Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Ook bredere campagnolo zonda's

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jul 2016 20:44

ericpeters schreef:
havana schreef:Nadeel is dat ze wat hoger en iets minder breed vallen dan op 17C.
1- Daardoor rijden ze in theorie is minder fijn.
2- Ook krijg je eerder ophopingen van troep onder je voorvork.
Dat 2e ben ik met je eens, dat 1e niet, hoe hoger de band hoe meer "veerruimte" waarom zou dat minder fijn rijden?
Trek het verhaal eens door naar een autoband, ik heb nog nooit van mijn leven gehoord dat een brede platte autoband fijner (comfortabeler) is dan een smalle hogere. Zo een band veert niet in de breedte maar in de hoogte.
Een eventuele toename van het veercomfort komt niet uit hoogte of breedte maar uit de lagere druk die je kan rijden met relatief bredere velgen.
De band kan minder zijdelings vervormen en daarom is de stabiliteit beter in bochten, dit wordt worldwide ervaren als het grootste voordeel van bredere velgen.
Hard een bocht door met een 25 mm band op een 15C velg en 6 bar voelt instabiel aan en op een 17C velg is dat al een klasse beter.
Hier het principe:
Afbeelding

Edit: ik knoop er nog enkele opmerkingen over comfort aan vast:
Vering soepeler maken kan alleen als de veerconstante lager wordt, de veer wordt met dezelfde kracht (gewicht rijder+fiets) verder ingedrukt, wordt soepeler. C=F/u
Let op: neemt het volume van een band toe, dan wordt de veerconstante groter
dat houdt in dat als je met een 25 mm band dezelfde 7 of 8 bar erin pompt als een 23 mm dat het veercomfort minder wordt, je MOET met lagere druk gaan rijden om daar iets te winnen.
En dan zijn bredere velgen in het voordeel omdat de rijeigenschappen bij die lagere druk op peil blijven.
Laatst gewijzigd door Keezx op 08 jul 2016 21:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 jul 2016 21:24

Heldere uitleg, maar toch een merkwaardig plaatje.
De smallere vand komt bij een bocht naar rechts aan de rechter zijde naast de velg, terwijl de brede band volgens het plaatje juist aan de linker zijde naast de velg komt.

Je zou verwachten dat de band grip heeft op de weg, en de velg a.g.v. de centrifugaal kracht nog even rechtdoor wil, dus zowel bij smalle als brede banden het patroon van het rechter plaatje volgt.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jul 2016 21:36

De tekenaar heeft het wat overdreven om het principe te verduidelijken, als je de hartlijn van de velg doortrekt naar het loopvlak moet die natuurlijk iets links van het midden van het loopvlak uitkomen in beide tekeningen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 08 jul 2016 21:51

havana schreef:Je kan prima 25 mm bandjes op 15C velgjes leggen, heb ik zelf de nodig ervaring mee. Nadeel is dat ze wat hoger en iets minder breed vallen dan op 17C.
Oei, daar trek je me toch een can of worms open :mrgreen:
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jul 2016 22:20

Het bandgebeuren zit vol valkuilen....
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

psycheanalyst
Forum-lid
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 dec 2015 12:52

psycheanalyst 08 jul 2016 22:42

Zo, helder verhaal Keezx. Bedankt.

Aan mezelf de vraag of iets meer stabiliteit in de bocht ongeveer 100 euro waard is.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 08 jul 2016 22:57

psycheanalyst schreef:Zo, helder verhaal Keezx. Bedankt.

Aan mezelf de vraag of iets meer stabiliteit in de bocht ongeveer 100 euro waard is.
40 Euro.
Ik zeg: doen!
http://hollandbikeshop.com/campagnolo/c ... zwart-wit/



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 08 jul 2016 23:17

psycheanalyst schreef:Zo, helder verhaal Keezx. Bedankt.

