Wat te doen als je een 30 en een 32 achter wilt?
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 mar 2008 17:46
Ik rijd al een tijdje met 34-30 in de bergen, maar wil achter die 32 er toch ook graag bij. Ik heb een 10-speed Shimano Ultegra achterderailleur. Ik heb al geconstateerd dat 'ie prima loopt met een 32 erop. Maar: SRAM en Shimano hebben allebei een cassette die van 28 naar 32 gaat, en dat vind ik een veel te grote stap. Ik wil die tussenstap van 30 graag hebben. Dat dat me ergens anders in de cassette een tandje kost maakt me niks uit. Wie kan mij zeggen wat de beste manier is om dat voor elkaar te krijgen?
De betere cassettes zijn opgebouwd zoals op het plaatje. De laatste 3 tandwielen zitten aan elkaar geklonken.
Mogelijk dat de goedkopere tandwielen deze constructie niet hebben, dan kun je die cassettes demonteren en de losse delen op de body schuiven.
Overigens heeft jouw opzet niet heel veel zin.
Maak met excel maar eens een tabel waarin je procentueel de stappen die je maakt uitzet.
Je zult zien dat cassettes netjes oplopen en dat bij een verzet van 28-30-32 procentueel het verschil halveert.
Mogelijk dat de goedkopere tandwielen deze constructie niet hebben, dan kun je die cassettes demonteren en de losse delen op de body schuiven.
Overigens heeft jouw opzet niet heel veel zin.
Maak met excel maar eens een tabel waarin je procentueel de stappen die je maakt uitzet.
Je zult zien dat cassettes netjes oplopen en dat bij een verzet van 28-30-32 procentueel het verschil halveert.
Je zult op zijn minst twee goedkope cassettes moeten kopen om 28-30-32t te realiseren bestaande uit losse tandwielen. Die zitten geklonken of met lange boutjes aan elkaar. En die dan niet opeenvolgende schakelhulpen hebben. En nog veel erger: een gat van 23t naar 28t. Of de 15t eruit en een 25t erin. Wil je dat in het hooggebergte? Marchisio biedt ook geen oplossing, want max 30t.
Alternatief: een 33t in plaats van de 34t op de crank. TA heeft ze.
Alternatief: een 33t in plaats van de 34t op de crank. TA heeft ze.
- monsieurpinot
- Forum-lid HC
- Berichten: 4423
- Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
- Locatie: Amsterdam
geen ervaring mee en weet niet of ik het juist heb, maar sheldon brown zegt dit:
en hier ook iemand die dit doet en twee cassettes combineert volgens mij:
http://cycleseven.org/customising-shima ... e-cassette
http://www.sheldonbrown.com/k10.shtmlBuilding Custom Cassettes
Shimano wants you to use one of its standard combinations, and offers a wide-enough choice to suit the needs of most cyclists, but you don't have to if you don't want to!
It is not difficult to customize Shimano cassettes. If you substitute an un-approved cog, Uniglide or Hyperglide, SRAM, SunRace, IRD, BBB, Miche, or some other brand, it will still work, but the shift to/from that cog will probably not be as smooth as a Hyperglide shift normally is. Since people managed without Hyperglide for several decades, this shouldn't scare you off. In particular, if you substitute the top or bottom sprocket, you will only have one shift that isn't HG; shifts to or from the extreme sprockets tend to be less troublesome than intermediate shifts anyway.
Shimano cassettes that don't use spiders have most of the sprockets held together by 3 small bolts or rivets. These are not essential. Their function is convenience, in allowing the cassette to be installed slightly more easily. To make a custom cassette, you will often need to remove the screws or rivets. Just discard them, they are unnecessary in practice.
*Some cassettes use screws with a 4 mm hex head. These can be removed with an adjustable wrench.
*Some cassettes use screws with a 2 mm Allen head. These are frequently mistaken for rivets.
*The easiest way to remove rivets is to grind off the heads where they protrude from the largest sprocket. I generally do this on a bench grinder.
When you build your own cassette, generally, the smallest sprocket needs to be one with a built-in spacer, designed for the top-gear position. While you can't insert or remove a sprocket within a spider module, you can add sprockets on either side of these modules.
