Volgende stap met fiets
Goede dag,
ik wil een nieuwe fiets kopen. Ik rijd momenteel op een krijgertje die wat te groot is (56cm) en waar een aantal zaken niet helemaal lekker mee lopen (oa het schakelen).
Nu ben ik wat aan het rondneuzen op het forum en heb al wel het een opgedaan. Ik heb de sizing gedaan met de calculator en het volgende komt eruit:
The Eddy Fit (cm)
Seat Tube Range c–c: 50.4 - 50.9 cm
Seat Tube Range c–t: 51.9 - 52.4 cm
Top Tube Length: 51.5 - 51.9 cm
Stem Length: 9.1 - 9.7 cm
BB–Saddle Position: 64.1 - 66.1 cm
Saddle Handlebar: 49.8 - 50.4 cm
Saddle Setback: 5.9 - 6.3 cm
Ik ben zelf 1,66m
Ik heb een Cube agree GTC SL gezien uit 2015 maar dit was een 53cm. Zou dit kunnen of moet ik echt een 50 hebben?
Ik heb zelf naar wat frame maten gekeken van verschillende meren maar kan nergens een "fit" vinden. Dus of ik kijk naar verkeerde maten of ik heb de calculator verkeerd ingevuld of ik heb gewoon rare lichaam maten en ik moet maar een step kopen .
ik wil een nieuwe fiets kopen. Ik rijd momenteel op een krijgertje die wat te groot is (56cm) en waar een aantal zaken niet helemaal lekker mee lopen (oa het schakelen).
Nu ben ik wat aan het rondneuzen op het forum en heb al wel het een opgedaan. Ik heb de sizing gedaan met de calculator en het volgende komt eruit:
The Eddy Fit (cm)
Seat Tube Range c–c: 50.4 - 50.9 cm
Seat Tube Range c–t: 51.9 - 52.4 cm
Stem Length: 9.1 - 9.7 cm
BB–Saddle Position: 64.1 - 66.1 cm
Saddle Handlebar: 49.8 - 50.4 cm
Saddle Setback: 5.9 - 6.3 cm
Ik ben zelf 1,66m
Ik heb een Cube agree GTC SL gezien uit 2015 maar dit was een 53cm. Zou dit kunnen of moet ik echt een 50 hebben?
Ik heb zelf naar wat frame maten gekeken van verschillende meren maar kan nergens een "fit" vinden. Dus of ik kijk naar verkeerde maten of ik heb de calculator verkeerd ingevuld of ik heb gewoon rare lichaam maten en ik moet maar een step kopen .
Dan zou ik bij Cube net aan een mt 50 hebben:
http://www.cube.eu/uk/products/road-rac ... anty-2016/
Maar het frame hoogte wijkt dan zo ontzettend af waardoor ik meer richting een 53 keek. De 50 heeft een Top tube length van 522 en een 53 van 538,5. Maakt dit zoveel verschil? Is dit ook niet te compenseren met een korte balhoofd of ga ik dan de geometrie (of zo) om de zeep helpen?
Maar het frame hoogte wijkt dan zo ontzettend af waardoor ik meer richting een 53 keek. De 50 heeft een Top tube length van 522 en een 53 van 538,5. Maakt dit zoveel verschil? Is dit ook niet te compenseren met een korte balhoofd of ga ik dan de geometrie (of zo) om de zeep helpen?
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
Je bedoelt waarschijnlijk stuurpen .., en niet balhoofd. Het balhoofd is onderdeel van je frame, het verticale stukje aan de voorkant zeg maar. Dat is niet aan te passen.
Je kan stuurpen wel aanpassen. Maar ALS je Eddy fit klopt, dan zoek je een toptube lengte van 51.5-51.9cm... Met 5383.5mm is 53.8cm, zit je daar zo'n 2cm boven. Dan moet je stuurpen een cm of 2 korter worden. Ik vermoed dat die stuurpen al niet overdreven lang is bij de kleine maten (9 of 10cm?).. Daarvanuit nog korter gaan zitten maar je je fiets veel zenuwachtiger van qua stuur gedrag.
Ik zou bij dit soort twijfels toch eens zo'n fiets in die maat in het echt bekijken en proberen. Gewoon bij een fietsenboer. Kijken hoe deze cube in 53 zit. en liefst ook een maat 50 - maar die zal niet elke fietsenboer op voorraad hebben ben ik bang.
