Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 14 aug 2016 22:18

:o Dat wordt geduld uitoefenen. Hoe heb je uiteindelijk de inloop van de remkabel in de bovenbuis opgelost? Daar moet ik ooit ook nog een keer iets mee.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 15 aug 2016 11:04

Ja dat was even een flinke tegenvaller :dislike:

Maar die inloop van de remkabels heb ik uiteindelijk opgelost door een busje van 5 mm inwendig te nemen (verloopnippel oid, ik heb bij de fietsenmaker 10 soorten meegenomen, dan past er altijd wel iets) maar ik ben via een goede kennis ook in contact gekomen met John van Smaalen (de man achter jvs.webklik.nl, de bekende Gazelle CM site) en die heeft me het juiste artikel aangewezen op het wereldwijde web :

Afbeelding

Shimano Cable Housing Junction Ferrule - 5mm, artikelnummer van Shimano is Y87711000, ik moet nog steeds eens zien of ik die bij de fietsenmaker kan bestellen.

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 15 aug 2016 20:13

Dat is interessant. :like:

Rolfh
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 aug 2016 12:00

Rolfh 16 aug 2016 10:07

Tot slot de bandjes vd trappers gepolijst.
Zie foto . Ik gebruik overigens Belcom. Werkt goed.
Eerst polijsten met polijst setje vd bouwmarkten

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 16 aug 2016 21:08

Zo Rolfh, goed bezig hoor! :winkthumb: wat een werk moet dat stiekem geweest zijn om die gespjes weer in zo'n staat te krijgen.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 16 aug 2016 21:41

Wat een leuk wielerbegin SqueeZer! Ik wou dat ik het zo had gedaan...

nuffel
Forum-lid
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 sep 2009 17:05

nuffel 18 aug 2016 20:27

Beste liefhebbers van retro,

Recent (lees: deze week) heb ik besloten om een retrofiets te gaan bouwen.
Na het zien van al die mooie fietsen ben ik eigenlijk wel een beetje verkocht.
Maar ik ken er totaal niets van...totaal niets...
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn beginnersvragen.
Sorry als het antwoord hier al ergens staat, maar snel even 250 pagina's lezen is niet zo eenvoudig...

Hier alvast mijn eerste vraag aangezien ik info over groepen aan het zoeken ben:
Kan iemand mij aub een duidelijk overzicht schetsen van Shimano en Campagnolo groepen?

Ik heb al eens gekeken op velobase maar dit is zo gedetailleerd dat ik er niet echt uit geraak:
C-record/Gran Sport/ Record Pista/Nuovo/...
Bij shimano is het mogelijks nog erger...
600 AX/EX/ EX arabesque/adamas/

Welke groepen waren destijds de beste? En zijn al die records andere groepen of ...
Wat is de ultegra/chorus en DA/SR van die periode, ...

Hopelijk kan iemand een beetje helpen.
Alvast bedankt

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 18 aug 2016 20:42

Het heeft ook gedeeltelijk met periodes te maken omdat verschillende groepen elkaar opvolgden. Heb je een bepaald bouwjaar of decennium in gedachten voor je fiets? Of wil je de remkabels boven uit de remhendels hebben steken of weggewerkt onder het stuurlint?

edit: op wikipedia staat in het Engels een mooie opsomming voor Shimano(even scrollen)

en voor Campa in het Italiaans

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 19 aug 2016 10:26

Het makkelijkst is het als je al weet uit welke periode je een fiets zou willen bouwen. Dan kan je namelijk naar onderdelen en groepen gaan zoeken uit die tijd. En niet onbelangrijk, kies dan de juiste combinatie, het is wat ongebruikelijk om een hele dure groep (Shimano Dura Ace of Campagnolo Super Record bijvoorbeeld) op een wat goedkoper frame te zetten of omgekeerd. Maar uiteraard zijn wij niet te beroerd te te helpen, toen ik enkele jaren geleden begon met het bouwen van mijn eerste fiets, wist ik ook van toeten noch blazen, maar al doende leert men! :winkthumb:

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 aug 2016 18:56

Als toevoeging, de groepen van Suntour.
De topgroep van Suntour was altijd Superbe. De gewone Superbe was tot in de 2e helft van de 80-er jaren. Daarna kwam de Superbe Pro, de groep waarmee o.a. de Buckler ploeg van Jan Raas reed. Deze groep kun je vergelijken met Shimano Dura Ace of Campa Record.
De Suntour Cyclone groep ligt een fractie boven de Shimano 600 groep van medio 80-er jaren. De Cyclone was echter wat minder op race en wat meer op toeren gericht. Kwalitatief oersterk, het is mijn meest geliefde groep.
Tussen Cyclone en Superbe pro was nog een korte tijd de Suntour Sprint groep. Die kom je amper tegen. Je komt wel vaker de Radius groep tegen. Die zou ik iets onder de Cyclone zetten, tamelijk gelijk met de Shimano 600 Ultegra. De GPX groep is weer zeldzamer en meer race gericht, terwijl de Radius het iets meer toer gerichte overnam van de Cyclone groep.

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 19 aug 2016 20:59

chrissiewizzie schreef:Goeie aanvulling! En je had ook nog de Sachs groepen die zo nu en dan leentjebuur speelden bij Campa.
Met uitzondering van Campagnolo en Shimano speelden alle anderen leentjebuur. Een klein overzicht:

Modolo leverde remmen aan Sachs en Mavic;
Sugino leverde de crankstellen voor Suntour;
Dia Compe leverde de remmen voor Suntour;
Simplex leverde de derailleurs voor Gipiemme
Suntour leverde de derailleurs voor Modolo en Miche
Campagnolo leverde de ergopower shifters voor Sachs en de crankstellen.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 19 aug 2016 21:01

leuk lesje fietsgeschiedenis hier :)

Plaats reactie