Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

ultra_ivo
Forum-lid
Berichten: 2091
Lid geworden op: 20 okt 2004 17:06

ultra_ivo 23 aug 2016 19:59

Bananenbennie schreef:Heb nog wat duidelijkere fotos van het kale frame gemaakt. Wie weet dat iemand zodoende nog wat meer info kan geven. Voor fotos van specifieke details gewoon even vragen. ;)


Verder zoek ik frameshifters zonder klemband die hier op passen. Iemand enig idee? Of op welke zoektermen ik moet zoeken op marktplaats?
Op deze fiets zullen eerder Simplex commandeurs passen. Die waren destijds het beste dat er op de markt was, nu is het onbekend maakt onbemind.

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 aug 2016 20:13

Is er variatie in de vormgeving van de nokjes voor de commandeurs of passen die dingen altijd? Passen shifters van klembandcommandeurs er ook op?

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 23 aug 2016 20:17

sloeren schreef:Is er variatie in de vormgeving van de nokjes voor de commandeurs of passen die dingen altijd? Passen shifters van klembandcommandeurs er ook op?
Ik had nog een paar oude klembandcommandeurs liggen van Shimano en Suntour. Die bleken qua nokjes niet te passen nee.

Gebruikersavatar
wido
Forum-lid
Berichten: 1110
Lid geworden op: 29 okt 2009 18:47

Gebruikersavatar wido 23 aug 2016 20:33

Ik heb nog een setje Campa commandeurs liggen, ws. waarschijnlijk jaren zeventig. Mogen weg voor weinig. Ik weet alleen niet of dat gaat passen. Ik zoek ze even op en stuur je een PB. Als je in de buurt woont (omg. Utrecht), kom gerust een keertje langs......
Over je fiets lullen is beter dan andersom...........
mybikes
ikfietsvriendelijk.nl

Pascal10
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2016 09:45

Pascal10 23 aug 2016 20:43

Pascal10 schreef:Bij m'n zoektocht naar een retro koersfiets op jullie forum terechtgekomen.

Graag had ik wat advies gekregen over het volgende :

Ik kan een Martelly koersfiets aanschaffen met mavic naven en velgen, campagnolo veloce versnellingen (versnellingen aan het stuur) en campagnolo remmen. Dit voor €125. Is dit een goede prijs?

Alvast bedankt,

mvg,

Pascal
Het betreft deze fiets :

Afbeelding

Gebruikersavatar
EmPeHa
Forum-lid
Berichten: 3205
Lid geworden op: 30 jun 2014 22:35
Locatie: Achterhoek

Gebruikersavatar EmPeHa 23 aug 2016 20:43

nuffel schreef:Ook van mijn kant nog eens een vraagje voor de kenners onder jullie.
Ik ben 1,89m groot met een binnenbeenlengte van 97cm (lange beentjes).
naar welke maat moet ik op zoek bij een retrofiets?
Want ik heb de indruk dat de zadelpen nooit ver uitsteekt en de sturen hoger staan bij retro?

Misschien nuttige info:
Bij moderne fietsen heb ik op een Tarmac 58 gezeten. Wel het oude model waarbij de headtube 19,5cm was. Ik gebruikte dan 2cm spacers en de zadelpen zat op het absolute maximum. En toen zat ik diep.
De nieuwere modellen hebben een kortere headttube en een kortere zadelbuis waardoor ik er niet meer op pas.

Mvg
De Gazelle brochure van 1991 geeft wel een aardige richtlijn klik Op pagina 10 van de brochure (achterzijde) Daar wordt ook gewaarschuwd voor het verschil tussen center-center en center-top.
Hoe jij het beste uitkomt, durf ik zo even niet te zeggen.

Bananenbennie
Forum-lid
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 feb 2014 18:55

Bananenbennie 23 aug 2016 20:51

wido schreef:Ik heb nog een setje Campa commandeurs liggen, ws. waarschijnlijk jaren zeventig. Mogen weg voor weinig. Ik weet alleen niet of dat gaat passen. Ik zoek ze even op en stuur je een PB. Als je in de buurt woont (omg. Utrecht), kom gerust een keertje langs......
Ik kwam net na wat verder graven nog een paar Shimano 600 Arabesque commandeurs tegen en die passen! Dus ik ben voorzien, maar toch bedankt! :like:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2016 20:56

Bananenbennie schreef:
sloeren schreef:Is er variatie in de vormgeving van de nokjes voor de commandeurs of passen die dingen altijd? Passen shifters van klembandcommandeurs er ook op?
Ik had nog een paar oude klembandcommandeurs liggen van Shimano en Suntour. Die bleken qua nokjes niet te passen nee.
Volgens mij heten dit Shimano B type nokken, inderdaad voor Arabesque e.d. Er zou ook een adapter naar Campa stijl moeten zijn maar ik weet niet eens hoe die eruit ziet.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
sloeren
Forum-lid
Berichten: 1860
Lid geworden op: 04 mei 2012 10:43
Locatie: Krimpenerwaard

Gebruikersavatar sloeren 23 aug 2016 21:41

Pascal10 schreef:Het betreft deze fiets :
Let's put it this way: Als de wielen (naven) niet op zijn en er verder niks gaar is dan is een stalen fiets met (8/9 sp?) Veloce al gauw een feest. Ik vind die oude Campa-zooi heerlijk.

Echter: als er iets vervangen moet worden dan kan het even duren voor je kunt fietsen.

Als ik niks geks zou kunnen vinden dan zou ik 125 € een prima prijs vinden, niks mis mee.

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 23 aug 2016 21:52

@Pascal010 : als de fiets verder lekker rijdt (tip om te checken of je frame recht is, fiets ff een stukje met losse handjes!), de remmen en de versnellingen zijn OK en je hoort geen lagers kraken, dan kan je je hier voor 125 euro geen breuk aan vallen. Zelfs al valt het tegen, dan haal je 'm gewoon uit elkaar en verkoop je de onderdelen voor die prijs makkelijk.

Oh ja, als je wilde checken of-ie wel echt is, zou ik dat gewoon bij Martelly navragen.

Must say : bijzondere kleurstelling, zeker met die bidonhouder! :winkthumb:

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16741
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 aug 2016 22:31

Als het mijn maat zou zijn zou ik hem direct kopen alleen al vanwege die kleuren. Zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt 8-) .
Campagnolo Ultra Dork

Pascal10
Forum-lid
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 aug 2016 09:45

Pascal10 24 aug 2016 08:06

Is het een zonde om de Martelly te spuiten in een andere kleurstelling?

Plaats reactie