Wil je een nieuwe racefiets kopen? Hulp nodig? Stel al je vragen hier!

Tijd voor een nieuwe fiets

nigel_tufnel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47

nigel_tufnel 04 jul 2016 22:44

Hallo

Na een aantal jaren is het tijd geworden voor een nieuwe fiets...
Tot op heden fiets ik met een Cervélo R3 model 2011 waarvan ik erg tevreden ben.
Nu was ik van plan om me een Canyon Ultimate CF SL aan te schaffen.
En ik ben dan ook al een tijdje aan het puzzelen welke maat ik dan zou moeten kiezen.
De maten van m'n Cervélo (na opmeting) zijn de volgende:
fietsmaat 56, bovenbuislengte: 565, balhoofd: 160, stack: 560 en reach: 394
De afstand vanaf de bovenkant van het midden van het zadel tot het midden van de trapas is 75,4 cm. Ik heb ook nog 3 spacers van elk 1 cm onder mijn stuurpen.
Mijn totale lengte is 180cm.
Nu leek maat L van de Canyon Ultimate CF SL de juiste te zijn.
bovenbuislengte: 566, balhoofd: 170, stack: 579, reach: 395
Maar nu blijkt (na navraag bij Canyon) dat ik bij de maat L het zadel niet op de gewenste hoogte kan zetten omdat de minimum zadelhoogte 76,2 is...
Ik zou moeten opteren voor de maat M maar dat zou betekenen dat m'n stuur 1cm lager zou staan en ik zou een stuurpen van 13cm moeten nemen...
Als alternatief zou ik ook voor de Endurance kunnen gaan maar dan moet ik eerst nog uitdokteren of daar alles wel OK is...
Komt het er nu op neer dat ik beter naar een ander merk ga kijken?
Heeft iemand een tip voor een ander merk wat betreft deze afmetingen?

Alvast bedankt!
Nigel

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 jul 2016 22:55

allereerst even tabellen opzoeken van beide frames naast elkaar leggen, heb toch het idee dat er iets anders uitkomt dan bij jouw meting:

Volgens mij is dit de tabel van de R3 2011

Afbeelding

en dit de tabel van de CF SL:
(hou er rekening mee dat in de stack van dit frame de topcap van 16 mm is meegenomen)

Afbeelding

nigel_tufnel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47

nigel_tufnel 04 jul 2016 23:07

monsieurpinot schreef:allereerst even tabellen opzoeken van beide frames naast elkaar leggen, heb toch het idee dat er iets anders uitkomt dan bij jouw meting:

Volgens mij is dit de tabel van de R3 2011

Afbeelding

en dit de tabel van de CF SL:
(hou er rekening mee dat in de stack van dit frame de topcap van 16 mm is meegenomen)

Afbeelding
Bedankt voor het meedenken maar als ik het bij m'n fiets nameet is het balhoofd wel degelijk 160.
Daarboven zit dan nog een topcap van 8mm.
Ik ben nu aan het twijfelen of het de 2010 of 2011 R3 is.
Het is de wit/rood/zwarte...

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 jul 2016 23:11


Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16739
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 04 jul 2016 23:25

De Endurace in M is nog korter en bij de L is de minimum zadelhoogte nagenoeg hetzelfde.

Ik kan zo alleen op een Tarmac in maat 56 komen wat hier aan kan voldoen.

Wel vraag ik mij af waarom je zo lang zit en het stuur zo hoog hebt met die maten. Misschien toch maar eens nader naar je positie gaan kijken. Maar als het voor jou zo werkt hoeft dat natuurlijk niet.
Campagnolo Ultra Dork

nigel_tufnel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47

nigel_tufnel 04 jul 2016 23:35

Yep, dat is 'm!

