Stages Powermeter
Als je erg vermoeid bent dan krijg je jouw hartslag niet meer zo hoog bij een zware inspanning.
Daarnaast is jouw FTP op zeeniveau anders dan op hoogte. Op hoogte is jouw FTP lager als je zou testen dan op zeeniveau. Dus als jij denkt op jouw FTP te rijden, dan zit je er in de bergen dus gewoon boven !
Daarnaast is jouw FTP op zeeniveau anders dan op hoogte. Op hoogte is jouw FTP lager als je zou testen dan op zeeniveau. Dus als jij denkt op jouw FTP te rijden, dan zit je er in de bergen dus gewoon boven !
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Om zo efficiënt mogelijk een rit in te delen wil je idealiter met 't zelfde vermogen de laatste klim op rijden als de 1e klim. Als je dat vermogen de laatste klim niet meer vol kunt houden dan heb je dus eerder te hard gereden voor de staat van je conditie, om dan terug te grijpen naar een hartslag getalletje wat toevallig goed uitkomt is niet echt logisch.beren040 schreef:Er van uitgaande dat je conclusie klopt.amclassic-fan schreef:Buiten het effect van hoogte ben je dan dus gewoon te hard begonnen met klimmen.
Help me eens je opmerking te begrijpen
Ik lees en hoor dat het vrij normaal is dat bij een lange inspanning je HF/vermogen uit elkaar gaan lopen. Klopt dat dan niet?
Overigens heeft hartslag zeker een plaats naast vermogen, want het lichaam vertelt door middel van de hartslag een deel van de reactie op de inspanning.
Natuurlijk moet je ook naar je hartslag blijven kijken. Maar ik heb het over de opmerkingen van M de Vries. Waarom zou je een verband tussen vermogen en hartslag proberen te leggen? Als je wilt weten wat voor vermogen je fietst kijk je toch gewoon naar je vermogen en als je wilt weten wat je hartslag is naar je hartslag? Wat is het nut van dat verband?
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Natuurlijk niet, je hartslag is van zoveel meer afhankelijk dan enkel het vermogen dat je trapt. Er zit binnen 1 rit al rustig een verschil van 20+ slagen in bij een zelfde vermogen.
Als er een goed verband was geweest tussen hartslag en vermogen dan hadden we allemaal niet veel geld aan vermogensmeters hoeven te spenderen.
Als er een goed verband was geweest tussen hartslag en vermogen dan hadden we allemaal niet veel geld aan vermogensmeters hoeven te spenderen.
Als er al een verband is, dan is dat vooral gebaseerd op de verandering in hartslag en dan vooral de steilheid van de verandercurve van de hartslag. Cycleops heeft met de powercal een hartslagband waarmee ze dat doen, maar dat komt qua nauwkeurigheid en daardoor qua gebruikersmogelijkheden niet in de buurt van een echte vermogensmeter. Dat verband tussen vermogen en hartslag proberen te leggen heeft dus gewoon geen zin.
Idd had erbij moeten zetten dat bijvoorbeeld 100 % ftp ongeveer 90% max Hf is.amclassic-fan schreef:Natuurlijk niet, je hartslag is van zoveel meer afhankelijk dan enkel het vermogen dat je trapt. Er zit binnen 1 rit al rustig een verschil van 20+ slagen in bij een zelfde vermogen.
Onder zeg maar stille omstandigheden.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
Canyon cf sl8.
- M. de Vries
- Forum-lid
Door het meten van je geleverde vermogen bij een bepaalde hartslag kun je zien of je conditie beter of slechter wordt.
Of dat je een goede of minder goede dag hebt.
Soms trap ik (relatief gemakkelijk een half uurtje 270 ..280 Watt, en een andere keer kost me dat veel moeite.
Door het opslaan van deze gegevens (testjes) kan ik misschien later achterhalen hoe deze verschillen zijn ontstaan.
B.v. bepaalde trainingen of eten of drinken voor de test.
Of dat je een goede of minder goede dag hebt.
Soms trap ik (relatief gemakkelijk een half uurtje 270 ..280 Watt, en een andere keer kost me dat veel moeite.
Door het opslaan van deze gegevens (testjes) kan ik misschien later achterhalen hoe deze verschillen zijn ontstaan.
B.v. bepaalde trainingen of eten of drinken voor de test.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Misschien eens een boek lezen in plaats van het wiel zelf opnieuw uit te proberen te vinden. Je redenatie gaat namelijk veel te kort door de bocht. Lange dag op de fiets zitten en dan zou een dag later de conditie verbeterd zijn volgens jouw redenatie.
Helaas is vermogen/hartslag geen bruikbare indicatie van je conditie, dan heb je meer aan vermogen/tijd. Als je wilt weten of je conditie verbeterd is, dan kan je dus beter regelmatig een ftp-test doen, dat geeft een betere indicatie van de ontwikkeling van je conditie.
- M. de Vries
- Forum-lid
Weet niet of ik de dag na de Elfstedentocht met een lagere hartslag meer vermogen trap, denk het niet.
Maar het gaat mij meer om kort durende inspanningen, schaats nooit wedstrijden langer dan een paar minuten.
Vind het wel een machtig mooi apparaat, je ziet werkelijk wat de aan power levert.
Maar het gaat mij meer om kort durende inspanningen, schaats nooit wedstrijden langer dan een paar minuten.
Vind het wel een machtig mooi apparaat, je ziet werkelijk wat de aan power levert.