Alles over vakanties op én met de fiets

Sean Kelly Classic

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 04 aug 2016 12:07

Het weer voor zaterdag ziet er goed uit, 20 gr en droog! Ik las vandaag in de nieuwe Fiets dat de lange route ruim 2100 hms heeft. Dat zou je idd denken als je de route bekijkt op de link die op de site van Sean Kelly staat. Echter ik heb de route gisteren op gpsies ingeladen en die geeft 3000 hms! Dat vind ik veel realistischer voor zo een rit. Wordt dus een pittig klusje zaterdag, heb er zin in!
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

prjz
Forum-lid

prjz 04 aug 2016 15:45

Route you geeft 2100 hoogtemeters aan. Voor mij genoeg.
Na La Roche heb je volgens mij het ergste wel gehad.
prj

since1913
Forum-lid

Gebruikersavatar since1913 05 aug 2016 14:54

Morgen voor de 4e keer de seankelly, heb er zin in. Weer ziet er goed uit.

Vorig jaar de 130 gereden , dit jaar de langste afstand weer. Was idd een nieuwe route.

Aantal hm voor de 130 was vorig jaar overigens 2100 ongeveer.

supermasj
Forum-lid

supermasj 06 aug 2016 18:49

Ik heb vandaag de 133 km afgelegd. Volgens Routeyou goed voor 1770 hoogtemeters, mijn GPS gaf er 2050 aan. Nu is die Garmin niet zo betrouwbaar, maar bij het inladen van de gegevens in Garmin Connect geven de kaarten van Garmin 2405 hoogtemeters aan voor dat parcours ...

Was voor mij in ieder geval zwaar genoeg, die 133 km. Was een mooi parcours, over een aantal klimmetjes die ik nog niet kende. Wat me aan de parcourskeuze wel opvalt is dat het zwaarste stuk in de lus van de 94 km is opgenomen, en volgens routeyou krijg ik ook de indruk dat de lus voor 167 km het minst zware deel is?

Tegenover het oude parcours is de aankomst een heel pak zwaarder. Vroeger was dat volgens mij gewoon een stuk van 2-3 % over 25 km, nu zaten er nog 4 venijnige bulten in dat laatste deel.

prjz
Forum-lid

prjz 07 aug 2016 07:48

De 167 km omvatte alle onderdelen van de 133 km. Het laatste stuk na Vielsalm omvatte inderdaad nog een aantal pittige klimmen. Ik dacht na Vielsalm ok, vals plat naar de finish maar dat was niet zo.
Was wel druk trouwens, toen ik vertrok om 8.45 stond er op de snelweg een grote file voor de afslag naar Baraque de Fraiture
prj

supermasj
Forum-lid

supermasj 07 aug 2016 12:04

prjz schreef:Het laatste stuk na Vielsalm omvatte inderdaad nog een aantal pittige klimmen. Ik dacht na Vielsalm ok, vals plat naar de finish maar dat was niet zo.
dat dacht ik dus ook, maar dat viel zwaar tegen
Was wel druk trouwens, toen ik vertrok om 8.45 stond er op de snelweg een grote file voor de afslag naar Baraque de Fraiture
Dan ben een half uurtje voor mij vertrokken denk ik. Ik ben gewoon doorgereden tot de volgende oprit en dan omgekeerd. Volgende keer rijd ik er de afrit ervoor af en ga ik zonder file naar de plaats waar ik me nu geparkeerd heb

Er waren ook veel fietsers op de weg , 't was soms zelfs iets te druk naar mijn zin.

't Zal steeds moeilijker worden om dit soort evenementen te organiseren. Teveel fietsers rijden alsof de baan alleen van hen is, nemen het grootste deel van de baan in (op brede wegen rijden ze soms zelfs op 't vak voor de tegenliggers, zodat geen enkele wagen kan passeren. Over enkele jaren zal ook hier, net als in de provincie Luik nu al 't geval is, dit soort evenementen verboden worden of sterk gereduceerd in aantal deelnemers, door klachten van de lokale bevolking.

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 07 aug 2016 12:17

Dat zwaarste stuk uit de 95 km (Mur de la Velomediane en Col de Haussire) zat ook in de 167. En de hoogtemeters van je Garmin kloppen supermasj! Ik had er uiteindelijk 2900 na 170 km, komt min of meer overeen met wat gpsies aangaf toen ik de route daar afgelopen week in zette (routeyou gaf dus veel te weinig aan).

Een kort verslag:

's Morgens tegen half 6 vertrokken uit Breda en om 10 voor 8 arriveerden we op de Baraque de Fraiture, op de snelweg begon zich al een file te vormen en toen wij van de parkeerplaats af fietsten stond het al aardig vast, het zou druk worden! Om half 9 konden we uiteindelijk gaan rijden omdat een van ons nog even terug moest naar de auto. Het eerste stuk was inderdaad behoorlijk druk maar ik had er geen last van. Zoals altijd begint deze tocht met een aardig stuk afdalen, wat betekent dat de finish heuvelop ligt, daarom maar een beetje sparen in het begin. Tijdens de afdaling naar La Roche dacht ik even, het lijkt hier de Marmotte wel, zo vol was de weg met fietsers.