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 jul 2016 23:40

dan rijd je nu met flink wat spacers (want ik vermoed dat je onder die 3x1cm spacers ook nog de topcap van Cervelo zelf hebt. Dus zou ik zoals @Ernie C al zegt eerst eens te rade gaan of dit de houding is die je wilt hebben (want dit lijkt wel erg comfortabel). Wat is je binnenbeenlengte eigenlijk? ik fiets op een vorige versie van de CF SLX (broer van deze CF SL) op een M met bbl 86 en lengte 177 (zadelhoogte 74,6).

nigel_tufnel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47

nigel_tufnel 04 jul 2016 23:41

Ernie C. schreef:Wel vraag ik mij af waarom je zo lang zit en het stuur zo hoog hebt met die maten. Misschien toch maar eens nader naar je positie gaan kijken. Maar als het voor jou zo werkt hoeft dat natuurlijk niet.
Ik weet het, het is misschien een rare positie maar zo hebben ze me opgemeten.
Ik fiets nu 6 jaar. Ik ben eerst rudimentair opgemeten in een fietsenwinkel.
Daarna na wat knieklachten naar een professioneel opmeetcentrum gegaan en daar kwam deze positie uit.
Ik moet zeggen dat ik wel een gevoelige/zwakke onderrug heb.
Vandaar dat ik ook wat terughoudend ben om zomaar veel spacers weg te doen...

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 04 jul 2016 23:45

Dan zou ik toch ook serieus naar de Canyon Endurace CF kijken.

nigel_tufnel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47

nigel_tufnel 04 jul 2016 23:45

monsieurpinot schreef:dan rijd je nu met flink wat spacers (want ik vermoed dat je onder die 3x1cm spacers ook nog de topcap van Cervelo zelf hebt. Dus zou ik zoals @Ernie C al zegt eerst eens te rade gaan of dit de houding is die je wilt hebben (want dit lijkt wel erg comfortabel). Wat is je binnenbeenlengte eigenlijk? ik fiets op een vorige versie van de CF SLX (broer van deze CF SL) op een M met bbl 86 en lengte 177 (zadelhoogte 74,6).
Ik denk dat m'n bbl 85 is.
Misschien dit weekend nog eens nameten.

nigel_tufnel
Forum-lid
Berichten: 55
Lid geworden op: 16 sep 2010 15:47

nigel_tufnel 13 jul 2016 00:01

Toch nog even dit topic omhoog halen...
Ik heb de maten van de Canyon Endurance ook eens vergeleken en raak er niet echt wijs uit.
Volgens mij is het grootste voordeel van dit model dat de balhoofdbuis 9mm langer is dan de Ultimate en dus op 1 mm na hetzelfde als m'n Cervélo.
De wielbasis en de stack zijn ook langer maar de reach is korter.
Kortom ik zou wel hoger zitten maar volgens mij zou m'n stuurpen dan nog langer moeten worden?
Zit je trouwens beter rechter met een kortere stuurpen of is dit echt persoonlijk en daarmee klachtgevoelig?
Het opmeetcentrum waar ik vroeger ten rade ging is helaas gestopt en een nieuwe opmeting inplannen zal wellicht een hele tijd duren...

Aangezien er ook iemand Specialized ter sprake bracht heb ik hun maten ook eens vergeleken.
Tot mijn grote verbazing zijn de kadermaten van hun sportief model de Tarmac nagenoeg hetzelfde aan deze van m'n Cervélo R3.
Het enige nadeel is helaas de prijs van Specialized...
Met m'n beperkt budget is het bij hun helaas te prijzig.
Zit Canyon dan zoveel compacter/sportiever?

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 13 jul 2016 05:44

nigel_tufnel schreef: Aangezien er ook iemand Specialized ter sprake bracht heb ik hun maten ook eens vergeleken.
Tot mijn grote verbazing zijn de kadermaten van hun sportief model de Tarmac nagenoeg hetzelfde aan deze van m'n Cervélo R3.
Het enige nadeel is helaas de prijs van Specialized...
Met m'n beperkt budget is het bij hun helaas te prijzig.
Zit Canyon dan zoveel compacter/sportiever?
En een overjarige Tarmac? De modellen 2017 komen er weer aan dus mogelijk dat je ergens een model 2016 in een aanbieding kunt krijgen. Ik weet niet wat de hoogte vann je budget is.
o'7o

Plaats reactie