effect uiteindelijk ga merken, geen idee, maar ik geloof zeker wel in het concept! Daarnaast vind ik het aero buitenblad gewoon lekker vet smoelen