Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

fietshelm uit de gratie?

NicoNB
Forum-lid

Gebruikersavatar NicoNB 13 jan 2016 21:20

NicoNB schreef:Het dragen van persoonlijke beschermingsmiddelen leidt bij mensen tot meer risicovol gedrag en kan er beter geadviseerd worden geen pbm's meer te dragen.
vitamineb schreef:Die conclusie moet je alleen trekken als je het aantal ongelukken wilt verkleinen, niet als je het totaal aan letsel wilt verkleinen.

Je bedoelt te zeggen dat het niet boeit hoeveel ongelukken mensen hebben als het letsel door het dragen van beschermingsmiddelen de letselschade terugbrengt?
Iemand met helm die onderuit gaat doordat de drager meer risico's neemt leid tot minder risico dan een bloothoofd die minder risico neemt?

Ergo, de een conclusie van het onderzoek is dat het toegenomen risico door het gebruik van beschermingsmiddelen leid tot minder (ernstig) letsel omdat de beschermingsfactor ruimschoots het risicovollere gedrag met bijkomend ongeluk compenseert?

vitamineb
Forum-lid

vitamineb 13 jan 2016 21:39

NicoNB schreef: Je bedoelt te zeggen dat het niet boeit hoeveel ongelukken mensen hebben als het letsel door het dragen van beschermingsmiddelen de letselschade terugbrengt?
Het lijkt mij dat voor de maatschappij als geheel het belangrijk is om het totaal aan letsel zover mogelijk naar beneden te krijgen.
Iemand met helm die onderuit gaat doordat de drager meer risico's neemt leid tot minder risico dan een bloothoofd die minder risico neemt?
Dat weet ik niet.
Ergo, de een conclusie van het onderzoek is dat het toegenomen risico door het gebruik van beschermingsmiddelen leid tot minder (ernstig) letsel omdat de beschermingsfactor ruimschoots het risicovollere gedrag met bijkomend ongeluk compenseert?
Daar zegt het onderzoek niets over, maar zou wel waar kunnen zijn.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 jan 2016 21:43

@vitamineb Ik denk niet dat heel veel mensen net als ik met een omgekeerde schouderprothese rondrijden. Ik zal dus heel goed uit moeten kijken om de kans op een val zo klein mogelijk te houden. Maar ondanks dat ik dus voorzichtig moet rijden, gaat de helm echt wel op.
Maar los hiervan ken ik voldoende mensen waarvan ik echt niet het idee hebben dat ze met helm meer risico's nemen.

Wolfhound32
Forum-lid

Gebruikersavatar Wolfhound32 13 jan 2016 21:45

Jans schreef:@vitamineb Ik begrijp echt niet wat je hierboven nu wilt zeggen. Mijn punten voor begrijpend lezen waren altijd hoog, maar dit gaat mijn pet te boven.
Als je ermee bedoelt dat je weet dat ook voor mij dat onderzoek geldt dan heb je het echt verkeerd.
Grootspraak! :mrgreen:
In jou tijd bestond het vak Begriend Lezen niet eens. :lol:

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 13 jan 2016 22:42

Wolfhound32 schreef:
Jans schreef:@vitamineb Ik begrijp echt niet wat je hierboven nu wilt zeggen. Mijn punten voor begrijpend lezen waren altijd hoog, maar dit gaat mijn pet te boven.
Als je ermee bedoelt dat je weet dat ook voor mij dat onderzoek geldt dan heb je het echt verkeerd.
Grootspraak! :mrgreen:
In jou tijd bestond het vak Begriend Lezen niet eens. :lol:
Daar kun je best wel eens gelijk in hebben. Maar we hadden wel studieles (eerste lichting HAVO), waarbij we snel moesten lezen en dan ook nog vragen beantwoorden. En dat lukte me in ieder geval wel goed.

Ernie C.
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Ernie C. 14 jan 2016 00:17

vitamineb schreef:Ja tuurlijk, jullie wijken allemaal of van de norm en nemen niet meer risico op de fiets als je een helm op hebt. :roll: Dit onderzoek toont juist aan dat de meeste mensen dit onbewust juist wel doen.
Humans adapt their risk-taking behavior on the basis of perceptions of safety; this risk-compensation phenomenon is typified by people taking increased risks when using protective equipment. Existing studies have looked at people who know they are using safety equipment and have specifically focused on changes in behaviors for which that equipment might reduce risk. Here, we demonstrated that risk taking increases in people who are not explicitly aware they are wearing protective equipment; furthermore, this happens for behaviors that could not be made safer by that equipment. In a controlled study in which a helmet, compared with a baseball cap, was used as the head mount for an eye tracker, participants scored significantly higher on laboratory measures of both risk taking and sensation seeking. This happened despite there being no risk for the helmet to ameliorate and despite it being introduced purely as an eye tracker. The results suggest that unconscious activation of safety-related concepts primes globally increased risk propensity.
In het Engels staat het misschien interessanter voor velen maar er staat nog steeds dezelfde bullshit.
Als je de groep met helm i.p.v. een helm een kippenpak had aangetrokken had je hoogstwaarschijnlijk dezelfde uitkomst gehad. Trek je iemand en kippenpak (of ander raar kostuum) aan dan is de kans ook zeer groot dat hij meer risico's durft te nemen en meer sensatie gaat zoeken.

Ik betwijfel dus of het met een veiliger gevoel te maken heeft in dit onderzoek. Het gaat mij dus om de manier van onderzoeken. De uitkomst is al lange tijd min of meer geaccepteerd dus dat is dan makkelijk scoren.
Campagnolo Ultra Dork

Bredalp
Forum-lid

Bredalp 25 jan 2016 00:15

Een kippenpak is dan wel weer goed zichtbaar voor overige weg gebruikers, ;-).

Seriph
Forum-lid

Seriph 26 jan 2016 14:34

Het artikel heeft wel een beetje gelijk. Ik heb wel eens een ander artikel gelezen over Rugby vs American Football. Dat hoewel de Rugby spelers groter en steviger zijn de klappen bij American Football veel hoger zijn omdat door de padding men zich niet inhoudt bij botsing.

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 26 jan 2016 15:29

@Seriph Ik begrijp het niet echt. Die padding zit er omdat ze weten dat er harde klappen komen. De helm heb je op in het geval er een harde klap komt. En op die harde klap met helm zit je niet te wachten, die harde klap van rugby wel. Ik denk dat dit appels met peren vergelijken is.

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 26 jan 2016 15:37

De vergelijking tussen Rugby en AF is erg moeilijk, omdat je bij AF mensen op veel meer manieren, hoogtes en spelsituaties mag tackelen. Bij Rugby, mag dit allen op een bepaalde hoogte, alleen de man met de bal en je moet ook nog direct weer loslaten, Dat verschil is net zo groot als pingpong en hardlopen.
Ach, ik zeg ook maar wat

M.A,S
Forum-lid

M.A,S 21 aug 2016 12:11

ff tussen door ik kwam een man tegen met mtben , we waren er allebei klaar mee voor die keer .
hij 70 jaar of zo , zegt ... ik ben gevallen bloed ik? ik nee maar het klepje van je helm zit niet zoals de fabrikant hem bedoelt had .... hij doet z'n helm af en kijkt er naar , idd zegt hij en een scheur er in , ik heb niks ...... dus ja een helm is een goed ding om te hebben he .

:winkthumb: :like: :winkthumb: :like:

robbiey
Forum-lid

robbiey 25 aug 2016 13:50

Ik heb ook een helm voor borrelnootjes in te doen thuis

Plaats reactie