Tijd om te gaan koersen?
Logisch, je hebt hier gewoon andere kwaliteiten voor nodig. Naast FTP ook 1-5 minuten waarden, rijden in peloton, tactisch inzicht, kiezen van het juiste wiel, plaats handhaven uit de wind etc. Het is trouwens opmerkelijk hoeveel verschil er kan zitten in het geleverde vermogen tijdens dezelfde koers door 2 renners die steeds in de buik van het peloton hebben gehangen en samen zijn geëindigd.djatwork69 schreef:Koersen is toch wel iets heel anders dan trainen voor 3B en LM, vind ik. 3B verteer ik zeer goed en rij hier deftige tijden maar aan koersen meedoen, is voor mij toch niet zo simpel.
-
- Forum-lid
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 01 mei 2012 19:12
Bedankt voor alle reacties!
Peter: Ja op de baan was een drama. Het leek me verstandig om me als eenling maar wat in de achterhoede bezig te houden. Dat was een verkeerde gedachte. Ik kwam in een gelost groepje en we kwamen vrij snel een ronde achter. Toen ben ik maar gestopt, omdat ik dacht dat het dan voorbij was. Achteraf hoorde ik dat ik gewoon weer mocht inpikken.
Djatwork: Ik heb echt geen idee wat 3B en LM is. Leg uit! Ik zou de precieze resultaten nog eens moeten opvragen. Maar wat ik nog weet; VO2MAX was 67 en Watts bij omslagpunt lagen ergens rond de 350 Watt (bij Orbis Sportmedisch Centrum). Nu zegt mij dat allemaal niet zoveel. Misschien zegt jou dit meer als mij. Ik deed dit meer om te kijken of alles in orde was (hart etc.). Maar dit zou in ieder geval voldoende moeten zijn om mee te doen.
Ik moet zeggen dat ik nu wel weer echt zin heb om me weer 100% op het sporten te focussen (mede door de berichten!). Het begint te jeuken na een paar maanden van zondigen. Over een weekje over 5 (zeer drukke periode op het werk nu) ga ik me dan ook weer serieus klaar stomen. Wel ga ik nu weer beginnen om de conditie weer een beetje op peil te krijgen (en vooral de FUN), want nu is mijn conditie echt pis.
Peter: Ja op de baan was een drama. Het leek me verstandig om me als eenling maar wat in de achterhoede bezig te houden. Dat was een verkeerde gedachte. Ik kwam in een gelost groepje en we kwamen vrij snel een ronde achter. Toen ben ik maar gestopt, omdat ik dacht dat het dan voorbij was. Achteraf hoorde ik dat ik gewoon weer mocht inpikken.
Djatwork: Ik heb echt geen idee wat 3B en LM is. Leg uit! Ik zou de precieze resultaten nog eens moeten opvragen. Maar wat ik nog weet; VO2MAX was 67 en Watts bij omslagpunt lagen ergens rond de 350 Watt (bij Orbis Sportmedisch Centrum). Nu zegt mij dat allemaal niet zoveel. Misschien zegt jou dit meer als mij. Ik deed dit meer om te kijken of alles in orde was (hart etc.). Maar dit zou in ieder geval voldoende moeten zijn om mee te doen.
Ik moet zeggen dat ik nu wel weer echt zin heb om me weer 100% op het sporten te focussen (mede door de berichten!). Het begint te jeuken na een paar maanden van zondigen. Over een weekje over 5 (zeer drukke periode op het werk nu) ga ik me dan ook weer serieus klaar stomen. Wel ga ik nu weer beginnen om de conditie weer een beetje op peil te krijgen (en vooral de FUN), want nu is mijn conditie echt pis.
- Tracing_NL
- Forum-lid
- Berichten: 655
- Lid geworden op: 28 nov 2013 16:32
hahaha @sigurros, we zijn hier zo gedeformeerd dat we er van uit gaan dat iedereen deze afkortingen kent. 3B (les trois Ballons, 215 km) en LM (la Marmotte, 175 km) zijn grote cyclosportieve(wwedstrijd) tochten in respectievelijk de Vogezen en de Alpen. Google er maar eens op.
Wat we hier bedoelen is dat het trainen voor en rijden van dit soort tochten iets heel anders is dan trainen voor koersen. Afhankelijk van je situatie (prive/werk) is trainen voor en rijden van koersen wat makkelijker in te passen. Maar wat Djatwork ook zegt, het is ook een kwestie van aanleg.
Ik vind het allebei heerlijk om te doen, maar heb eigenlijk alleen aanleg om te koersen. Dus ik zal nooit voorin (bij eerste 100) van zo'n tocht rijden terwijl ik met beperkte trainingsmogelijkheden wel bij de (lokale) amateurs lekker mee kan doen. Maakt niet uit, pleZier in de sport en tevredenheid over je prestatie is het belangrijkst.
