Noord / midden italie
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Het is wel veel leuker om in de Italiaanse binnenlanden met een kaartje onderweg de route uit te stippelen. Geeft altijd zo'n speciaal gevoel vind ik.
Maak joe woar
NOT. Fiets GPS werkt volledig anders dan Auto navigatie met TomTom.Ernie C. schreef:
Het werkt toch gewoon hetzelfde als in de auto, waarom zou je daar ervaring mee op moeten doen? In de auto heb ik trouwens geen gps maar op de fiets in het buitenland vindt ik het wel prettig. Één verkeerde afslag in de bergen kan zomaar een onvoorziene 50km aan je rondje toevoegen.
Je moet er écht van te voren op bekend terrein ervaring mee op doen en blind de functies en knoppen kunnen vinden. Navigatiefouten zijn maar een klein probleem in vergelijk met de man die bezig was z'n gps te bedienen en daar zo druk mee was dat hij de rotswand niet op zich af zag komen
Wat je wel kan doen is op je gemak op google maps wat routes in elkaar knopen en dan kun je gelijk hoogteprofielen zien... Dan is het een kwestie van dorpjes en wegnummers noteren en dan kom je een heel eind..... (of je doet google navigatie aan op de telefoon)
Wat je ook kan doen is op Routeyou een route maken of downloaden als gpx en dan (als je een android phone hebt) deze inladen in Osmand (app). Ik navigeer met deze app gewoon op spraakaanwijzingen.... Het is geen eenvoudige app maar werkt wel heel goed...
Wat je ook kan doen is op Routeyou een route maken of downloaden als gpx en dan (als je een android phone hebt) deze inladen in Osmand (app). Ik navigeer met deze app gewoon op spraakaanwijzingen.... Het is geen eenvoudige app maar werkt wel heel goed...
Groet,
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
Eric
-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13732
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Fietsen?altijd schreef:Het is wel veel leuker om in de Italiaanse binnenlanden met een kaartje onderweg de route uit te stippelen. Geeft altijd zo'n speciaal gevoel vind ik.
Dat ben ik wel met je eens, maar op een ritje van 100km ben je zomaar een uurtje verder en nu met de familie zijn dat kostbare kilometers en met de navi kom je toch ook verder.
Compleet oof topic, maar zo vond ik het pas ook heerlijk om in een 911 uit 86 over bochtige weggetjes te sturen met ouderwetse handbak, geen stuurbekrachtiging en amper rembekrachtiging. Niet de hele week is als ik dagelijk 150km woon werk maak hoor
In bergachtige gebieden zijn het vooral de hoogtemeters die tellen. Wat lijkt op een afkorting langs de kortste lijn naar de camping waar je vrouw en kinderen op je wachten, kan je een flinke hoeveelheid extra hoogtemeters opleveren. In de Apennijnen zijn de dorpjes op sommige plekken dun gezaaid. Dan wordt herbevoorraden een klusje wat je goed moet plannen.
Als je op de kaart navigeert zoals we dat vroeger deden, kijk dan ook met éen oog naar hoogtelijntjes en waterlopen.
Als je op de kaart navigeert zoals we dat vroeger deden, kijk dan ook met éen oog naar hoogtelijntjes en waterlopen.
"Zoals we dat vroeger deden"Nee_Nee schreef:Als je op de kaart navigeert zoals we dat vroeger deden, kijk dan ook met éen oog naar hoogtelijntjes en waterlopen.
Doe ik dus nog steeds: ik wéét namelijk graag waar ik rijd...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
Hi Joost, heb je nog wat tips voor deze streek? Ik land woensdag in Bergamo, dus de westkant waar je het over hebt is niet zo verafJoostG schreef:Lago d'Iseo (1050km vanaf Utrecht): kleiner en minder toeristische dan het nabij gelegen Gardameer. De schitterende steden Verona en Bergamo zijn minder dan een uur weg. Mooie natuur kan je er vinden en kleine dorpjes. Bezoek ook zeker het eiland in het meer, Monte Isola. En ......... vlak rijden rond het meer, maar stevig klimmen aan met name de westkant van het meer. Je vindt er allebei onbekende klimmen van de buitencategorie.
Zoiets: http://www.zanibike.net/itinerari/Giro_due_laghi.aspx. Zit i.i.g. Coli di San Fermo in (zonder doodlopend stukje). Vanaf Grone een monster van een klim. Ten westen van Iseo meer zover ik weet de zwaarste klim. Ook aantal maal in Giro opgenomen geweest.
+1 Ik verbaas me ook regelmatig over het geografisch analfabetisme van veel fietsers.dario schreef:"Zoals we dat vroeger deden"Nee_Nee schreef:Als je op de kaart navigeert zoals we dat vroeger deden, kijk dan ook met éen oog naar hoogtelijntjes en waterlopen.
Doe ik dus nog steeds: ik wéét namelijk graag waar ik rijd...
Wat je zegt: ik vind computers heus wel handig voor dingen die mijn eigen brein niet aankan, maar als we àlle cognitieve activiteiten aan ze overlaten worden we er met zijn allen alleen maar dommer op... En dan krijg je dit:
http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/artic ... agne.dhtml
http://www.hln.be/hln/nl/2/Reizen/artic ... agne.dhtml
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)
-
- Forum-lid
- Berichten: 2744
- Lid geworden op: 09 aug 2014 20:21
Ik fiets in het buitenland altijd met mijn papa en die heeft zo'n mooie gps op de teller.
Maar dat ding heeft ook wel eens kuren en dan is het altijd handig om een kaartje bij je te hebben. Met handen en voeten uit leggen waar je heen moet in één of ander gat heeft ook wel weer zijn charme maar dan geef ik toch de voorkeur aan een kaart. Mooie smoes ook om weer koffie te drinken, 'even de route uitstippelen'.
Maak joe woar