Beginnen met wielrennen
Hallo!
Ik heb na veel hier gelezen te hebben, en bij kennissen info gevraagd te hebben een Sensa Romagna 105 triple gekocht. Bij de lokale fietsendealer kon ik deze voor een hele mooie prijs kopen omdat het een overjarig model (2015) betrof. Aankomend weekend haal ik hem op.
De fiets is zoals de naam natuurlijk al aangeeft grotendeels uitgerust met de 105 groep. Na wikken en wegen toch voor deze middenklasser gegaan in plaats van de goedkopere varianten.
Wil vooral gaan fietsen om een wat betere conditie te krijgen en wat gewicht te verliezen. Verder geen enkele tour of club ambitie (nog).
De goedkopere groepen zouden natuurlijk ook voldoen voor mijn doel.. Maarja.. Stel dat ik het wel leuk ga vinden en toch wat meer ga eisen. Dan verwacht ik met de 105 groep met wat meer gemoedsrust te krijgen..
Ik hoop dat het me gaat bevallen! Zal hier af en toe wel met wat lekenvragen komen en hoop op goed advies van de deskundigen.
Eerste lekenvraag. Moet ik nu wel of niet direct gaan voor klikpedalen/schoenen? Of eerst maar gaan wennen met normale pedalen..
Ik heb na veel hier gelezen te hebben, en bij kennissen info gevraagd te hebben een Sensa Romagna 105 triple gekocht. Bij de lokale fietsendealer kon ik deze voor een hele mooie prijs kopen omdat het een overjarig model (2015) betrof. Aankomend weekend haal ik hem op.
De fiets is zoals de naam natuurlijk al aangeeft grotendeels uitgerust met de 105 groep. Na wikken en wegen toch voor deze middenklasser gegaan in plaats van de goedkopere varianten.
Wil vooral gaan fietsen om een wat betere conditie te krijgen en wat gewicht te verliezen. Verder geen enkele tour of club ambitie (nog).
De goedkopere groepen zouden natuurlijk ook voldoen voor mijn doel.. Maarja.. Stel dat ik het wel leuk ga vinden en toch wat meer ga eisen. Dan verwacht ik met de 105 groep met wat meer gemoedsrust te krijgen..
Ik hoop dat het me gaat bevallen! Zal hier af en toe wel met wat lekenvragen komen en hoop op goed advies van de deskundigen.
Eerste lekenvraag. Moet ik nu wel of niet direct gaan voor klikpedalen/schoenen? Of eerst maar gaan wennen met normale pedalen..
Je hebt geen tour of clubambities, maar ik denk dat je bij een club, als beginnende fietser, veel kunt leren. Bij een club wordt aandacht besteedt aan techniek, zoals remmen en bochten rijden en tevens leer je in een groep(je) te rijden. Daarnaast is het leuk en leerzaam om met elkaar over ervaringen en fietsen te praten.
Ook ga je, indien het wat minder weer is, sneller fietsen, want de rest gaat waarschijnlijk ook.
zoek in je woonplaats of er misschien ene club is die dit kan bieden.
Ook ga je, indien het wat minder weer is, sneller fietsen, want de rest gaat waarschijnlijk ook.
zoek in je woonplaats of er misschien ene club is die dit kan bieden.
-
- Forum-lid
Gewoon klikpedalen erop ja. Je gaat hoogstens één keer op je muil omdat je ze vergeet en daarna is het automatisme.
Maak joe woar
Niet in de winkel proberen tenzij iemand je op de fiets vasthoudt. Je gaat geheid op je bakkes zonder ervaring.Japie.G schreef:Ok! Lijkt me vrij eng!! Zal t tzt in de winkel eens proberen
Ook niet gaan proberen op straat buiten de winkel. Je gaat naar je pedalen kijken en knalt ergens tegenaan.
Zo eng is het allemaal niet. Kopen die SPD-SL en in het begin, als je maar iets van een stop aan ziet komen, tenminste één voet vroegtijdig uitklikken (en zet die veren niet superstrak) aan de kant waarmee je anticipeert en aan de grond kan komen.
In het begin beter onnodig uitklikken dan op je smoel gaan.
Alternatief zou zijn wat te oefenen op een grasveldje.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock
Gister voor het eerst geoefend met klikpedalen tegen een kast aan. Inklikken na 2x geen probleem, echter het uitklikken gaat behoorlijk stroef. Na 20 keer in- en uitlikken zag ik ook hele kleine zwarte stukjes (waarschijnlijk van de schoenplaatjes) onder de fiets liggen.
Kan dit te maken hebben met nieuwe schoenen én nieuwe schoenplaatjes? En dat het nieuwe er nog een beetje af moet bij de plaatjes?
Edit: voor wat het waard is ik heb gele Shimano SPD-SL schoenplaatjes.
Kan dit te maken hebben met nieuwe schoenen én nieuwe schoenplaatjes? En dat het nieuwe er nog een beetje af moet bij de plaatjes?
Edit: voor wat het waard is ik heb gele Shimano SPD-SL schoenplaatjes.
- devriesman
- Forum-lid
Heb je de spanning van de pedaal op minimum gezet?:
Ik heb nog nooit iets onder de fiets zien liggen bij nieuwe pedalen en schoenen.
Geel is goed, heb je een beetje speling.
Ik heb nog nooit iets onder de fiets zien liggen bij nieuwe pedalen en schoenen.
Geel is goed, heb je een beetje speling.
Als je moeilijk uit je pedaal klikt dan je pedalen lichter stellen. Tegen de tijd dat je zo geoefend bent dat je je een keer uit de pedaal trekt , dan stel je ze weer wat zwaarder. Als je met je fietstechniek uberhaupt aan je pedalen trekt.
Wat de zwarte stukjes betreft. Controleer voor de zekerheid of je platen nog vast zitten. Dat ze niet krassen over je schoenzool. Als ze dat zitten dan zou ik me ee verder niet druk over maken. Schoenplaten zijn slijtage onderdelen en slijten helaas aardig snel.
Gr Rob
Wat de zwarte stukjes betreft. Controleer voor de zekerheid of je platen nog vast zitten. Dat ze niet krassen over je schoenzool. Als ze dat zitten dan zou ik me ee verder niet druk over maken. Schoenplaten zijn slijtage onderdelen en slijten helaas aardig snel.
Gr Rob