Aan mezelf de vraag of iets meer stabiliteit in de bocht ongeveer 100 euro waard is.
ALS je met lagere druk wil rijden dan gebruikelijk EN je wil (semi) koersen dan is dat elke cent waard, ik ga zelf niet meer rijden met 15C velgen hoewel ik het koersen eraan gegeven heb (ben 63 en het risico op den muil te gaan is het me niet meer waard) , ik stel de stabiliteit zeer op prijs.
Als je nimmer tot het uiterste gaat in bochten dan is het wat minder uitgesproken.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 09 jul 2016 22:02

Keezx schreef:
ericpeters schreef:
havana schreef:Nadeel is dat ze wat hoger en iets minder breed vallen dan op 17C.
1- Daardoor rijden ze in theorie is minder fijn.
2- Ook krijg je eerder ophopingen van troep onder je voorvork.
Dat 2e ben ik met je eens, dat 1e niet, hoe hoger de band hoe meer "veerruimte" waarom zou dat minder fijn rijden?
Trek het verhaal eens door naar een autoband, ik heb nog nooit van mijn leven gehoord dat een brede platte autoband fijner (comfortabeler) is dan een smalle hogere. Zo een band veert niet in de breedte maar in de hoogte.
Een eventuele toename van het veercomfort komt niet uit hoogte of breedte maar uit de lagere druk die je kan rijden met relatief bredere velgen.
De band kan minder zijdelings vervormen en daarom is de stabiliteit beter in bochten, dit wordt worldwide ervaren als het grootste voordeel van bredere velgen.
Hard een bocht door met een 25 mm band op een 15C velg en 6 bar voelt instabiel aan en op een 17C velg is dat al een klasse beter.
Hier het principe:
Afbeelding

Edit: ik knoop er nog enkele opmerkingen over comfort aan vast:
Vering soepeler maken kan alleen als de veerconstante lager wordt, de veer wordt met dezelfde kracht (gewicht rijder+fiets) verder ingedrukt, wordt soepeler. C=F/u
Let op: neemt het volume van een band toe, dan wordt de veerconstante groter
dat houdt in dat als je met een 25 mm band dezelfde 7 of 8 bar erin pompt als een 23 mm dat het veercomfort minder wordt, je MOET met lagere druk gaan rijden om daar iets te winnen.
En dan zijn bredere velgen in het voordeel omdat de rijeigenschappen bij die lagere druk op peil blijven.
Tja heel veel verhaal maar je mist net het punt wat ik wil maken. Bij dezelfde band op een smallere velg heeft die band bij dezelfde druk een langere veerweg, Je eigen redenatie betreffende veerconstante onderstreept net mijn punt. (F=P*a en a wordt minder als je dezelfde band in een smallere velg stopt). Dat je daar dan ook nog eens extra comfort bij kan krijgen door met lagere druk te gaan rijden ligt natuurlijk voor de hand en dat je met meer band volume de druk meer kan verlagen is ook logisch. Dat vergelijk 23mm en 25 mm is iets anders, ik heb het over 2x 25mm op verschillende velgen.
Afbeelding

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 09 jul 2016 23:40

ericpeters schreef: Tja heel veel verhaal maar je mist net het punt wat ik wil maken. Bij dezelfde band op een smallere velg heeft die band bij dezelfde druk een langere veerweg,
Dat is nog maar de vraag, een band is geen luchtcilinder met een vaste zuiger, hoe de indrukking relateert aan het volume is vast wel ergens beschreven.
Volumeverschil van dezelfde band op 15C of 17C velgen is IMO te verwaarlozen.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9023
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 10 jul 2016 07:27

En de samenstelling van het materiaal van de band heeft neem ik aan ook invloed.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
Kiekeboe
Forum-lid
Berichten: 2520
Lid geworden op: 31 mar 2010 11:03
Locatie: West-Vlaanderen (B)

Gebruikersavatar Kiekeboe 31 aug 2016 09:46

Ik heb sedert gisteren de nieuwe zonda's C17 in huis met campagnolo body.
Heb ze even op de keukenweegschaal gelegd zonder snelspanners.:
voorwiel: 678 gr
achterwiel: 853 gr
snelspanner voor: 55 gr
snelspanner achter: 60 gr

gewicht wielset zonder snelspanners: 1531 gr
gewicht wielset met snelspanners: 1646 gr

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie