Een eventuele toename van het veercomfort komt niet uit hoogte of breedte maar uit de lagere druk die je kan rijden met relatief bredere velgen.ericpeters schreef:Dat 2e ben ik met je eens, dat 1e niet, hoe hoger de band hoe meer "veerruimte" waarom zou dat minder fijn rijden?havana schreef:Nadeel is dat ze wat hoger en iets minder breed vallen dan op 17C.
1- Daardoor rijden ze in theorie is minder fijn.
2- Ook krijg je eerder ophopingen van troep onder je voorvork.
Trek het verhaal eens door naar een autoband, ik heb nog nooit van mijn leven gehoord dat een brede platte autoband fijner (comfortabeler) is dan een smalle hogere. Zo een band veert niet in de breedte maar in de hoogte.
De band kan minder zijdelings vervormen en daarom is de stabiliteit beter in bochten, dit wordt worldwide ervaren als het grootste voordeel van bredere velgen.
Hard een bocht door met een 25 mm band op een 15C velg en 6 bar voelt instabiel aan en op een 17C velg is dat al een klasse beter.
Hier het principe:
Edit: ik knoop er nog enkele opmerkingen over comfort aan vast:
Vering soepeler maken kan alleen als de veerconstante lager wordt, de veer wordt met dezelfde kracht (gewicht rijder+fiets) verder ingedrukt, wordt soepeler. C=F/u
Let op: neemt het volume van een band toe, dan wordt de veerconstante groter
dat houdt in dat als je met een 25 mm band dezelfde 7 of 8 bar erin pompt als een 23 mm dat het veercomfort minder wordt, je MOET met lagere druk gaan rijden om daar iets te winnen.
En dan zijn bredere velgen in het voordeel omdat de rijeigenschappen bij die lagere druk op peil blijven.