Het zwaarste stuk van de tocht zat in de eerste 50 km, met de Mur de la Velomediane (blijkbaar toch onbekend bij velen want er stonden er nogal wat geparkeerd onderaan, kwestie van tijdig schakelen!), de Col de Haussire (prachtig om een heel lint van fietsers in stilte omhoog te zien zwoegen) en daarna nog de Samrée. Opmerkelijk feit op de Haussire: een fietser op een Dogma F8 in Assos/Rapha kleding die moest lopen... het blijven toch de benen die het moeten doen!

Daarna de eerste bevoorrading waar het echt gigantisch druk was. Gelukkig hoefden we niet heel lang te wachten, het duurde alleen even voor je je bidon kon bijvullen (met Etixx troep die niet te zuipen was). De bevoorrading vond ik verder vrij basic, niet slecht want er was genoeg keuze maar toch vooral veel droge koeken en die gaan er bij mij op zo'n dag maar matig in. Dus heb ik maar vooral fruit gegeten, ik had toch mijn eigen reepjes bij me.

Het middelste deel van de tocht kende weinig echte beklimmingen maar veel op en af. Daarmee tikken de hoogtemeters wel aan trouwens, maar je kunt ook de snelheid erin houden. Wel was dit stuk van de route prachtig, veel rustige wegen. Het scheelde ook behoorlijk in de drukte dat de kortere afstanden inmiddels afgesplist waren.

Vlak voor de tweede bevoorrading waren er weer wat korte afstanden bij elkaar gekomen zodat het hier weer flink druk was. Helaas was de Etixx nog even vies (gelukkig wel flink aangelengd met water) maar aangezien het prachtig weer was en de zon volop scheen moest er toch gedronken worden. Bij de laatste bevoorrading ontdekte ik uiteindelijk kranen met water (die waren er misschien eerder ook al?) zodat ik daar mijn bidons leeg gegooid heb en verder gegaan ben met water. Bij de tweede bevoorrading heb ik wel de "mooiste" fiets/kleding combi van de dag gezien: een Duitser met teamkleding en zelfs zijn S-Works gespoten in de kleuren van de Duitse vlag (met de drie strepen ook effectief op de bovenbuis). Zag er in ieder geval erg gesoigneerd uit... Sowieso heb ik veel klimmerskuiten gespot gisteren, veel wannabee coureurs dus die zich soms ook wel zo gedroegen want er werd veel breeduit over de weg gereden.

De laatste 30 km waren nog even flink aanpoten met de Mont le Soie (kort maar hevig want de oude Waalse Pijl kant die ik kende daalden we nu af) en nog een paar flinke bulten zodat we langzamerhand weer naar ruim 600m stegen en dus richting het eindpunt kwamen. Op het laatst merkte ik dat bij het aanzetten mijn voorband wel vrij ver "doorzakte" dus ik had een leegloper. Gelukkig heb ik de finish kunnen halen op deze band. Daar nog even lekker in de zon gezeten, wat gedronken en nagepraat en het "geschenk" opgehaald (een windstopper met ontzettend slechte pasvorm). Al bij al een hele leuke dag gehad, waarbij vooral de prachtig route en het geweldige weer de grootste pluspunten waren. Verder was de organisatie ook prima in orde, goede uitpijling en prima parkeergelegenheid. Enige serieuze minpunt was de Etixx sportdrank, ik heb serieus medelijden met de renners van die ploeg dat ze dit moeten drinken!
Scott Addict R1, DA 7900

supermasj
Forum-lid

supermasj 07 aug 2016 12:25

magoo schreef:Dat zwaarste stuk uit de 95 km (Mur de la Velomediane en Col de Haussire) zat ook in de 167. En de hoogtemeters van je Garmin kloppen supermasj! Ik had er uiteindelijk 2900 na 170 km, komt min of meer overeen met wat gpsies aangaf toen ik de route daar afgelopen week in zette (routeyou gaf dus veel te weinig aan).

Het middelste deel van de tocht kende weinig echte beklimmingen maar veel op en af. Daarmee tikken de hoogtemeters wel aan trouwens, maar je kunt ook de snelheid erin houden. Wel was dit stuk van de route prachtig, veel rustige wegen. Het scheelde ook behoorlijk in de drukte dat de kortere afstanden inmiddels afgesplist waren.
Net wat ik zeg, de extra km voor de 167 leek me op routeyou het minst moeilijke stuk.

Daarna de eerste bevoorrading waar het echt gigantisch druk was. Gelukkig hoefden we niet heel lang te wachten, het duurde alleen even voor je je bidon kon bijvullen (met Etixx troep die niet te zuipen was).