Wat we hier bedoelen is dat het trainen voor en rijden van dit soort tochten iets heel anders is dan trainen voor koersen. Afhankelijk van je situatie (prive/werk) is trainen voor en rijden van koersen wat makkelijker in te passen. Maar wat Djatwork ook zegt, het is ook een kwestie van aanleg.
Ik vind het allebei heerlijk om te doen, maar heb eigenlijk alleen aanleg om te koersen. Dus ik zal nooit voorin (bij eerste 100) van zo'n tocht rijden terwijl ik met beperkte trainingsmogelijkheden wel bij de (lokale) amateurs lekker mee kan doen. Maakt niet uit, pleZier in de sport en tevredenheid over je prestatie is het belangrijkst.
Ouder worden is verplicht, volwassen worden is een keuze.
-
- Forum-lid
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 07 feb 2015 14:19
Als je echt 350W bij omslagpunt haalt ben je alleszins een pak beter dan een gemiddelde amateur
-
- Forum-lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 09 jul 2015 08:14
Hoeft niet natuurlijk, als 'ie 120 kg weegt
-
- Forum-lid
- Berichten: 45
- Lid geworden op: 01 mei 2012 19:12
Volgens de test zit boven de 350W bij omslagpunt. Ik meen dat het 370w was. Echter; ik geloof die testjes niet helemaal. Met mijn VO2max zou ik ook veel harder moeten lopen.... het zal allemaal wel. Vreemd is wel dat ik met het lopen en hardlopen dezelfde VO2max heb... Dit waren 2 afzondelijke tests.
Btw ik weeg 69kg bij 1.92. (niet mooi, maar wel zeldzaam),.
Ik ga wel in oktober/november polshoogte nemen bij lokale wielerclubjes om te vragen of ik welkom ben. We zien wel waar het schip strand.
In ieder geval bedankt voor de reacties. En ik moet zeggen dat die tochtjes me wel leuk lijken (La Marmotte)! Bedankt voor de tips.
Btw ik weeg 69kg bij 1.92. (niet mooi, maar wel zeldzaam),.
Ik ga wel in oktober/november polshoogte nemen bij lokale wielerclubjes om te vragen of ik welkom ben. We zien wel waar het schip strand.
In ieder geval bedankt voor de reacties. En ik moet zeggen dat die tochtjes me wel leuk lijken (La Marmotte)! Bedankt voor de tips.
-
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 26 feb 2016 16:10
Waarom geloof je die testjes niet helemaal? Waar heb je het laten doen? Een goede inspanningstest is zeer betrouwbaar (bij (hypothetisch) herhaalde metingen constant hetzelfde resultaat).sigurros88 schreef:Volgens de test zit boven de 350W bij omslagpunt. Ik meen dat het 370w was. Echter; ik geloof die testjes niet helemaal. Met mijn VO2max zou ik ook veel harder moeten lopen.... het zal allemaal wel. Vreemd is wel dat ik met het lopen en hardlopen dezelfde VO2max heb... Dit waren 2 afzondelijke tests.
Btw ik weeg 69kg bij 1.92. (niet mooi, maar wel zeldzaam),.
Ik ga wel in oktober/november polshoogte nemen bij lokale wielerclubjes om te vragen of ik welkom ben. We zien wel waar het schip strand.
In ieder geval bedankt voor de reacties. En ik moet zeggen dat die tochtjes me wel leuk lijken (La Marmotte)! Bedankt voor de tips.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 26 feb 2016 16:10
Oké, dat wist ik niet en dat is inderdaad een behoorlijke foutmarge. Ik doelde eigenlijk meer op wattage (FTP). Als het goed is is die grofweg gelijk als je meerdere tests achter elkaar zou doen (alleen als je tussen de tests volledig uitrust/hersteld bent natuurlijk).amclassic-fan schreef:VO2Max metingen zijn niet erg betrouwbaar, de foutmarge van veel gebruikte apparatuur ligt uit mijn hoofd op +- 10%
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Inspanningstesten die minder dan 15 minuten duren zijn voor het bepalen van het vermogen op omslagpunt of FTP niet erg betrouwbaar. Probleem is dat het vermogen te snel oploopt, waardoor met name bij explosieve renners het vermogen op omslagpunt behoorlijk overschat wordt.
Er zijn ook een aantal aanbieders van een drempelwaarde test, die duurt aanzienlijk en is ook een stuk betrouwbaarder. Echter als je een vermogensmeter hebt vind ik de toegevoegde waarde van een toch wel prijzige test nog maar vrij klein. €150-€200 voor een test is al een kwart vermogensmeter.
Er zijn ook een aantal aanbieders van een drempelwaarde test, die duurt aanzienlijk en is ook een stuk betrouwbaarder. Echter als je een vermogensmeter hebt vind ik de toegevoegde waarde van een toch wel prijzige test nog maar vrij klein. €150-€200 voor een test is al een kwart vermogensmeter.
Ik zou al dat gemeet maar vergeten en gewoon eens wat club- of trainingskoersjes gaan rijden, dan zie je snel genoeg of je meekan en doe je de noodzakelijke pelotonervaring op.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig