Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Stages Powermeter

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9034
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 aug 2016 10:42

amclassic-fan schreef:Natuurlijk niet, je hartslag is van zoveel meer afhankelijk dan enkel het vermogen dat je trapt. Er zit binnen 1 rit al rustig een verschil van 20+ slagen in bij een zelfde vermogen.

Als er een goed verband was geweest tussen hartslag en vermogen dan hadden we allemaal niet veel geld aan vermogensmeters hoeven te spenderen.
Wil er toch nog even op terug komen.Hoe meet je dan je progressie als je bijvoorbeeld 270 watt trapt bij 155hf na 3 maanden training trap je 290 watt bij 155hf dan is er toch een relatie Hf/wattage.
Hoe meet je het anders of je voorruit gang boekt?
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Karl66
Forum-lid
Berichten: 2362
Lid geworden op: 23 apr 2012 00:19
Locatie: Emmen

Karl66 03 aug 2016 11:51

Door regelmatig een ftp test te doen. Vermogen per tijdseenheid zegt wel iets in tegenstelling tot vermogen per hartslag.
Fietsen is gezond, dus eet meer fiets

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 03 aug 2016 17:31

Precies, vooruitgang meet je door maximaal te rijden over bepaalde tijdseenheden.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9034
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 03 aug 2016 21:35

amclassic-fan schreef:Precies, vooruitgang meet je door maximaal te rijden over bepaalde tijdseenheden.
Duidelijk,ik interpreteer het dan wel in de lagere zones daar zag ik dus verbetering ftp lag inderdaad ook stukje hoger vandaar mijn redenatie naar de andere zones.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
M. de Vries
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:02

Gebruikersavatar M. de Vries 18 aug 2016 22:17

Voorheen trapte je 270 W bij HR 155, je doet een tijdje heel weinig maar drinkt heel veel bier, je doet de test opnieuw, kans groot dat, of je haalt de 270 W niet meer, of je haalt het wel maar loopt rood aan en HR is max.

Gebruikersavatar
M. de Vries
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:02

Gebruikersavatar M. de Vries 18 aug 2016 22:23

Je meet je vooruitgang inderdaad doordat je de 270 Watt niet met HR 155 maar b.v 145 trapt, of zoals je zegt 290 W bij HR 155, en dat structureel.
Hiervoor zijn waarschijnlijk wel een heleboel Ligtlee sprintjes van 20 sec. maximaal nodig.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 aug 2016 22:25

:winkthumb:

Goede informatie
Laatst gewijzigd door Einstein op 19 aug 2016 11:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Zorro
Forum-lid HC
Berichten: 6746
Lid geworden op: 01 jan 2008 15:07
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Zorro 18 aug 2016 22:36

=
Laatst gewijzigd door Zorro op 19 aug 2016 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
We thought that we had the answers
It was the questions we had wrong
U2-11 O'Clock Tick Tock

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9034
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 aug 2016 09:58

M. de Vries schreef:Voorheen trapte je 270 W bij HR 155, je doet een tijdje heel weinig maar drinkt heel veel bier, je doet de test opnieuw, kans groot dat, of je haalt de 270 W niet meer, of je haalt het wel maar loopt rood aan en HR is max.
Sorry maar ik begrijp je hele redenatie niet van rust,bier drinken en Rood aanlopen.
En wat zijn lightlee sprintjes?
Het enigste wat ik redelijk veel rijdt (Italie)zijn klimmen van 3 of meer kilometer en dus niet boven mijn omslagpunt ga rijden.
In Arnhem en omstreken ga ik wel boven mijn omslagpunt gezien de veel kortere klimmen en ik voel en zie op mijn Garmin dus dat ik redelijk makkelijk boven omslagpunt kan rijden bepaalde tijd.
Conclusie voor mij rijden met een powermeter icm hartslagmeter progressie geboekt en vooral effectiever rijden door geen pieken te maken qua hartslag op korte klimmetjes bij een lange rit +100km.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

krokie
Forum-lid
Berichten: 664
Lid geworden op: 14 sep 2006 01:08

krokie 19 aug 2016 10:30

Oei Nijkie, hier dan maar wat achtergrond info over de Ligtlee sprintjes :roll: https://www.nrc.nl/nieuws/2016/08/13/go ... e-a1516185
Wat De Vries probeerde te zeggen denk ik, is dat met een minder goede conditie je FTP lager is, net als je omslagpunt. Je zult dan dus op je omslagpunt minder vermogen kunnen trappen (of als je het omkeert, bij hetzelfde vermogen zit je dan boven je omslagpunt.

Over de bergbeklimmingen...ik merk dat mijn FTP in de bergen meer dan 30 watt hoger ligt dan op het vlakke. Heb er even wat op ge-googled maar het schijnt niet ongewoon te zijn dat je FTP bergop hoger ligt...ook iets om rekening mee te houden als je omhoog gaat.
Gazelle Trendy 7 speed, RVS velgen

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 9034
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 19 aug 2016 12:08

M. de Vries schreef:Je meet je vooruitgang inderdaad doordat je de 270 Watt niet met HR 155 maar b.v 145 trapt, of zoals je zegt 290 W bij HR 155, en dat structureel.
Hiervoor zijn waarschijnlijk wel een heleboel Ligtlee sprintjes van 20 sec. maximaal nodig.
Nee sprint eigenlijk nooit ben een oude diesel.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.

Gebruikersavatar
M. de Vries
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 03 apr 2016 21:02

Gebruikersavatar M. de Vries 29 aug 2016 15:30

Krokie slaat de spijker op z'n kop.

Plaats reactie