Vlak voor de tweede bevoorrading waren er weer wat korte afstanden bij elkaar gekomen zodat het hier weer flink druk was. Helaas was de Etixx nog even vies (gelukkig wel flink aangelengd met water) maar aangezien het prachtig weer was en de zon volop scheen moest er toch gedronken worden. Bij de laatste bevoorrading ontdekte ik uiteindelijk kranen met water (die waren er misschien eerder ook al?) zodat ik daar mijn bidons leeg gegooid heb en verder gegaan ben met water.
Ja die waren er bij iedere bevoorrading, ik heb die Etixx troep zelfs niet geprobeerd, ik drink gewoon water.
Sowieso heb ik veel klimmerskuiten gespot gisteren, veel wannabee coureurs dus die zich soms ook wel zo gedroegen want er werd veel breeduit over de weg gereden.
Idd, wielerterroristen zoals we ze noemen.
Daar nog even lekker in de zon gezeten, wat gedronken en nagepraat en het "geschenk" opgehaald (een windstopper met ontzettend slechte pasvorm). Al bij al een hele leuke dag gehad, waarbij vooral de prachtig route en het geweldige weer de grootste pluspunten waren. Verder was de organisatie ook prima in orde, goede uitpijling en prima parkeergelegenheid. Enige serieuze minpunt was de Etixx sportdrank, ik heb serieus medelijden met de renners van die ploeg dat ze dit moeten drinken!
Voor dat geschenk ben ik niet nog eens die drukte gaan opzoeken, ben onmiddellijk in de wagen gestapt :D Ik ga ervan uit dat de renners die troep niet hoeven te drinken (hoop ik toch). Uitpijling was goed alleen de splitsingen kunnen volgens mij beter aangegeven worden

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 07 aug 2016 12:27

supermasj schreef:
Er waren ook veel fietsers op de weg , 't was soms zelfs iets te druk naar mijn zin.

't Zal steeds moeilijker worden om dit soort evenementen te organiseren. Teveel fietsers rijden alsof de baan alleen van hen is, nemen het grootste deel van de baan in (op brede wegen rijden ze soms zelfs op 't vak voor de tegenliggers, zodat geen enkele wagen kan passeren. Over enkele jaren zal ook hier, net als in de provincie Luik nu al 't geval is, dit soort evenementen verboden worden of sterk gereduceerd in aantal deelnemers, door klachten van de lokale bevolking.
Het was inderdaad erg druk gisteren, zal vast ook met de mooie weer te maken hebben. Vooral de eerste 50 km waren erg druk, tijdens de afdaling naar La Roche was het goed opletten en soms zelfs bijna zigzaggen tussen langzamere dalers door (die ook niet begrijpen dat je dan beter helemaal rechts kan houden).

Ook ik heb gisteren best veel groepen gezien die breeduit op de weg reden en daardoor ook heel wat toeterende auto's gehoord. Ik denk dat dit wel een van de grootste evenementen is in de Ardennen en kan me goed voorstellen dat ze daarom niet meer de bekende beklimmingen aandoen zoals een aantal jaar geleden. Het maakte de route niet minder mooi, sterker nog ik vond dit een van de mooiste routes die ik de laatste jaren gereden heb.
Scott Addict R1, DA 7900

JasperGR
Forum-lid

Gebruikersavatar JasperGR 07 aug 2016 17:34

Ten eerste was het een mooie toertocht (de 167km dan). Het zwaartepunt lag inderdaad rondom de mur van maboge maar wat ik vreemd vond was dat de route de makkelijkste kant van de Haussire beklom, daarom maar met een bunny hop door de hoofdstraat van La Roche om vervolgens langs de kerk omhoog te gaan. Voor de rest vond ik het jammer dat er niet meerdere steile klimmetjes in de route zat...

De bevoorrading was druk! En inderdaad was het Etix afvalwater om niet te drinken.. Het eten was wel weer best als je inderdaad je eigen repen bij je had voor de basis.

Qua fietstoeristen leek dit wel op de Amstel gold race! Man man wat een afdaalpiloten en ik wist niet dat het ook een wandelevenement was?

Leuke toertocht maar het mag wat rustiger zoals een paar weken terug in Aywaille!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Scott Foil 20 2013
Sram Red/Force 22
Zipp SL Stem
Ritchey Neo Classic
Fizik Antares R3

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 07 aug 2016 17:49

Het was erg druk, vooral op de Haussire. Parcours weer anders dan vorig jaar, het begin was beter maar waarom die lange stukken op die 'grote' wegen??
Al bij al goed gereden en blijft een mooie rit.
Nu nog de Criq rijden.

djatwork69
Forum-lid

djatwork69 07 aug 2016 17:50

magoo schreef:Het weer voor zaterdag ziet er goed uit, 20 gr en droog! Ik las vandaag in de nieuwe Fiets dat de lange route ruim 2100 hms heeft. Dat zou je idd denken als je de route bekijkt op de link die op de site van Sean Kelly staat. Echter ik heb de route gisteren op gpsies ingeladen en die geeft 3000 hms! Dat vind ik veel realistischer voor zo een rit. Wordt dus een pittig klusje zaterdag, heb er zin in!
Denk ik ook, ik rij bijna wekelijks in die regio, soms een ritje van 30km waar ik 500HM heb.

Plaats reactie