Hallo,
Als ik de crank in tegengestelde richting beweegt dan "hobbelt" mijn ketting omdat de zijplaten van de ketting tegen de tandjes van mijn cassette lopen. Dit gebeurt alleen op de twee kleinste tandkransjes. Hoe meer ik naar het midden kom hoe beter het wordt. Volgens mijn FM is dit met de B-tension screw op te lossen.
De afstelling van de b-tension screw van mijn Shimano Ultegra DI2 achterderailleur bezorgt mij echter grijze haren. Als ik de Shimano handleiding volg dan snap ik wat de bedoeling is. De handleiding geeft aan om achter op te schakelen naar de grootste krans en het bovenste derailleurwieltje zo dicht mogelijk tegen het grootste tandkransje van de cassette te stellen.
Maar als ik opschakel naar het grootste tandwiel achter dan zit er wel een vinger tussen het bovenste derailleurwieltje en de grootste tandkrans. Als ik stel met de B-tension schroef kom ik bij lange na niet in de buurt van de tandkrans. Als ik de derailleur "een handje help" en ik druk hem naar de grote tandkrans toe dan kan ik ook stellen wat ik wil maar dan blijft het bovenste tandwiel van de derailleur tegen de grootste tandkrans lopen ....... het andere uiterste dus.
Wat is nu de juiste manier?
B-tension screw Shimano RD 6870
Mbt de tension screw: Gewoon stellen dat deze net niet raakt. Is lastig, een MTB achter derailleur reageert direct als je aan het schroefje draait, bij een road versie zie je het bijna niet. Wat helpt: B tension screw stukje draaien, dan even op en af schakelen en je krijgt een stuk beter beeld.
Je probleem klinkt overigens veel meer al een erg scheve ketting? Wel vaker gezien bij fietsen, voor klein, achter ook zo goed als klein. Dan is achteruit trappen geen groot succes meer!
Je probleem klinkt overigens veel meer al een erg scheve ketting? Wel vaker gezien bij fietsen, voor klein, achter ook zo goed als klein. Dan is achteruit trappen geen groot succes meer!
Het is een nieuwe ketting, net als de cassette.... schakelen doet ie overigens prima.......dt_swiss schreef:Mbt de tension screw: Gewoon stellen dat deze net niet raakt. Is lastig, een MTB achter derailleur reageert direct als je aan het schroefje draait, bij een road versie zie je het bijna niet. Wat helpt: B tension screw stukje draaien, dan even op en af schakelen en je krijgt een stuk beter beeld.
Heb het even geprobeerd op jouw manier, maar helaas geen resultaat. Het moet m.i. toch niet zo moeilijk zijn om dit deel van de derailleur af te stellen? Of sla ik de plank nu mis?dt_swiss schreef:Mbt de tension screw: Gewoon stellen dat deze net niet raakt. Is lastig, een MTB achter derailleur reageert direct als je aan het schroefje draait, bij een road versie zie je het bijna niet. Wat helpt: B tension screw stukje draaien, dan even op en af schakelen en je krijgt een stuk beter beeld.
Als ik t door FM laat oplossen dan hoef ik hier de vraag niet te stellen .....dt_swiss schreef:Zelfs als de afstand iets groter is en het prima schakelt, is het geen enkel probleem. Als je dan het probleem met het ratelen houdt, laat je het toch oplossen door de FM die het dnekt te weten?
Het klinkt mij als een apart probleem: Alleen bij achteruit trappen heb je er last van, dat hebben veel meer fietsen. Kan overigens ook te maken hebben met een beetje weerstand in de body.
No offence: Je komt er zelf niet uit, de FM biedt een oplossingsrichting aan die volgens mij echt helemaal nergens op slaat en met normaal fietsen heb je nergens last van toch? Alleen met achteruittrappen? Dan zou ik het lekker zo laten!!
No offence: Je komt er zelf niet uit, de FM biedt een oplossingsrichting aan die volgens mij echt helemaal nergens op slaat en met normaal fietsen heb je nergens last van toch? Alleen met achteruittrappen? Dan zou ik het lekker zo laten!!