Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Camapgnola Veloce shifter voorblad

jbazelmans
Forum-lid

jbazelmans 22 aug 2016 07:42

Hoi,

Ik ben zo groen als gras, maar heb samen met mijn dochter besloten om te gaan wielrennen. We hebben wat tips opgevolgd bij de aanschaf van een tweedehands fiets en nu moeten we aan de slag. Nou ja, bijna dan. De derailleurs van mijn dochter moeten nog even afgesteld worden, want dat zit allemaal niet lekker. Maar dat is niet het probleem.

De fiets van mijn dochter en mijn fiets zij allebei volledig afgemonteerd met Campagnola Veloce. Zij heeft 3x10, ik heb 2x10. Met de shifter voor het voorblad kan ik bij de fiets van mijn dochter 3x klikken. Lijkt me logisch omdat zij dtie voorbladen heeft. Echter, ik kan met de shifter voor het voorblad vijf keer klikken, terwijl ik maar twee voorbladen heb. En ik moet vier keer klikken om van het buitenblad naar het binnenblad te gaan.
Is dit ook iets dat met afstellen te maken heeft, of heb ik een exotische shifter voor mijn voorblad

sloeren
Forum-lid

Gebruikersavatar sloeren 22 aug 2016 08:58

Het heeft niets met afstellen te maken en is normaal.

Erik
Forum-lid

Erik 22 aug 2016 09:13

Volkomen normaal en heeft te maken met de mogelijkheid om je voorderailleur te trimmen.
When I see a person on a bicycle I have hope for the future of the human race.
- H.G. Wells

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 aug 2016 10:32

Campagnolo heet dat merk.

jbazelmans
Forum-lid

jbazelmans 22 aug 2016 10:47

Dank voor de antwoorden. Weer wat bijgeleerd. Ik had nog nooit van trimmen gehoord

bartg
Forum-lid

bartg 22 aug 2016 11:04

Weliswaar uit een handleiding van Shimano, het antwoord op de vraag "wat is trimmen ?"

"Afhankelijk van de positie van de ketting na het overschakelen (lees : op welke combinatie kettingblad-tandkrans de ketting ligt), is het mogelijk dat de ketting debuitenste plaat van de kettinggeleider of de binnenste plaat van de kettinggeleider van de voorderailleur raakt, waardoor een karakteristiek geluid veroorzaakt wordt. Wanneer dit zich voordoet, kunt u hendel (a) of hendel (b) een weinig indrukken om de voorderailleur een klein stuk te verplaatsen zodat deze de ketting niet raakt. Deze procedure wordt "trimmen" genoemd."
EM EMX3 C SR - EM Eeklo70 SRAM 1X - EM Corsa C NR - Bianchi MegaPro Athena - Holdsworth Mistral

Plaats reactie