Je moet vooral denken in stack en reach, daarmee kan je de verschillen makkelijk duidelijk maken: https://www.youtube.com/watch?v=wfx3LqsCFSArobskem schreef:Misschien dat deze vraag eerder in aankoopadvies hoort maar ik stel hem toch hier. Ik overweeg om canyon ultimate al slx 9.0 aan te schaffen. Met bl 85 (zonder schoenen) romp 67 schouderbreedte 45 en armlengte 62 bij 183 cm en 88 kilo krijg ik het maatadvies M. Ik krijg de melding dat ik normaliter een L nodig zou hebben maar dat geschatte zadelhoogte 75.2 cm het advies M is. Nu twijfel ik of dit niet te klein is? Graag hoor ik jullie visie als ervaringsdeskundige
Het verschil tussen de M en de L in de Ultimate AL SLX is eigenlijk vooral de stack. Die is bij de L 2,1 cm hoger dan bij de M, terwijl de reach maar 11 mm langer is.
Als je diep wilt zitten, moet je niet de L nemen. Mogelijk moet je wel voor een goede zit de stuurpen iets langer nemen, bij een M zit standaard een 10 cm, maar daar kan je een 11 of 12 cm van maken. Effectief krijg je door een 12 cm stuurpen op een M de reach van een L.
Binnenbeenlengte 85 klinkt voor mij bij 183 cm trouwens als aan korte kant, weet je zeker dat je dit goed hebt gemeten?
Bij een L zou je zadel ook heel erg weinig uit de buis komen met die zadelhoogte, en dat ziet er ten eerste niet echt heel mooi uit, en tweede zal dit minder comfortabel zijn, doordat bij deze fiets een behoorlijk deel van het comfort wordt geleverd door de flexibiliteit van de zadelpen.
Als je niet diep wilt zitten, zou ik misschien eerder naar een ander frame kijken, dan een L kopen.