Sprockets are available individually, too, from Miche.
en hier ook iemand die dit doet en twee cassettes combineert volgens mij:
http://cycleseven.org/customising-shima ... e-cassette
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5374
- Lid geworden op: 18 okt 2007 22:15
Alles kan maar houdt er wel rekening mee dat je een lange kooi op je achterderailleur nodig hebt
Korte kooi lijkt te werken echter al meerder keren een hanger met deze combi
Af zien breken
Korte kooi lijkt te werken echter al meerder keren een hanger met deze combi
Af zien breken
Even voor de duidelijkheid: de lengte van de kooi bepaalt het maximum bereik van de derailleur (verschil tussen grootste en kleinste verzet); níet het grootste tandwiel wat de derailleur aankan. Dat hangt af van de constructie van de derailleur. Nu is het zo, dat bij (moderne Shimano-)derailleurs de modellen met lange(re) kooi ook een groter maximum tandwiel aankunnen, maar dat is "toeval". Vaar daar dus niet op blind.
Vorsprung durch Pedantik
-
- Forum-lid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 17 mar 2008 17:46
Bedankt voor alle reacties.
Ted: triple had ik op mijn vorige fiets, vond ik erg fijn, heb nooit begrepen waarom je dat op nieuwe fietsen steeds minder ziet. Vind het wel een beetje prijzig om dat aan te passen met crankstel en shifters, dat vind ik het niet waard. Met snelheden tot 12 km/h rijd ik nu een trapfrequentie van 85, dat vind ik prima. Het gaat om de snelheden daaronder. Dat komt (gelukkig) niet zo vaak voor, maar als ik straks tijdens de Velomediane Criquelion de Haussire op rijd, kom ik daar wel ruim onder (tenzij er een wonder gebeurt).
Alien, ik zie die 32 met een korte kooi toch heel vaak goed gaan bij anderen, en ik schakel echt nooit kruislings, dus dat is volgens mij geen probleem.
Nico, ik zie inderdaad dat je gelijk hebt met die tussenstapjes. Ik hoorde afgelopen week een vriend in mijn wiel klagen dat 'ie mijn verzet niet had (hij moest van 28 naar 32), maar objectief gezien lijkt er inderdaad weinig reden voor die extra tussenstap.
Klimmer: dat van die 33 van TA wist ik niet, ga ik zeker doen.
Ted: triple had ik op mijn vorige fiets, vond ik erg fijn, heb nooit begrepen waarom je dat op nieuwe fietsen steeds minder ziet. Vind het wel een beetje prijzig om dat aan te passen met crankstel en shifters, dat vind ik het niet waard. Met snelheden tot 12 km/h rijd ik nu een trapfrequentie van 85, dat vind ik prima. Het gaat om de snelheden daaronder. Dat komt (gelukkig) niet zo vaak voor, maar als ik straks tijdens de Velomediane Criquelion de Haussire op rijd, kom ik daar wel ruim onder (tenzij er een wonder gebeurt).
Alien, ik zie die 32 met een korte kooi toch heel vaak goed gaan bij anderen, en ik schakel echt nooit kruislings, dus dat is volgens mij geen probleem.
Nico, ik zie inderdaad dat je gelijk hebt met die tussenstapjes. Ik hoorde afgelopen week een vriend in mijn wiel klagen dat 'ie mijn verzet niet had (hij moest van 28 naar 32), maar objectief gezien lijkt er inderdaad weinig reden voor die extra tussenstap.
Klimmer: dat van die 33 van TA wist ik niet, ga ik zeker doen.
TA heeft een binnenblad met niet meer dan 26 tanden. Als je die monteert, kun je met een laaglandcassette de hoogste bergen op. Je moet er dan wel rekening mee houden dat je ketting een behoorlijke verticale vrije val maakt als je van je buitenblad naar je binnenblad schakelt. Dat gaat dan af en toe fout en dan ligt je ketting er naast.
(Meestal kun je dat onder het rijden wel weer corrigeren door op je buitenste blad te schakelen)
(Meestal kun je dat onder het rijden wel weer corrigeren door op je buitenste blad te schakelen)
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 39986
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Imho een oplossing voor een niet bestaand probleem.
Bij 70rpm met een 34t voorblad zit er tussen een 28 en een 32 achter minder dan anderhalve km snelheidsverschil. Als je terugzakt naar 60rpm (wat niet gek is bij zwaar klimmen op dat verzet) wordt het verschil nog kleiner.
Ga maar eens spelen met de combinaties: http://www.gear-calculator.com/
Bij 70rpm met een 34t voorblad zit er tussen een 28 en een 32 achter minder dan anderhalve km snelheidsverschil. Als je terugzakt naar 60rpm (wat niet gek is bij zwaar klimmen op dat verzet) wordt het verschil nog kleiner.
Ga maar eens spelen met de combinaties: http://www.gear-calculator.com/
Less is bore