Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

3D printen van fietsen en fietsonderdelen

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 04 mar 2016 10:26

Van 1 tot en met 3 maart werd in Veldhoven weer de jaarlijkseRapidPro beurs georganiseerd. RapidPro is de afkorting voor Rapid Prototyping.
Door de snelle opkomst van 3D printing is tegenwoordig een substantieel deel van de beursvloer ingeruimd voor de mogelijkheden die 3D printing bied. Ook zie je dat 3D printing in beeld komt voor kleinschalige serieproducties.

Fietsenbranche
3D printing is voorlopig nog geen gemeengoed in de fietsenbranche maar ik verwacht dat over enkele jaren 3D printing ook in onze wereld langzaam zijn intrede zal doen. In het begin vooral voor exclusieve onderdelen. Naarmate de kosten van het printen dalen en de printsnelheid toeneemt zullen we steeds vaker 3D delen tegenkomen op fietsen in het duurdere segment. Ik denk dat ook de liefhebbers van oude fietsen blij zullen zijn met de mogelijkheden die met het betaalbaar worden van metaal printen zullen brengen. Denk eens aan al die kleine onderdeeltjes van derailleurs, naven enz die nu niet meer te repareren zijn omdat net dat kleine busje of palletje nergens meer te krijgen is.
Straks loop je een specialistische 3D shop binnen en laat je gewoon even een kopietje printen.

RapidPRo
Op de beurs stonden enkele fietsen als voorbeeld om de mogelijkheden van het printen van 3D parts te illustreren.
Zo was er de leverancier van filament (vulmiddel in de vorm van een kunststof draad) die een fiets had staan waarvan alleen de 'lugs' 3D geprint waren. Uiteraard gaat het om een showmodel, hoe die fiets in het echt rijd, ik heb geen idee.

Afbeelding



Studenten van de TU Delft introduceerden een soortgelijke fiets in 2015.

Afbeelding


Een stap verder gaat een van de leveranciers die een 3D geprint titanium model op RapidPro had staan van een fully. Ik heb daar gesproken met een van de vertegenwoordigers die mij wist te vertellen dat ze nogal trots zijn op de gewichtsbesparing die ze hebben behaald ten opzicht van het carbon frame dat als voorbeeld diende.
Door de leuze voor titanium in combinatie met de voordelen die 3D printing bied zou een gewichtsbesparing zijn behaald van enkele honderden grammen.
Afbeelding

Op onderstaande afbeelding zijn de verschillende onderdelen te zien in de ruwe vorm.
Afbeelding
Het printen van deze onderdelen neemt ongeveer 3 volle dagen in beslag waarna de onderdelen nabewerkt en verlijmd worden tot een volledige fietsframe.
Qua prijs sprake de man over bedragen van 15.000 a 16.000 Euro! voor een complete fiets.


Recent was er ook nog in het nieuws het RVS frame dat ontwikkeld is door de Universiteit van Delft.
Afbeelding
Het frame is feitelijk opgebouwd door een robot die lasdruppels stapelt.

Titanium wordt veel genoemd als materiaal maar bij doorvragen van de leveranciersen blijkt ineens dat titanium een optie is die men pas in de loop van dit jaar beschikbaar heeft.


Wat betekent dit volgens mij voor ons fietsers?

Pionierfase
Het 3D printen bevind zich in veel opzichten nog in een pionersfase. Dat vertaald zich nu nog in erg dure machines en de keuze in materialen is nog beperkt. CAD designers staan voor de uitdaging om anders te moeten denken. Het produceren van 3D modelen met een 3D printer brengt nieuwe mogelijkheden en ook nieuwe uitdagingen met zich mee.
Je kunt je voorstellen dat de huidige mallen, 5 assige CNC machines tegen beperkingen aanlopen die op 3D printen helemaal niet van toepassing zijn. Denk bijvoorbeeld aan hole ruimtes, het meeprinten van interne kabelgeleiders enz enz.

Wat mij wel duidelijk is dat pas over een 5 jaar bepaalde onderdelen geheel of gedeeltelijk 3D geprint zullen zijn en niet langer uit gietmallen, matrijzen of CNC machines zullen komen.
Voor de handige vakman biedt 3D printen nu natuurlijk wel al vele mogelijkheden.
Of zoals ze bij Makerpoint zeggen "Everyone is a maker"

Ik weet niet of er op dit forum nog meer 3D adepten zijn, zo ja misschien leuk om eens te kijken wat er gebeurt als we de koppen bij elkaar steken.

Gebruikersavatar
Kilowatt
Forum-lid
Berichten: 959
Lid geworden op: 23 apr 2013 12:39
Locatie: Hoge Noorden

Gebruikersavatar Kilowatt 04 mar 2016 19:34

In mijn ogen is 3D printen een aanvulling op bestaande technieken.
Het heeft naast het voordeel van een grote vormvrijheid nog meer voordelen voor de fabrikant:

Geen voorraad halffabrikaten nodig.
Een stapel metaalpoeder volstaat, kleiner magazijn nodig.

Geen afval: Overgebleven poeder kan hergebruikt worden.

Stille techniek: Minder lawaaioverlast voor het personeel.

Nadelen: Het is nog niet nauwkeurig genoeg, vaak moet je nabewerken voor de gewenste oppervlaktegesteldheid en vorm-en plaatstoleranties.