Je kan stuurpen wel aanpassen. Maar ALS je Eddy fit klopt, dan zoek je een toptube lengte van 51.5-51.9cm... Met 5383.5mm is 53.8cm, zit je daar zo'n 2cm boven. Dan moet je stuurpen een cm of 2 korter worden. Ik vermoed dat die stuurpen al niet overdreven lang is bij de kleine maten (9 of 10cm?).. Daarvanuit nog korter gaan zitten maar je je fiets veel zenuwachtiger van qua stuur gedrag.
Ik zou bij dit soort twijfels toch eens zo'n fiets in die maat in het echt bekijken en proberen. Gewoon bij een fietsenboer. Kijken hoe deze cube in 53 zit. en liefst ook een maat 50 - maar die zal niet elke fietsenboer op voorraad hebben ben ik bang.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Je moet gewoon af van het idee nominale framemaat, het gaat om de lengte en eventueel nog de hoogte van de balhoofdbuis die bepalen of een fiets past.dot schreef:Dan zou ik bij Cube net aan een mt 50 hebben:
Een zadelpen kan 50 mm uitsteken of 300 mm, boeit verder niet.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Hi Gene:
The Competitive Fit (cm)
Seat Tube Range c–c: 49.2 - 49.7 cm
Seat Tube Range c–t: 50.7 - 51.2 cm
Stem Length: 10.2 - 10.8 cm
BB–Saddle Position: 64.9 - 66.9 cm
Saddle Handlebar: 49 - 49.6 cm
Saddle Setback: 4.7 - 5.1 cm
nog kleiner dus. Maar ik wil niet helemaal voorover zitten.
The Competitive Fit (cm)
Seat Tube Range c–c: 49.2 - 49.7 cm
Seat Tube Range c–t: 50.7 - 51.2 cm
Stem Length: 10.2 - 10.8 cm
BB–Saddle Position: 64.9 - 66.9 cm
Saddle Handlebar: 49 - 49.6 cm
Saddle Setback: 4.7 - 5.1 cm
nog kleiner dus. Maar ik wil niet helemaal voorover zitten.
Is helemaal niet kleiner. Eddy-fit = opoe-fit
Lees nog eens de wijze woorden van Keezx.
In de eerste plaats kijk je naar de lengte boven- en balhoofdbuis. Deze 2 bepalen je zit.
Afhankelijk van de zitbuislengte steekt je zadelpen meer of minder uit het frame, is vooral van esthetisch belang.
Je zadelhoogte lijkt me wat weinig. Heb je bij de meting het boek of waterpas stevig in je kruis gedrukt?
Lees nog eens de wijze woorden van Keezx.
In de eerste plaats kijk je naar de lengte boven- en balhoofdbuis. Deze 2 bepalen je zit.
Afhankelijk van de zitbuislengte steekt je zadelpen meer of minder uit het frame, is vooral van esthetisch belang.
Je zadelhoogte lijkt me wat weinig. Heb je bij de meting het boek of waterpas stevig in je kruis gedrukt?
Die bovenbuis die extreem kort uitkomt is een bekend euvel bij de calculator van CC. Het hoeft dus niet zo te zijn dat je echt zo'n korte fiets nodig hebt. Als het wel zo is kun je naar de Giant Liv modellen kijken, die zijn echt kort in de kleinste maten. Bij veel andere merken wordt met het korter worden van de bovenbuis de zitbuishoek dermate steil dat de reach gelijk blijft. Je hoeft dan alleen maar naar de gewenste balhoofdbuislengte te kijken vanwege stuurhoogte en naar de standover hoogte.
Campagnolo Ultra Dork
Balhoofd is de lengte van buis waar de stuurpin door zit toch? Deze staat niet benoemt in de calculator wat ik zo snel kan zien.
Ik heb inderdaad een waterpas gebruikt en die redelijk in mn kruis gedrukt.
Misschien nog ter aanvulling de maten die ik heb gemeten, dan zijn we helemaal compleet
Your Measurements
Inseam: 76
Trunk: 62
Forearm: 31,5
Arm: 61
Thigh: 58
Lower Leg: 48,5
Sternal Notch: 134,5
Total Body Height: 165,5
Ik heb inderdaad een waterpas gebruikt en die redelijk in mn kruis gedrukt.
Misschien nog ter aanvulling de maten die ik heb gemeten, dan zijn we helemaal compleet
Your Measurements
Inseam: 76
Trunk: 62
Forearm: 31,5
Arm: 61
Thigh: 58
Lower Leg: 48,5
Sternal Notch: 134,5
Total Body Height: 165,5