Trage techniek.

Ik zie op fietsgebied wel wat in 3D printen van mallen en matrijzen voor frames (1 mal kan bv. 10000 frames produceren, drukt de kosten net als met de huidige technieken), niet in het rechtstreeks printen van onderdelen. Tenzij er aan dat laatste overtuigende voordelen kleven (misschien lagers meeprinten in de bracket om maar wat te noemen).
older Budweiser

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 07 mar 2016 21:26

Nadeel op dit moment is inderdaad de tijd die het printen nog kost. Voor stuk onderdelen.

Mallen en matrijzen zie ik inderdaad ook allerlei mogelijkheden, een van de redenen waarom ik zelf een 3D printer heb aangeschaft. De tijd ontbreekt nog om er proeven mee te doen om met de d 3D een malletje te printen waar een fietsonderdeeltje meet te maken is.
Als de printer in een week tid een mal print om sneller onderdelen te maken danheb je dat probleem natuurlijk niet.

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 07 mar 2016 21:37

Nitwitvraag: hoe werkt dat 3D printen van metalen dan precies? normaal worden metalen toch op een bepaalde temperatuur gebracht om tot een vorm te kunnen komen?

baron062
Forum-lid
Berichten: 1157
Lid geworden op: 25 nov 2004 10:37

baron062 07 mar 2016 21:40

monsieurpinot schreef:Nitwitvraag: hoe werkt dat 3D printen van metalen dan precies? normaal worden metalen toch op een bepaalde temperatuur gebracht om tot een vorm te kunnen komen?
Wordt hier ook gedaan, en dan heet het lasersinteren. Oa de firma Renishaw levert de machines, en is ook betrokken bij bovenstaande titanium 3D lug verzameling.

http://www.renishaw.com/en/metal-additi ... ems--37011

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 08 mar 2016 10:30

monsieurpinot schreef:Nitwitvraag: hoe werkt dat 3D printen van metalen dan precies? normaal worden metalen toch op een bepaalde temperatuur gebracht om tot een vorm te kunnen komen?
Het aantal methodieken groeit gestaag.
Hier een aardig artikel dat je een beetje een beeld geeft van de verschillende soorten processen.
Verschillende 3D printmethoden

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 14088
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 mar 2016 11:23

Hier ook nog een link waarbij een frame wordt geprint als mal.

http://www.redbull.tv/episodes/AP-1GPJW ... iber-bikes

Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen, interessant iig

Gebruikersavatar
monsieurpinot
Forum-lid HC
Berichten: 4423
Lid geworden op: 21 jun 2007 15:01
Locatie: Amsterdam

Gebruikersavatar monsieurpinot 08 mar 2016 20:29

NicoNB schreef:
monsieurpinot schreef:Nitwitvraag: hoe werkt dat 3D printen van metalen dan precies? normaal worden metalen toch op een bepaalde temperatuur gebracht om tot een vorm te kunnen komen?
Het aantal methodieken groeit gestaag.
Hier een aardig artikel dat je een beetje een beeld geeft van de verschillende soorten processen.
Verschillende 3D printmethoden
thanks, interessant!

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3244
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 02 jun 2016 11:14

titanium frame van Mirada pro

Gebruikersavatar
NicoNB
Forum-lid
Berichten: 3294
Lid geworden op: 24 sep 2011 11:07

Gebruikersavatar NicoNB 17 aug 2016 15:29

Stuitte op een 'probleem' met mijn SuperV project toen ik de Magic Cranks wilde monteren.
Er zat een beperkt aantal shims bij, te weinig om de ruimte tussen de lagers op te vullen.
En waar vind je shims van deze maat, niet dus.
Oplossing, ik heb een setje kunststof shims geprint en kan nu weer verder met afmonteren.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door NicoNB op 17 aug 2016 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 17 aug 2016 16:06

Ik ben voor duurzaamheid. 3D printen geeft de mogelijkheid om onderdelen die niet meer verkrijgbaar zijn te maken. Dat is eigenlijk de rol van de fabrikant.

Zo heeft een collega van mij een defect onderdeel van mijn Computrainer geprint. Dit was meer uit gemak, omdat het onderdeel uit de States moest komen.

nucleus
Forum-lid
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 mar 2010 18:47

nucleus 18 aug 2016 09:37

Zit eigenlijk nog grotendeels in de ontwikkelfase natuurlijk, maar heeft zeker toekomst.

Voor kleine onderdeeltjes heb ik het al wel gebruikt.
Ik wilde namelijk mijn telefoon mounten op de houder voor de Garmin, want met een app op de telefoon kan ik namelijk de indoor-trainer bedienen. Online zijn deze houders wel te vinden, maar tegen 10 euro verzondkosten vanuit het buitenland wordt dat dan al snel een dure grap. Het is en blijft immers een goedkoop stukje plastic. Daarom zelf maar aan de slag gegaan. Het 3D-ontwerp voor de mount zelf was zo gevonden en heb ik door een vriend laten printen. Goedkoop beschermhoesje van 2 euro op de kop getikt, opgeruwd met wat schuurpapier en met wat goede lijm het printje achter op het hoesje geplakt en goed laten drogen.
Functioneert prima voor binnen, maar mee naar buiten nemen doe ik het niet, daar is het geheel weer te broos voor.

Plaats reactie